Avatar billede p2 Nybegynder
21. januar 2003 - 16:16 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Switch til deling af internet

Hej.
Jeg har en kabelforbindelse (stofa) med fast IP. Jeg har to computere, og vil gerne have dem på nettet samtidig.

Kan dette lade sig gøre med en switch?
Avatar billede and_ Nybegynder
21. januar 2003 - 16:20 #1
jeg vil mere anbefale en router, da der er sikkerhed i sådan en fætter :)

De kan fås for ca. 500-600 kr.
Avatar billede p2 Nybegynder
21. januar 2003 - 16:21 #2
Hvad med en switch?

1. Kan det lade sig gøre?
2. Hvor meget opsætning er der furbundet med den?
Avatar billede thomashove Nybegynder
21. januar 2003 - 16:23 #3
du har to muligheder :

1) en router som "and" foreslår
2) 2 netkort i den ene computer - hvorpå du deler internetforbindelsen (dette er indbygget fra windows 2000 og frem - eller du kan benytte noget tredieparts software)

det kan IKKE lade sig gøre med en switch
Avatar billede p2 Nybegynder
21. januar 2003 - 16:25 #4
Jeg bruger version 2 nu, men bekke computere kan ikke være på nettet om "serveren" skal være tændt hele tiden.

Hvorfor kan jeg ikke bruge en switch?
Avatar billede datamek1 Nybegynder
21. januar 2003 - 16:27 #5
Det kan godt lade sig gøre med en switch, men så er du nød til at sætte den ene maskine op som "router" for den anden, f.eks med ipforwarding eller som dhcp server alt efter hvad du foretrækker/kender, hvis du kun har én fast IP altså.

Ellers er alternativet en router.

Hvis du har 2 faste IP adresser burde det være lige ud af landevejen med en switch.

mvh
Steff
Avatar billede p2 Nybegynder
21. januar 2003 - 16:28 #6
Så "serveren" skal under alle omstændigheder stå tændt?
Avatar billede datamek1 Nybegynder
21. januar 2003 - 16:30 #7
En router tager den ene faste IP du har, og så deler den nogle andre adresser ud til dine computere, når de går igennem routeren ser det ud som om at der kun er 1 maskine der kommunikere med din ISP, en switch er ikke intelligent på den måde, den kan kun sørge for at trafik kommer fra en computer til en anden, baseret på adresserne.
Avatar billede datamek1 Nybegynder
21. januar 2003 - 16:31 #8
Serveren (eller routeren om du vil) skal stå tændt for at "klient" maskinen kan komme på ja.
Avatar billede thomashove Nybegynder
21. januar 2003 - 16:33 #9
ja serveren skal stå tændt.

det jeg mente med at du ikke kan bruge en switch, er, at det ikke vil løse din problematik med at du vil undgå at have en server tændt. Om du kobler dine maskiner sammen med ét kabel, en hub eller en switch er jo sådant set ligegyldigt.

en router er altid den smukkeste/nemmeste løsning
Avatar billede thomashove Nybegynder
21. januar 2003 - 16:38 #10
kører man egentlig stadigvæk med det forbande... sign on/off program hos Stofa ?? - og hvis ja, kan man så egentlig bruge en router....??

jeg havde selv Stofa en overgang - men skiftede til TDC netop pga. denne problematik.

Stofa havde også en træls holdning på det tidspunkt til deling af forbindelsen. De nægtede faktisk at supportere det.....
Avatar billede p2 Nybegynder
21. januar 2003 - 16:42 #11
thomashove: stadig signon, men signonsiden er altid åben, så det er ikke noget problem.
Avatar billede jakob_andreasen Nybegynder
23. januar 2003 - 14:33 #12
Du kan købe familie opkobling til 200 kr + 25 kr i måneden. Der kan du bruge en switch. Der kan kobles op til fem computere på nettet samtidig. Det er den lovlige løsning