Avatar billede pierre Nybegynder
20. januar 2003 - 22:59 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

WinXP viser ikke drev

Landet ligger såndan vi skal have en 60 gb hdd over i en ny pc. Disken er fyldt med 30 gb data som ikke skal gå tabt når vi installere nyt operativ system på den nye pc med den gamle hdd.
Men! Når vi så installere en lånt 40 gb hdd i den gamle pc for at kopiere det data der er på den gamle hdd over, så bliver den ikke vist i "Denne computer". Den bliver opdaget af bios og den kan også ses under "System" fra Kontrol panelet!! Jeg har indstillet den lånte hdd til at være slave...
Nogen der kan sige hvorfor man ikke kan se den under "Denne computer"?
Jeg overvejede om det var fordi der ikke var en partition på den lånte disk, og i så fald, hvordan laver man sådan en? Når jeg går ind under drevets "properties" og vælger fanebladet "Volumes" i "Device Manager"'en, og derefter klikker på "Populate" henter den information om at disken er "Disk 1", type: "Basic", Status: "Online", Partition style: "Master Boot Record", Capacity: "39260 MB", Unallocated space: "39260 MB", Reserved space: "0 MB".

HJÆÆÆÆLP!
Tak...
Avatar billede human Nybegynder
20. januar 2003 - 23:04 #1
okay.. Nu går jeg ud fra at den 40GB HDD du har sat i har drev bogstav D.

For at fdiske den gør du følgende:

Smæk en bootdisk i din maskine og boot på den, når du så har gjort det og den er færdig med hvad den nu skal lave, så skriver du følgende:
fdisk

Det er sådan set det, derefter skal du formatere den, det gør du på samme måde, bare ved at skrive format d:, det kan du dog også gøre i windows nu hvor du kan se den
Avatar billede pierre Nybegynder
20. januar 2003 - 23:28 #2
Problemet er at drevet ikke ses om noget! Ikke et D: drev eller der omkring...
Avatar billede pierre Nybegynder
20. januar 2003 - 23:44 #3
Hvis det hjælper har jeg prøvet at illustrere problemet her:
http://www.ansjos.net/help.gif
Avatar billede tmoller Nybegynder
21. januar 2003 - 07:32 #4
Gå ind i "Disk management" og opret en partion, formater den - Og vupti drevet har fået et bogstav.
Det er jo en helt rå disk du har sat i, så du er selv på rette spor.
Avatar billede pierre Nybegynder
21. januar 2003 - 15:21 #5
Hvor ligger Disk management? Jeg ville gå ud fra det lå under Accessories > System Tools, men der ligger det ikke...
Avatar billede pentium4 Juniormester
21. januar 2003 - 15:48 #6
Du skal tage alle din HD ud af den nye pc og så sætter du den lånte HD i som Master på det Primære kabel og hvis det er et ATA66/100/133-kabel med farvede stik skal den sidde på det yderste stik (Sort).

Hvis der ikke er nogen partitioner på den lånte disk, skal du gøre sådan her:

01. Boot med en start-diskette
02. Skriv fdisk
03. Sig JA til store diske
04. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 1 (Opret primær dos-part.) vælg det hele
05. Tryk på ESC indtil du er ude i hovedmenuen
06. Vælg 2 (Angiv aktiv partition) og vælg Primær partition
07. Tryk på ESC indtil du er ude i A:
08. Genstart Pc'en med start-disketten i drevet
09. Vælg start med cd-rom osv.
10. Skriv format C:
11. Gå til dit cd-rom drev og skriv install eller boot på Win-CD'en

Hvis der er partitioner på den lånte disk, skal du gøre sådan her:

01. Boot med en start-diskette
02. Skriv fdisk
03. Sig JA til store diske
04. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 3 (Slet logiske drev)
05. Tryk ESC
06. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 2 (Slet udvidede dos-part.)
07. Tryk ESC
08. Vælg 3 (Slet)-> Vælg 1 (Slet primær dos-part.)
09. Tryk ESC

10. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 1 (Opret primær dos-part.) vælg det hele
11. Tryk på ESC indtil du er ude i hovedmenuen
12. Vælg 2 (Angiv aktiv partition) og vælg Primær partition
13. Tryk på ESC indtil du er ude i A:
14. Genstart Pc'en med start-disketten i drevet
15. Vælg start med cd-rom osv.
16. Skriv format C:
17. Gå til dit cd-rom drev og skriv install eller boot på Win-CD'en

Når du så har installeret Windows på den lånte HD skal du slukke Pc'en igen og sætte din egen 60GB HD i som Slave på det samme kabel som den anden på stikket i midten.
Så tænder du bare for Pc'en igen og så skulle du meget gerne kunne kopiere dine 30GB over på den lånte 40GB HD.

Hvis du bagefter skal have delt din 60GB HD i flere partitioner vil jeg meget gerne skrive en nøjagtig opskrift på hvordan du skal gøre, hvis bare du lige skriver hvordan den skal deles op og hvor store de forskellige drev skal være.
Avatar billede tmoller Nybegynder
21. januar 2003 - 17:10 #7
My computer - HØJRE klik - manage - Disk management
Avatar billede tmoller Nybegynder
21. januar 2003 - 17:38 #8
Pentium4 - Der er tale om WinXP ! Og hvorfor i alverden installere win to gange ? Der er ingen grund til at gøre det hele så besværligt som muligt.
Avatar billede pentium4 Juniormester
21. januar 2003 - 17:54 #9
Du kan også lade den sidde som Slave som du har gjordt og gøre sådan her:

01. Boot med en start-diskette
02. Skriv fdisk
03. Sig JA til store diske
04. Vælg 5 (Skift til HD nr.2)
05. Tryk på ESC
06. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 1 (Opret primær dos-part.) vælg det hele
07. Tryk på ESC indtil du er ude i A:
08. Genstart Pc'en med start-disketten i drevet
09. Vælg start med cd-rom osv.
10. Skriv format X: (Det drev-bogstav som den får tildelt)

-----------------------------------------------------------------------------

Brug denne, hvis du har mere end 1 partition på HD 1.
Så bliver der ikke rod i drev-bogstaverne.
Så starter drev-bogstaverne først hvor HD1 slutter.

01. Boot med en start-diskette
02. Skriv fdisk
03. Sig JA til store diske
04. Vælg 5 (Skift til HD nr.2)
05. Tryk på ESC
06. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 2 (Opret udvidet dos-part.) vælg det hele
07. Tryk ESC
08. Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 3 (Opret logiske drev) vælg det hele
09. Tryk på ESC indtil du er ude i A:
10. Genstart Pc'en med start-disketten i drevet
11. Vælg start med cd-rom osv.
12. Skriv format X: (Det drev-bogstav som den får tildelt)
Avatar billede tmoller Nybegynder
21. januar 2003 - 18:00 #10
Disk management er det samme som fdisk - det kører bare under windows.
Avatar billede pentium4 Juniormester
21. januar 2003 - 18:01 #11
Du skriver ikke noget om, om du bare har flyttet HD'en fra den gamle over på i den nye uden at geninstallere WinXP for så kan det måske være der problemet er.
For det er nok ikke det samme bundkort og andet hardware som sidder i dem begge og hvis det er sådan du har gjordt skal du lige formatere og gen-installere WinXP for ellers laver den bare lort hele tiden.
Det har jeg selv været ude for med min egen Pc'er.
Avatar billede pierre Nybegynder
22. januar 2003 - 04:26 #12
Jeg har puttet den lånte hdd over i den nye pc, og lavet et netværk mellem de to pc'er og så skiftet dem bagefter, så nu virker det... tak for hjælpen! :)
Avatar billede tmoller Nybegynder
22. januar 2003 - 07:19 #13
Any time - tak for points
Avatar billede pentium4 Juniormester
22. januar 2003 - 13:27 #14
Også tak herfra.