Avatar billede some0ne Nybegynder
20. januar 2003 - 19:31 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Underlig, ustabil harddisk har brug for et check

Jeg har en Samsung 80GB Harddisk, som vist ikke har det så godt. Som sagt er det en 80Gb harddisk, men i windows har den en kapacitet på ca 37Gb i BIOS har den en kapacitet på ca. 13Gb og under windows2000 installation har den en kapacitet på ca 75Gb.?

Det virker alt sammen lidt underligt...
Jeg vil gerne have installeret Windows på den harddisk, men vil gerne have lavet et check af harddisken før jeg begynder at ligge vigtige dokumenter på den.

Findes der et program (evt. Freeware) der kan chekke stabiliteten af harddisken?

(Og er der ellers nogen der har et forslag til hvad der kan være i vejen med disken!?)

På forhånd tak!

Christian Rasmussen
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
20. januar 2003 - 19:36 #1
Du kan bruge Drive Fitness Test (v3.30)

Det er lavet af IBM specielt til IBM diske, men kan sagtens bruges på andre også.

Hentes på http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm

- Rasmus!
Avatar billede polle_vendsyssel Nybegynder
20. januar 2003 - 20:46 #2
Det der er galt er bios grænsen!

Din bios grænse er sikkert 32 gb, og den vil derfor opføre sig mærkeligt, windows 98/me kan ikke selv finde ud af det og vil derfor også kage i det, men derimod omgår windows 2000 og xp biosen og kan derfor se alle 75 gb (75gb i windows=80 gb harddisk)

Så hvis den virker ellers i windows (ikke har problemer med at boote osv) så være du glad..

Det hele kan vist løses med et lille program der skal instaleres i harddisken bootsektor..... Kan finde det til dig, hvis du ønsker ;-)

HIlsen PEder
Avatar billede some0ne Nybegynder
21. januar 2003 - 20:10 #3
Det kunne jeg meget godt tænke mig...du vil selvfølgelig ofså få en belønning for det...og jeg har ikke glemt dig rasmus_h
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
14. juni 2003 - 12:02 #4
Men du har måske glemt spørgsmålet? ;)

- Rasmus!