Avatar billede abemanden Nybegynder
20. januar 2003 - 10:20 Der er 26 kommentarer

min pc fryser !! den bliver ikke for varm !! fatter det ikke !!

Hejza

Min pc fryser og jeg fatter ikke hvorfor!!!
Efter jeg fik et nyt grafik kort(PalitDaytona geforce 4 ti4200) begyndte den at fryse!!!!
Jeg har også lige købt splinter nye coolermaster kabinet køler og grafik kort køler!!!!
Jeg har prøvet med nye drivere men den bliver ved!!!!
Jeg har også opdateret min agp port!!!
Den går også i stå når jeg bare sidder ig laver webdesign i photoshop!!!!
Min CPU er en amd xp 1600+ og mit motherboard er et K7S5A (kan ikke huske mærket men det starter vist nok me E....)

På forhånd tak!!
Avatar billede razorgoose Nybegynder
20. januar 2003 - 10:21 #1
hvor mange ram blokke og er det DDR ram ???

Razorgoose
Avatar billede razorgoose Nybegynder
20. januar 2003 - 10:25 #2
Det er sikkert et Ecs K7S5A Bundkort og ECS har haft nogle problemer med 2 x DDR Ram blokke i på en gang..en Bios opdatering hjælper på det problem

Razorgoose
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
20. januar 2003 - 10:48 #3
er der konflink med din IRQ, hvor dit grafikkort sidder?
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
20. januar 2003 - 10:48 #4
konflikt even ;)
Avatar billede abemanden Nybegynder
20. januar 2003 - 12:06 #5
jeg har én ram blok på 512..... og det er vist ikke ddr men jeg er ikke helt sikker...og bundkortet er et Ecs....en bios opdatering kan jo også ødelægge pcén hvis man laver en fejl!!! jeg ved ikke hvad en konflikt med IRQ er for noget?!?!?! please hjælp mig, jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre!!!!
Avatar billede badassjuncker Nybegynder
20. januar 2003 - 14:52 #6
Hvordan kan du vide at den ikke bliver for varm?
Prøv med fx. motherboard monitor... ( www.tweakup.dk )

Ku også være en ramfejl... prøv med et dos opstarts ram check program.
Avatar billede abemanden Nybegynder
20. januar 2003 - 16:26 #7
jeg ved den ikke bliver for varm fordi:
Jeg har også lige købt splinter nye coolermaster kabinet køler og grafik kort køler!!!!
og også fordi den kun er 43 grader varm hvis man kigger i bios!!!
Avatar billede abemanden Nybegynder
20. januar 2003 - 16:31 #8
hvor kan man finde et dos opstarts ram check program????
Hvad er en motherboard monitor????
Avatar billede badassjuncker Nybegynder
20. januar 2003 - 22:11 #9
Motherboard moniter er et gratis program der overvåger temperaturen.
Og en Ram error checker kan du finde her på den her side.
Og du kan bl.a finde Goldmemory... den synes jeg selv er god:
http://www.pchardware.ro/Download/index.php?catid=4
Avatar billede jespersp Nybegynder
21. januar 2003 - 11:10 #10
Check din hvor meget spænding din PSU leverer på 3.3V rail. Jeg havde en PSU der kun leverede 3.07V hvilket gjorde min PC'er (Nøjagtigt samme config som din! - har du osse CODEGEN kabinet?!?) , selvom CPU'en kun nåede op på 55 grader. Efter jeg har skiftet min PSU til en der leverer 3.28V kan min CPU klare at komme op på 67 grader uden at blive det mindste ustabil. Derfor - Check i BIOS under 'Hardware Monitor' hvor mange volts din PSU leverer!

/JesperSP
Avatar billede abemanden Nybegynder
21. januar 2003 - 14:46 #11
i 'hardware monitor' er der noget som hedder 'Vcc3,3V' den stod til 3,152V..
er det den rigtige ting jeg har tjekket....hvis det er det, står den så rigtigt????
Avatar billede jespersp Nybegynder
21. januar 2003 - 15:58 #12
Den er i den lave ende, men inden for de +/- 5% af 3.3V. Jeg tør ikke sige om det er problemet. Hvilken PSU har du ?

/JesperSP
Avatar billede abemanden Nybegynder
21. januar 2003 - 16:42 #13
jeg aner ikke hvilken PSU jeg har og jeg ander heller ikke hvordan jeg skal finde ud af det!?!?!?
Avatar billede jespersp Nybegynder
21. januar 2003 - 17:00 #14
Hvis du åbner dit kabinet kan du se de 'specs' der står på din strømforsyning. Der står hvilke spændinger(V) og hvor meget strøm(A) den kan levere.

se http://www.ocworkbench.com/2002/ecs/k7s5aguide/psuFAQ1.htm
Avatar billede abemanden Nybegynder
21. januar 2003 - 17:14 #15
det der goldmemory....når jeg booter fra a drev kommer der noget frem hvor der står 'root fat kernel go!' eller noget lignene der står også to linjer mere...men i installations vejledningen står der man skal trykke F5 men der sker ikke en skid når jeg gør det....gør jeg noget forkert??
Avatar billede grenaa1 Nybegynder
21. januar 2003 - 22:08 #16
prøv at lægge en ny bios på dit bundkort det kan være det hjælper
Avatar billede jespersp Nybegynder
22. januar 2003 - 10:15 #17
jeg holder med grenaa1 :) Flash din bios før du begynder at rode med PSU'en :)
Avatar billede grenaa1 Nybegynder
22. januar 2003 - 13:09 #18
du kan finde den nyeste bios til dit bundkort på denne side:
http://www.ecs.com.tw/download/k7s5a.htm
Avatar billede abemanden Nybegynder
22. januar 2003 - 13:51 #19
en bios opdatering kan jo også ødelægge pcén hvis man laver en fejl!!!
Avatar billede grenaa1 Nybegynder
22. januar 2003 - 13:56 #20
ja da, men hvis du gør som programmet siger er chancen meget lille for at det sker.
Avatar billede abemanden Nybegynder
22. januar 2003 - 16:25 #21
ja men den er der! hvis jeg skal opdatere min BIOS vil jeg være sikker på at det er det der er galt!!!!!
Avatar billede jespersp Nybegynder
23. januar 2003 - 09:10 #22
Et spørgsmål : hvilken BIOS version har dit Motherboard - du kan se det nede i højre hjørne af skærmen når du starter PC'en ?

Du har ret i at hvis man ikke har problemer med PC'en skal man ikke pille ved den, men eftersom du har problemer med din har du ligesom ikke det store valg.

Flash af BIOS kan gå galt - hvis der bliver strømafbrydelse lige præcis de 10 sek det tager at flashe - men hvor sandsynligt er det? Jeg har selv flashet BIOS flere gange og det er kun gået galt en gang hvor jeg flashede med en 'hacket' overclock bios - den smadrede min harddisk. Holder du dig til de originale ECS BIOS vil jeg æde min gamle hat hvis du får problemer.

Det gode ved operationen er at det tager 10 min, er gratis og hvis du stadig har stabilitetsproblemer bagefter er du sikker på at det ikke er BIOS relateret.

/JesperSP
Avatar billede larskbh Nybegynder
23. januar 2003 - 09:16 #23
En mulighed er at prøve en alternativ driver til grafikkortet. Prøv evt. hos Nvidia

/Lars
Avatar billede abemanden Nybegynder
23. januar 2003 - 14:12 #24
larskbh: hvis du havde overvejet at læse selve spørgsmålet først havde du måske set at jeg skrev 'jeg har også prøvet med nye drivere men den bliver ved !!!'
Avatar billede grenaa1 Nybegynder
10. februar 2003 - 03:31 #25
Luk venligst dit spørsmål.
Avatar billede grenaa1 Nybegynder
20. februar 2003 - 22:54 #26
Lukke tid :-)