Avatar billede gizkor Nybegynder
27. oktober 2000 - 22:57 Der er 40 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med HUB

Vores netværk ser sådan ud:
ADSL router(Cisco) - HUB - tre computere (Win98).

Der er ingen problemer for computerne med at se routeren, alle har forbindelse til internet.
Der er til gengæld store problemer med lokalnetværket. Computer A kan godt pinge og se computer B i workgroupen. Det er også muligt for computer A at up og downloade filer fra computer B.
Computer B kan godt pinge A, men det er ikke muligt at se hverken computer A, B eller workgroupen i \"Network Neighbourhood\" (selvom der ER forbindelse til router). Generelt \"fryser\" windows og \"dør\" når man forsøger at få kontakt til netværket.

Lige nu har vi sat TCP/IP til at optage ip numre automatisk, da routeren er sat til at uddele dem. Vi har også forsøgt med faste ip numre (192.168.1.2 192.168.1.3 osv) men uden held. Hvis vi piller routeren ud af uplink kan C-A stadig se C-B men ikke omvendt (routeren er altså ikke skyld i problemet). Nu kan de så til gengæld ikke pinge hinanden
... vi har prøvet alle de ting der BURDE virke, men kan der være noget vi har glemt??
Avatar billede ctv! Nybegynder
27. oktober 2000 - 23:00 #1
Hmmmmmmmm.... det lyder godt nok mærkeligt!

Ingen kommentar til det.. *hmmmm*

CTV!
Avatar billede scz Nybegynder
27. oktober 2000 - 23:11 #2
Det er et meget typiske windows problem...
indtil nu har jeg kun fundet to måde at løse det problem på...enten at afinstall dine tcp/ip dirver på den computer det er galt med, og så install dem igen...og hvis det ikke virker, ja så er der ikke andet for at prøve at reinstall windows på den computer som det er galt med...
Avatar billede jalle Nybegynder
27. oktober 2000 - 23:17 #3
Kan I stadig komme i kontakt med routeren???

Kan I også pinge maskine1 med selv selv???
Avatar billede scz Nybegynder
27. oktober 2000 - 23:23 #4
gizkor>> hvis du kender ip add. på de andre computer ( A og C ) ja, så kan du jo bare skriver dem i, hvor du normalt skriver en url ind i din IE/NS altså du skriver \\\\192.168.1.2 osv. så kan du godt se de andre computer, men du kan ikke se dem fra \"Andre computer\"
Avatar billede john.doe Nybegynder
27. oktober 2000 - 23:35 #5
Hvad med sub net. Er det ens på alle 3?

Hvad med workgroup er det ens på alle 3?
Avatar billede scz Nybegynder
27. oktober 2000 - 23:51 #6
Det er lige meget fom workgroup\'s er ens, de kan godt hedder 3 forskellig ting, så vælger man bare den workgroup, man vil ind på, under \"Andre computer\"

nå over and out, jeg vil på arbejde nu *S*
Avatar billede scz Nybegynder
27. oktober 2000 - 23:52 #7
Det er lige meget om ens workgroup\'s hedder det sammen... -even *S*
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2000 - 01:21 #8
Nej er sub ikke ens så går det galt. Jeg har prøvet nøjagtigt det samme, og kunne heller ikke se de andre computere, men godt pinge. Husk også fildelingen, ellers bliver de heller ikke synlige.
Lav en mappe på alle tre til udveksling af div. så skulle det køre.

Worksgrup: Plat
TCP/IP:

PC1 10.0.0.1
PC2 10.0.0.2
PC3 10.0.0.3
Sup: 255.0.0.0

Router i uplink på HUB

Avatar billede jalle Nybegynder
28. oktober 2000 - 02:08 #9
>>kharder

Routeren behøver ikke at være tilsluttet i uplink på hub\'en...
Avatar billede scz Nybegynder
28. oktober 2000 - 08:51 #10
kharder>> hmm jeg snakkede ikke om sub, men om workgrouppen...men som du selv siger, hvis ens sub net, ikke er den sammen på hver computer, ja så er den gal *S*

og så en lille comment til dit valg af IP addy\'er ( til kharder ) hvis du bruger Cybercity som ISP, ja så er det en dårlig ide at bruge 10.0.0.1/254 da, de bruger 10.0.0.1 som P-t-P, det problem oplevede jeg på min linux server, jeg sad i flere timer, og forsøgte at får lortet til at virke...først da jeg kiggede lidt i min log fil, fandt jeg udaf at mit problem var at, min linux box, havde 10.0.0.1 som ip addy, mens at den som jeg også have fået af CC også var 10.0.0.1 ( altså min P-t-P addy )
Avatar billede lexcarter Nybegynder
28. oktober 2000 - 10:28 #11
Har du sluttet routeren til hub\'ens uplink-udgang ?? Når du kun har 3 PC\'er og en router i netværket har du vel ikke brug for uplink-udgangen.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
28. oktober 2000 - 10:37 #12
Bare for og prøve og bidrage med lidt hjælp.
Har du prøvet og starte forfra (Duh) med og fjerne router. Dernæst så fjerne alle protokoller, netkort fra Andre Computere, genstarte og installere netkortet, protokoller og sætte dine computere op 1 efter 1.

Eks.

PC1:
IP: 192.168.1.2
Sub: 255.255.255.0
Arbejdsgruppe: Workgroup
Gateway: 192.168.1.1
Primær DNS: 212.54.64.170
Sekundær DNS: 212.54.64.171

PC2:
IP: 192.168.1.3
Sub: 255.255.255.0
Arbejdsgruppe: Workgroup
Gateway: 192.168.1.1
Primær DNS: 212.54.64.170
Sekundær DNS: 212.54.64.171

PC3:
IP: 192.168.1.4
Sub: 255.255.255.0
Arbejdsgruppe: Workgroup
Gateway: 192.168.1.1
Primær DNS: 212.54.64.170
Sekundær DNS: 212.54.64.171

Bemærk! De DNS\'er jeg har sat er hvis din internet udbyder er World Online.

Når disse ting er sat op så prøv og reboot dem.
Når de så er startet op i Windows så prøv og gå ned i menuen Start > Kør og skriv Command [ENTER]

Prøv fra PC1 og skriv

Ping 192.168.1.3
Får du svar så er der hul igennem til PC2
Ping 192.168.1.4
Får du svar så er der hul igenne til PC3

Prøv tilsvarende til på de andre computere.
Husk bare lige og ændre IP adressen ud med den du vil pinge.

Håber det hjalp, jeg vil følge med her for og se om vi kan få det til og spille for dig. :)
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2000 - 12:12 #13
SCZ mit net kører perfekt, så hvad så end CC bruger, så virker det efter jeg gik ned til 10.0.0.0 adresserne og sup: 255.255.255.0, Det er der jeg snyder.;o)

At Roter ikke sidder i uplink , kommer vel and på om der sidder en anden del som skal bruge uplink, min skal iflg. de vejledninger, som jeg fulgte den gang.

Her gælder det vel om at hjælpe gizkor igang så det hele virker, og ikke at diskutere om hvad der er dålig eller godt. Mit virker perfekt, og det er ud fra det jeg har givet mine tips. <;o)

Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2000 - 12:17 #14
Men start eller lige fra en end og få nettet til at virker via hub uden router, også kobler du router på bagefter, det var min fremgangsmåde, dengang mit drilled. Det viste sig at være sub adresserne, som var årsagen. Nogle maskiner havde 255.255.255.128 og en havde 255.255.255.0. Jeg rettede dem alle til 255.255.255.0 og efter kunne jeg så se alle maskiner på nettet. Herefter var det så blot at koble Internet til igen, og så har det kørt. Bruger MultiProxy til delign af internetforbindelsen. Startede med Easy Proxy, men kunne dengang ikke downloade via klienterne, kun browse.
Avatar billede tommyf Nybegynder
28. oktober 2000 - 20:20 #15
Har lige hjulpet naboen med noget lignende, har du tjekket at den port du har sat din router i er uplink porten???? Ofte må du ikke benytte port 2 hvis du bruger port et som uplink port.
Avatar billede tommyf Nybegynder
28. oktober 2000 - 20:21 #16
Ups havde ikke set kharders forslag på det samme.
Avatar billede gizkor Nybegynder
29. oktober 2000 - 21:55 #17
Hej Allesammen
Tak for forslagene. Jeg melder tilbage en af dagene, når jeg har afprøvet de mange forskellige råd :-)

Hilsen
Gizkor
Avatar billede gizkor Nybegynder
05. november 2000 - 23:25 #18
Netværk kapitel 2.

Det er lykkedes mig at få alle tre maskiner til at se hinanden, ved at ændre ip til 10.0.0.2, 10.0.0.3 osv og sub til 255.0.0.0
Nu kunne de bare ikke se routeren fordi den stadig havde 192.168.1.1 og 255.255.255.0
Via telnet gik jeg ind og ændrede routerens ip til 10.0.0.1 og sub til 255.0.0.0, skrev \"write\" og \"reboot\". Desværre crashede mit telnet program idet routeren var ved at reboote, og nu kan jeg slet ikke få forbindelse til den. Hvis jeg sætter mit ip og sub tilbage til de oprindelige settings kan jeg stadig pinge den på 192.168.1.1 men telnet kan ikke længere oprette forbindelse til den adresse ???
Så nu har jeg det omvendte problem: tre coputere der godt kan se hinanden men ikke kan gå på nettet !?!?
Avatar billede gizkor Nybegynder
06. november 2000 - 00:20 #19
Netværk kapitel 4

Vi havde tilfældigvis en ekstra router (wol´s svar på fejlmeddelse... send nyt hardware), og den forsøgte jeg at ændre ip adresse på via web-interfacet. Her kunne jeg succesfuldt ændre ip og sub til 10.0.0.1 og 255.0.0.0 men hvis jeg tilsvarende ændrede en af de andre computeres ip, sub og gateway kunne jeg stadig ikke få internetforbindelse. Jeg satte derfor settings tilbage til default, og er nu tilbage hvor jeg startede... tre computere der er på nettet, men ikke kan se hinanden!
Avatar billede jalle Nybegynder
06. november 2000 - 00:34 #20
Kan du pinge computerne. ex. fra computer 1(192.168.1.2) til computer2 (192.168.1.3) ping 192.168.1.3????

Hvis du får svar, så er der forbindelse. Prøv derefter at gå ind i start -> kør og skriv \\\\computernavn\\, så burde der komme et vindue frem, og så har du adgang til den anden computer..
Avatar billede maniacdog Nybegynder
06. november 2000 - 06:32 #21
Yup
Avatar billede gizkor Nybegynder
06. november 2000 - 21:41 #22
nope... den tænker i 10-20 sekunder og giver beskeden \"the network name could not be found\", men jeg kan stadig godt pinge på samme navn.

Jeg har opgivet at få netværket til at virke med disse ip adresser. Jeg tror i stedet løsningen skal findes, ved at få routeren til at snakke med på 10.0.0.1 nettet - men jeg ved ikke hvordan :-(
Avatar billede jalle Nybegynder
06. november 2000 - 23:06 #23
Hvordan ser opsætningerne ud i IP adresse, DNS og gateway???
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2000 - 23:17 #24
Routeren har også eller skal have et ip nr. og høre til samme arbejdsgruppe. Routerns ip skal så bruges som Gateway på gruppens pc\'er.
Avatar billede gizkor Nybegynder
06. november 2000 - 23:47 #25
lige nu kører vi med WOL´s standardopætning. dvs at routeren hedder 192.168.1.1 (som er vores gateway) og dns er 212.54.64.170 + 212.54.64.171

hvis vi ændrer netværket til at køre på 10.0.0.1 (og 255.0.0.0) som vi gerne vil, skal dns adresserne så være de samme?
Avatar billede jalle Nybegynder
07. november 2000 - 00:18 #26
Ja, det skal de, da det er wol\'s dns adresser
Avatar billede gizkor Nybegynder
07. november 2000 - 00:24 #27
så kan jeg stort set udelukke, at der er noget der er sat forkert op, men må bare acceptere at det ikke virker!
(prøver måske en anden version af 98 for ME stinker, men det er en helt anden diskussion)
:-)
Avatar billede jalle Nybegynder
07. november 2000 - 00:33 #28
Prøv at tilføje dine ip adresser i nederst i lmhosts.sam som ligger i windows biblioteket.
127.0.0.1 localhost
192.168.1.2 computernavn1
192.168.1.3 computernavn2
ovs....
Mellem ip-adresserne og computernavn skal der være tabulator
Dette skal gøres på alle maskinerne og derefter genstarte.
Avatar billede gizkor Nybegynder
07. november 2000 - 00:56 #29
godt forslag... det virkede desværre ikke :-(
Jeg er efterhånden resigneret til at geninstallere styresystem på samtligt computere.
Filen hed forresten \"hosts\" og ikke \"imhosts\" kan det have nogen betydning?
Avatar billede jalle Nybegynder
07. november 2000 - 00:59 #30
ikke imhosts men Lmhosts.sam eller søg efter *.sam.

Mig bekendt er det ikke lige meget, men jeg kan desværre ikke fortælle dig hvorfor.
Avatar billede gizkor Nybegynder
08. november 2000 - 19:44 #31
det virkede heller ikke. Der var en fil der fortalte om nogle kommandoer man kunne skrive, ville det hjælpe? Kommandoerne var:
#PRE
#DOM:<domain>
#INCLUDE <filename>
#BEGIN_ALTERNATE
#END_ALTERNATE
Avatar billede maniacdog Nybegynder
08. november 2000 - 20:09 #32
hmm
det lyder noget mystisk.

Bare for og prøve og starte helt forfra,
Prøv på alle computerne og re-install dine netkort, med protokoller m.m.

Opsæt:

Undernetmaske: 255.255.255.0
IP adresserne: 194.168.1.2 og op efter.
(Routeren hedder vel 194.168.1.1)

Arbejdshruppe: Workgroup
Gateway: 194.168.1.1

hmm hvad er der mere...?
evt. computernavn computer1, computer2 o.s.v.

Prøv det, og så vil jeg gerne lige høre hvad der sker.
Det er muligt at du har gjort dette (syntes det stod noget længere oppe, men kunne ikke se om det var med og re-install netkort m.m.)
Hvis det overhovedet ikke virker så tror jeg ikke det er noget med opsætningen, nærmere noget hardware et eller andet sted, måske enda windows?
Avatar billede gizkor Nybegynder
08. november 2000 - 22:42 #33
du mener vist 192, ikke 194 ikk?
Hvis ja, så har vi prøvet det.
Hvad der er så mystisk er jo, at lokalnettet virker perfekt hvis vi bruger 10.0.0.1 osv, men så kan vi bare ikke få routeren til at snakke med os. Jeg mener derfor at det er udelukket, at det drejer sig om en hardwarefejl, siden fejlen ændrer sig alt efter hvordan vi sætter vores protokoller op.
Avatar billede jalle Nybegynder
08. november 2000 - 22:48 #34
Har du prøvet at sætte ip-adresserne ind i hosts filen ikke lmhosts???
Avatar billede gizkor Nybegynder
08. november 2000 - 22:54 #35
jep...det var jo det jeg prøvede først...
Avatar billede jalle Nybegynder
08. november 2000 - 22:57 #36
Har du prøvet at pinge routeren 192.168.1.1???

Har du prøvet at sætte undermasken til 255.0.0.0???
Avatar billede gizkor Nybegynder
08. november 2000 - 23:06 #37
hmm... noget siger mig at denne tråd er ved at blive for lang. De spørgsmål du stiller, er allerede blevet besvaret i tidligere indlæg!
(læs mit indlæg med overskriften: netværk kapitel 2)
Avatar billede jalle Nybegynder
08. november 2000 - 23:10 #38
Har læst det, men jeg mente 192.168.1.2/255.0.0.0 osv...

Du skrev tidligere at du var ved udgangspunktet igen....
Avatar billede gizkor Nybegynder
08. november 2000 - 23:17 #39
udgangspunktet er med subnetmask 255.255.255.0
....jeg tester det andet i morgen, det er blevet lidt for sent til at rode mere med det idag :-)
Avatar billede langben Nybegynder
09. november 2000 - 22:41 #40
Prøv eventuelt også at installerede NetBEIU-protokollen på alle maskinerne - det løste et lignende problem jeg havde.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
09. november 2000 - 22:56 #41
Det burde det ikke kunne i denne sammenhæng, TCP/IP og NetBEIU er to forskellige protokoller...?
Avatar billede gizkor Nybegynder
21. november 2000 - 23:22 #42
Jeg har opgivet at løse problemet foreløbig. Pointene har jeg fordelt på kharder og maniacdog, jeg ville gerne have givet nogle til jalle, men han svarede ikke - kommenterede kun!