Avatar billede sandra24 Nybegynder
19. januar 2003 - 09:25 Der er 16 kommentarer

Format nfts drev

jeg har haft nogle problemer med at jeg blev hacket.. jeg kunne ikke stoppe det uden at få en ny ip og så formaterede jeg min pc.. efter jeg havde formateret så blev jeg rådet til at lave mit c drev om til ntfs.. nu er der så sket det at jeg har hentet imesh og derefter har den smadret min pc.. der ligger alt muligt lort og pcen opfører sig sært.. meget af det kan jeg ik engang slette for når jeg vil det så skal jeg dl et nyt program for at slette det første.. men jeg vil gerne ha formateret mit c drev.. men det kan jeg ik mere efter at det er et nyt fil system.. eller jeg ved ihvertfald ik hvordan man gør.. for den kan jo ik se mit c drev..
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2003 - 09:34 #1
jeg ved det ikke,men boot fra win2000 og se hvad den siger til at der ligger win2000 på drevet om du via win2000cdens indstallations program kan slette den partition !
jo du kan hihi:
Løsning:
Du kan løse problemet ved at partitionere harddisken ved hjælp af installationsdisketterne til Windows 2000. Du kan også (hvis computeren understøtter dette) starte installationsprogrammet ved at starte computeren fra cd'en.

Bemærk! Når partitionerne vises i installationsprogrammet, vises også de tilladte indstillinger nederst på skærmen. Hvis en partition ikke må fjernes, vises denne indstilling ikke, når partitionen er valgt.
Avatar billede madmann Nybegynder
19. januar 2003 - 10:50 #2
GÅ i command promt og skriv følgende

format c:/FS:ntfs

SÅ konvertere du til NTFS format på din disk.
Avatar billede lgb Nybegynder
19. januar 2003 - 12:57 #3
Når først man har installeret W2000 kan man da ikke gå fra FAT32 til NTFS, vel ? Det har jeg prøvet uden held, dvs, så ville jeg skulle slette hele harddisken, da det er et boot drev.

Hvis det er muligt at ændre FAT32->NTFS uden at slette harddisken, vil jeg da gerne vide det !
Avatar billede madmann Nybegynder
19. januar 2003 - 14:07 #4
Det er det som tidligere besvaret.
Du kan til enhver tid ændre fra FAT32 til NTFS uden det kræver reinstallation.

Men her er det igen:

format c:/FS:ntfs
Avatar billede fromsej Praktikant
19. januar 2003 - 14:11 #5
>> madmann er det ikke "convert C:/FS:ntfs
Når der ligger noget på drevet?
Avatar billede madmann Nybegynder
19. januar 2003 - 14:14 #6
Du vil IKKE midste data de vil være der efterfølgende også.

Har gjort det mindst 1000 gange på store systemer.

Arbejder med large systems hverdag.
Avatar billede lgb Nybegynder
20. januar 2003 - 07:22 #7
Når jeg gør det kommer med den en eller anden fejl med at den ikke kan gøre det på et boot drev, da jeg har alt på c: (ca 20 GB, W2000 prof på en Dell Notebook). Skal man boote først på en speciel måde eller hvad? Jeg har prøvet ovenstående fra et kommandovindue.

Prøver da lige igen, vender tilbage (hvis jeg kan!)
Avatar billede madmann Nybegynder
20. januar 2003 - 13:38 #8
Du kan også på en boot partion.

Hvilke fejl skriver den?
Avatar billede lgb Nybegynder
20. januar 2003 - 14:01 #9
Først skrev den at disk label var forkert. Nu har jeg gættet mig til at at den label jeg skal skrive er den nuværende label. Så går den fint videre, og skriver noget med "Advarsel! Alle filer på drev C vil blive slettet - fortsæt J/N?" - skulle det være ensbetydende med at den ændrer min harddisk fra FAT32 til NTFS, eller sletter den virkeligt alt, som den skriver?

Og noget andet, hvad med DOS programmer (ja, der er et par stykker som ikke er i Windows version endnu!) - kan de køre, forudsat selvfølgelig at man ikke booter fra en diskette?

Tak for info
Avatar billede madmann Nybegynder
20. januar 2003 - 14:16 #10
Den skal ikke slette men konvertere fra FAT32 til NTFS.
Dos under NFTS er lidt svært da du skal bruge kommander til at køre det i en separat hukommelse.

Har du fejl på din HD eller hvordan er din OS installeret?
Avatar billede lgb Nybegynder
20. januar 2003 - 14:46 #11
OK, nu har jeg skrevet alt ned hvad den skriver. Jeg starter en Command prompt fra W2000:

C:\>format c: /FS:ntfs
Filsystemtypen er FAT32
Den nye filsystemtype er NTFS
Angiv disknavnet for drev c: dell c

ADVARSEL: ALLE DATA PÅ
HARDDISKEN DREV C: VIL
GÅ TABT!
Skal formatteringen fortsættes? (J/N) n

Nu gør jeg klar til at flytte samtlige data fra harddisken over på en anden computer via netværk. Jeg tør ikke svare ja på ovenstående uden.

Er det OK hvad den skriver?
Avatar billede madmann Nybegynder
20. januar 2003 - 17:12 #12
DU har svaret her fra dig selv:

Den nye filsystemtype er NTFS:

Det vil sig at dit drev er NTFS formateret. :))
Avatar billede lgb Nybegynder
20. januar 2003 - 18:19 #13
Hvad så med

ADVARSEL: ALLE DATA PÅ
HARDDISKEN DREV C: VIL
GÅ TABT!

Anyway, når jeg er færdig med at kopiere, så tager jeg chancen!
Avatar billede lgb Nybegynder
20. januar 2003 - 21:23 #14
Madmann og fromsei,

Det var ikke mig der startede tråden. Jeg vil gerne give jer 100 point hver som tak for hjælpen. Kan man det?

Jeg brugte convert og ikke format, convert siger den ikke har kontrol, vil du gøre det ved næste boot? Ja tak !

Her er resultatet:

Filsystemtypen er NTFS.
Enhedsnavnet er DELL C.

Advarsel: Parameteren /F er ikke angivet.
Chkdsk k›rer i skrivebeskyttet tilstand.

CHKDSK kontrollerer filer (trin 1 af 3)...

(test)

Kontrollen af sikkerhedsbeskrivelser er f‘rdig.
CHKDSK opdagede ledig plads markeret som allokeret i enhedens bitmap.
Windows fandt problemer i filsystemet.
K›r CHKDSK med parameteren /F (fix) for at l›se dem.

  19526975 KB samlet diskplads.
  15620817 KB i 81643 filer.
    23440 KB i 2439 indeks.
        0 KB i defekte sektorer.
    154930 KB i brug af systemet.
Logfilen fylder      65536 KB.
  3727788 KB diskplads til r†dighed.

      512 byte i hver allokeringsenhed.
  39053951 allokeringsenheder i alt p† disken.
  7455576 allokeringsenheder til r†dighed p† disken.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. januar 2003 - 21:29 #15
Det kan du godt , men jeg kan ikke se nogen grund til at give mig point.
Jeg har sådan set ikke hjulpet dig , det er madmann der har gjort hele arbejdet.
Så du kan lave et nyt spørgsmål i fri debat , kalde det point til madmann.
Husk at skrive hvilket spørgsmål det stammer fra , altså det her.
Når du har oprettet ? , laver du et nyt indlæg her med linket til madmann.
MVH:
Fromsej.
Avatar billede madmann Nybegynder
20. januar 2003 - 23:15 #16
Det er godt.
Glæder mig når man hjælper andre.:))