Avatar billede theselfimages Nybegynder
19. januar 2003 - 00:18 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Problem med XP Internet Connection Sharing

Jeg har et lokalnetværk mellem 2 pc´ere via en Switch.
Forleden fik jeg TDC ADSL (der kræver opringning for at skabe forbindelse)

Jeg vil gerne dele ADSL linien mellem de 2 pc´ere og har forsøgt med XP's egen Internet Connection Sharing. Det virker fint! Men.. min klient PC kan IKKE vise visse hjemmesider! Alt kører fint nok på den anden PC der sørger for at ADSL linien deles (med Internet Connection Sharing)

Men hvad er grunden til at disse udvalgte hjemmesider slet ikke vil vises, men blot står og hænger uden der sker noget? Er det noget IP adr. eller DNS halløj?

Har nogen oplevet dette?
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
19. januar 2003 - 00:19 #1
hvis du kører med antivirus el. firewall kan det godt være derfor.
Avatar billede niceday Nybegynder
19. januar 2003 - 00:21 #2
Det er klart DNS den er gal med, hvis jeg forholder mig til de oplysninger du skriver. Den anden maskine mangler f.eks. IP'en til en DNS-server.
Avatar billede theselfimages Nybegynder
19. januar 2003 - 00:27 #3
Hvad gør jeg ved det? Jeg forstår mig ikke specielt meget på det, men kan se at Host maskinen sætter et fast IP og at klient maskinen "optains" IP automatic.

Kan XP's egen firewall ha' noget at sige? Både på lokalnetværket og selve TDC (Internet Connection Sharing) forbindelsen
Avatar billede niceday Nybegynder
19. januar 2003 - 00:29 #4
Kan du f.eks. pinge fra din anden maskine - skriv følgende i en dosprompt:

ping 195.192.35.1
Avatar billede jpvj Nybegynder
19. januar 2003 - 00:44 #5
Når du vil benytte ICS på en maskine, sker der følgende:

Din IP adresse på ICS maskinen bliver sat til 192.168.1.1/255.255.255.0 (ikke sikker på ip nummeret - lang tid siden jeg testede det). Samtidig begynder maskinen at fungere som router, dvs. hvis den modtager IP pakker på netkortet, vil disse blive sent til default gatewayen for Internetforbindelsen.

Du får et tilbud om, at lave en client disk. Denne disk bruges til at konfigurere netværksopsætningen på dine "klienter", dvs. de maskiner, der skal bruge ICS maskinen som default gateway. Dette kan dog sagtens konfigureres manuelt hvis man ved hvad man laver: Giv dine klienter et ip nummer på samme subnet på ICS maskinen (ex. PC1: 192.168.1.100/255.255.255.0, PC2: 192.168.1.101/255.255.255.0, osv.). Alle klienter skal have default gateway sat til IP nummeret på ICS maskinen, og med mindre du benytter en lokal DNS server (og det gør du ikke), skal du sætte DNS til TDC's nameservere: 193.162.159.194,  194.239.134.83 ... eller hvad du nu har fået oplyst).

That's it!

Happy surfing.

JP
Avatar billede lobster Nybegynder
19. januar 2003 - 00:45 #6
Er det kun nogle hjemmesider den ikke kan gå ind på? eller kan den slet ikke komme på nettet?

Det er måske fordi du kun har "lov" til at ha en computer på.
Har du fået en router med (går ikke udfra siden det er et opringnings abm.)?
Hvis du havde en router ville den dele interne ip'er ud til dine maskiner, men når du ikke har det, får kun den ene maskine tildelt en ip af TDC' DHCP.

Jeg tror at problemet er at der ikke bliver tildelt nogen ip
til maskinen, og Windows så generere en selv.
Avatar billede lobster Nybegynder
19. januar 2003 - 00:47 #7
Ja... jpvj siger noget.. Har aldrig haft rigtig held med Microblød's ICS..
Avatar billede theselfimages Nybegynder
19. januar 2003 - 00:49 #8
=> jpvj ... jeg prøver.. men som Lobster skriver, så ja! Jeg har ingen router men en switch har et tidligere Teledanmark ADSL abonnement for denne switch fungerede fint til at dele ADSL mellem 2 pc'ere grundet den konstante forbindelse.
Avatar billede theselfimages Nybegynder
19. januar 2003 - 00:54 #9
Men ved stadig ikke helt hvad det er jeg skal gører.
Under Network Connections har jeg nemlig både:

Lokal Area Connection
(lokalnetværk + shared folder mellem de 2 pc'ere via switch)

og

TDC (navnet på internet forbindelsen da jeg oprettede den med Internet Connection Sharing)

Vises Properties på disse har de jo hver et sæt TCP/IP konfigurationer, men hvilken af dem skal ændre i som i følge JPVJ?
Avatar billede theselfimages Nybegynder
19. januar 2003 - 01:28 #10
=> jpvj ...
jeg har gjort som du skriver. Men hvad skal default gateway stå til på PC1?
Ingenting?
Avatar billede theselfimages Nybegynder
19. januar 2003 - 01:57 #11
Hmmm!
Jeg kan som sagt IKKE konfigurerer selve TDC forbindelsen. Under TCP/IP for denne har jeg KUN mulighed for IP og DNS ... og IKKE Subnet eller Gateway. Jeg har forsøgt her at sætte en manuel IP men det virker ikke så den står til Automatic. Vedr. DNS har jeg skrevet den primær og sekundær jeg har fået oplyst fra TDC.

Vedr. Lokalnetværk har jeg fulgt dine instrukser. Dog er jeg som sagt i tvivl om hvad jeg skal sætte Default Gateway til for PC1 (ikke klient) men jeg har dog angivet IP, Subnet og DNS.
På PC2 har jeg gjort det samme og her angivet Gateway til IP for PC1.. (!?!)

Egentlig virker det fint nok (som tidligere) men jeg har stadig problemet med at min Klient (PC2) ikke vil vise f.eks. denne side: http://cliche.parameter.dk eller logge på netbank system hos www.skandiabank.dk... alt andet kører fint nok: MSN, streaming af lyd/billed fra www.dr.dk etc.. men hvad er problemet med disse få sider den slet ikke vil vise, men blot "hænger" ved?
Avatar billede jpvj Nybegynder
19. januar 2003 - 13:54 #12
For lige at være sikker på, at vi taler om de samme maskiner, så benytter jeg følgende benævnelser:
Server (for maskinen der kører ICS)
PC1, PC2 ... for dine andre maskiner, der skal benytte Server for adgang til Internettet.

TDC forbindelsen skal du ikke konfigurere - det kører alt sammen via DHCP.

Jeg skal lige have noget på det rene: Hvordan er du "fysisk" forbundet til TDC? Har du 2 netkort i Server (1 til TDC ADSL modem og 1 til LAN?).

Default gateway på PC1 sættes til IP nummret på Server.
Default gateway+DNS på netkortet på server sættes til blankt. (Default gateway og DNS bliver sat vha. DHCP på dit Internetsforbindelse).

OK?

Bortset fra det, må jeg indrømme, at jeg missede pointen i dit oprindelige indlæg. Jeg læste det lidt hurtigt, og missede at det kun var bestemte sider, du ikke kunne komme ind på.

Men svar lige på ovenstående, så ser vi...

JP
Avatar billede theselfimages Nybegynder
19. januar 2003 - 14:49 #13
Men.. men.. jeg har slet INGEN server her. Jeg har to maskiner. PC1 er min egen med netkort og PC2 er min kærestes med netkort. Jeg har på min PC1 lavet et Lokal Area Netværk via en switch som virker fint. TDC forbindelsen er koblet til switchen og burde på den måde fordele ADSL til begge maskiner. Dette har tidligere fungeret fint med en Teledanmark forbindelsen, men forskellen på denne og TDC er at den forrige var en konstant forbindelse og at TDC kræver et opkald til deres central.

Da man af gode grunde ikke kan lave opkald fra begge maskiner samtidig, var min idé at dele ADSL forbindelsen mellem de 2 maskiner med Internet Connection Sharing. Det virker for så vidt fint nok men jeg har stadig dette problem:
(læs kommentar af 19/01-2003)

Håber du kan hjælpe...

Mvh. Lars
Avatar billede meanisak Nybegynder
19. januar 2003 - 17:34 #14
Jeg tror det er samme problem jeg lige har besvaret her http://exp.dk/spm/305040

Du skal ind på http://www.allensmith.net/Network/xpICSmtu.htm#Content og vha den få rettet MTU værdierne på klienten.
Avatar billede jpvj Nybegynder
19. januar 2003 - 18:05 #15
>Men.. men.. jeg har slet INGEN server her.
Well... en server er jo blot en maskine, der tilbyder en service. Som jeg skrev, benyttede jeg betegnelsen Server om den maskine, der kører ICS. Men OK - du kan da bare erstatte Server med PC1 i mit indlæg, og kalde PC1, PC2 osv for PC2, PC3 osv.

Anyway - umiddelbart tror jeg, ikke at det er et almindeligt konfigurationsproblem. meanisaks svar giver mening, da dine symptomer svarer til det linket beskriver. Du kan teste jf. artiklen inden du implementerer.

JP
Avatar billede theselfimages Nybegynder
20. januar 2003 - 11:47 #16
=> jpvj ... Tak for hjælpen, desværre var det ikke dit svar er løste problemet.

=> meanisak ... Tak for hjælpen (linket) det løste problemet, dog ikke med "Real Solution" med ved opsætning af Proxy :)
Avatar billede meanisak Nybegynder
20. januar 2003 - 21:22 #17
ok - glad for at den ene af dem i hvert fald virkede - måske skal vi sende en venlig tanke til Allen Smith der fandt fejlen i ICS også :)