Avatar billede smartin Nybegynder
17. januar 2003 - 14:50 Der er 8 kommentarer og
5 løsninger

Tilslut/fjern harddisk når computeren er tændt

Jeg har en computer kørende 24/7 som server med dokumenter osv. på. Der er en harddiskskuffe i, og ugentligt slukker jeg computeren, sætter en harddisk i skuffen, tænder computeren, tager backup, slukker computeren, tager harddisken ud af skuffen og tænder igen... i forstår nok allerede - lidt bøvet ;)

Er der noget i vejen for, at jeg sætter harddisken i, mens computeren kører?

Styresystemet er Windows XP Professional SP1. Spørg endelig for mere information.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
17. januar 2003 - 14:52 #1
Dette kan ikke lade sig gøre. da din bios skal finde din HDD når computeren starter for at du kan se den i windows...

Jeg ved ikke hvad der sker med computeren når du gør det, hardware messigt. Men du vil ikke kunne se den i din Win
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2003 - 14:54 #2
Du kan med SCSI hotplug
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
17. januar 2003 - 14:55 #3
ja men ikke med IDE
Avatar billede smartin Nybegynder
17. januar 2003 - 14:55 #4
Argh, doh - hvor dum kan man være? ;) Det havde jeg helt glemt at tænke på.

Lige et sidste nødråb så da... er der ikke en anden måde, at omgås problemet på? Indtaste harddiskens data manuelt i BIOS eller noget? :)
Avatar billede alexbp Nybegynder
17. januar 2003 - 14:57 #5
Køb en billig DAT-Tape Streamer eller en lidt dyere DLT-løsning (ca. 8.000,-).

Computere skal inspirere, rationalisere og bidrage til vort liv - ikke omvendt !
Avatar billede kasperh Nybegynder
17. januar 2003 - 15:02 #6
Der findes IDE hotswap.
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374657976

Ellers kan du også købe en harddisk/controller til USB.
Avatar billede gudmundp Praktikant
17. januar 2003 - 15:02 #7
du kan smadre harddisken hvis du gør det med strøm på
Avatar billede mickey777 Nybegynder
17. januar 2003 - 15:03 #8
Jeg kan anbefalde dig at købe en ekstern usb->ide skuffe. Den er plug n play
og du slipper for at genstarte osv.

Jeg tror ikke at man manualt kan opsætte en harddisk, uden at den fra starten er blevet tilsluttet:-(
Avatar billede alexbp Nybegynder
17. januar 2003 - 15:03 #9
Sorry, kommentar <-> svar (byttet) ...

Hmm - hvis du absolut vil fortsætte med med HD-løsningen, sååe vil jeg mene at du kan anskaffe en HD nøjagtig magen til (ens. controller, headers,cylinders, etc.), og så altid lad den sidde på IDE kablet når du boot'er - Når du så vil lave backup, kan du skifte on-the-fly og herefter skifte tilbage til dummy-hard-disc'en. - Lidt en "Sahara"-løsning, men hva'
Avatar billede kasperh Nybegynder
17. januar 2003 - 15:08 #10
Avatar billede tmoller Nybegynder
17. januar 2003 - 15:54 #11
USB 2.0 i skuffe system - Det virker rigtigt godt.
Avatar billede smartin Nybegynder
19. januar 2003 - 11:54 #12
Tak for svarene - dejligt med så mange idéer :)
Avatar billede gudmundp Praktikant
19. januar 2003 - 13:00 #13
Takker for point