Avatar billede lysbjerg Nybegynder
17. januar 2003 - 13:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Digitalt kamera - optisk zoom, rapid-fire shots og megapixels?

Hej eksperter!

Jeg har brug for nogle råd vedrørende køb af digitalt kamera.

Det skal bl.a. bruges til at tage billeder fra fodboldkampe, som skal distribueres på nettet. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at vide hvor meget optisk zoom jeg har brug for, hvis jeg f.eks. tager billedet fra midterlinien og det endelige billede skal indeholde et 11-mands mål?

Da fodboldspillere har det med at bevæge sig kunne jeg også godt tænke mig at kameraet har mulighed for at tage "rapid-fire shots" og har en høj "shutter" hastighed.

Da kameraet også skal bruges til almindeligt brug (og ikke kun internet) må kvaliteten gerne være så høj som mulig.

Jeg har kig på følgende kameraer

Minolta DiMAGE 5
Olympus C-730
Nikon Coolpix 4500
Hewlett Packard PhotoSmart 850

men er ikke sikker på hvilket der bedst passer til mine behov.

Har kigget på siderne http://www.dcresource.com, http://www.dpreview.com og mange flere, men mangler stadig det et godt svar på hvor stor zoom jeg har brug for.

Håber at der sidder en fotoekspert som kan hjælpe.

Simon
Avatar billede jefa Nybegynder
17. januar 2003 - 22:33 #1
Avatar billede jefa Nybegynder
17. januar 2003 - 22:38 #2
Avatar billede lysbjerg Nybegynder
17. januar 2003 - 23:39 #3
Hverken 5'eren eller 7'eren er blevet "Highly Recommended" af http://www.dpreview.com, men 7i'eren er. Bare synd at det kamera er så dyrt... Nikon Coolpix 5700 er også et rigtig fedt, men dyrt, kamera, så derfor kigger jeg på ovennævnte modeller. I øjeblikket står valget enten mellem Olympus C-730 (pga. 10x optisk zoom) eller Nikon Coolpix 4500 (pga. god billedkvalitet samt evnen til at tage 70 billeder med ca. 30fps i 320x240). Spørgsmålet er så bare om 4x optisk zoom er nok til fodboldbanen?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. februar 2003 - 17:07 #4
Jeg vil helt klart anbefale et Sigma SD9.

http://www.fovitech.dk/fotodok/sigma/signy/sigdigi.htm

/per
Avatar billede olehansen64 Nybegynder
06. februar 2003 - 23:43 #5
Hej
Jeg har ikke en hp850 men min ven har en og den er meget bruger venlig, den tager pæne billder, den er meget god og billig den er på 8x optisk og 7 digitale zoom det er meget godt, jeg tror at zoomen er lige for dig og er på 4.0 megapixels det er også godt og den koster heller ikke så meget 4500 kr.
Jeg tror det er sådan en maskine du skal have
m.v.h.
Ole
Avatar billede olehansen64 Nybegynder
06. februar 2003 - 23:44 #6
Du kan kigge på www.edbprisser.dk
om prisen
Avatar billede poles Nybegynder
14. februar 2003 - 23:20 #7
Du skal simpelthen vælge olympus camedeia 730 p.g.a. dettes 10X zoom (glem alt om digitalt zoom - det kan ikke bruges til noget fornuftigt (du kan lave det samme bedre i ethvert redigeringsprogram (pro shop Paint / Photoshop)) Det har en opløsning på 3,2 Mpix. hvilket er nok til suveræne print i A4. prisen i forretningerne er ca. 6000.- men www.foto-fun.dk 's pris er kun 4875.-  -  check det på
www.edbpriser.dk