Avatar billede kermit Nybegynder
27. oktober 2000 - 11:53 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Valg af CPU !

Hej,

Jeg skal til at købe ell. samle en maskine. Som skal bruges til webserver og måske database server (SQL Server) !

Prisen er den vigtigste faktor i øjeblikket. Den skal helst være ret billig.

Jeg har overvejet følgende:

AMD Athlon 1.2 GhZ. Thunderbird processor
512 Mb PC133 ram
Abit bundkort
Hurtige diske i raid

eller

2 x Intel Pentium III 700-800 MhZ. processorer.
512 Mb PC133 ram
Asus bundkort
Hurtige diske i raid

Nogle der har nogle forslag, input eller ligende til de to konfigurationer ?
Avatar billede powell Nybegynder
27. oktober 2000 - 12:02 #1
Avatar billede clausm Nybegynder
27. oktober 2000 - 12:16 #2
Hvis du skal køre både web og SQL ville jeg vælge dual pentium løsningen. En dual maskine håndterer store antal forespørgsler langt bedre end en single processor. Dette er især gældende hvis du regner med at køre \"serverbelastende\" ting på din web-server (asp osv.).
Avatar billede clausm Nybegynder
27. oktober 2000 - 12:26 #3
Generelt vil jeg mene at en server, som typisk skal servicere menge brugere på en gang, er bedre tjent med flere processorer, da en single-processor server kun kan behandle en request af gangen uanset hvor hurtig den er.
Både RAM og diske lyder fornuftigt. Til en web-server vil en RAID 5 nok være meget passende.
Avatar billede clausm Nybegynder
27. oktober 2000 - 12:29 #4
Jeg vil lige tilføje at jeg ikke har nogen mening om AMD vs. Pentium, men blot ikke har set eller hørt om dual AMD boards. Findes der sådan nogen?
Avatar billede kermit Nybegynder
27. oktober 2000 - 12:33 #5
Der findes vist ingen chipsæt der understøtter dual Amd Athlon processorer. Endnu ihvertifald !
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. oktober 2000 - 13:44 #6
Hvis du vælger A7V som bundkort til Thunderbirdkonfigurationen, bør du overveje VCM hukommelse (VC133) som kan operere ved højere hastigheder. For begge systemers vedkommende, kunne man overveje Mushkin\'s PC150 HSDRAM.
Avatar billede slashman Nybegynder
27. oktober 2000 - 13:53 #7
--> xtom\' : Betyder det virkelig noget med RAM > 133 MHz - han har vel ikke tänkt sig at overklokke FSB på en server ?

Multiprocessor support af AMD kommer til näste år med AMD 760MP.
http://www.zdnet.com/zdnn/stories/news/0,4586,2645674,00.html
Avatar billede kermit Nybegynder
27. oktober 2000 - 14:17 #8
FSB ???
Avatar billede slashman Nybegynder
27. oktober 2000 - 14:40 #9
--> Kermit FSB = Front side Bus.
På et kort som A7V kan du foröge bushastigheden fra 100 til f.eks. 110 MHZ. Det vil öge processorhastigheden tilsvarende ( f.eks. fra 800 til 880 MHz )
RAMen hastighed vil også gå op med 10 % fra 133 til 146,3 MHz.
Dette er en \'almindelig\' måde at overklokke f.eks. Celerons på, men ikke särlig gangbar på AMD/KT133 hardware, hvor dette näppe vil väre stabilt.
Det jeg mente var om ikke 150 Mhz RAM ikke vil väre spildt, da kun de 133 udnyttes - Lidt som at köbe 133 MHz RAM og så kun köre 100. Og den eneste måde jeg kunne se at udnytte \'headroom\'et fra 133 til 150 MHz var at overklokke bus hastigheden.
Avatar billede kermit Nybegynder
27. oktober 2000 - 14:45 #10
Ahhh - tak for forklaringen :-) !

Er der nogen der har en idé om hvar mange samtidige brugere man kan have på de forskellige konfigurationer. Bare sådan i \"grove\" tal.

Fx:

Hvor meget bedre bliver det af at have 2 PIII cpu\'er i forhold til 1.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. oktober 2000 - 14:48 #11
Ehh.. nu kan han faktisk godt gå ind i A7V\'erens 1004c BIOS og sætte fx. VC133\'ere til at køre højere uden at ændre på FSB\'en.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. oktober 2000 - 14:49 #12
Desuden er VC133 også hurtigere på andre områder end lige \'rå\' hastighed.
Avatar billede slashman Nybegynder
27. oktober 2000 - 15:05 #13
--> xtom\' - så vidt jeg husker kan du da clokmässigt kun välge 100/133 ( Advanced - DRAM Frequency )? Men du har i hvert fald ret i at SDRAM configuration kan du körer 7ns ( 143 MHZ ) i stedet for default/SPD 8 ms. Så ja, du vil kunne få udbytte af 150 RAM uden overklokning - jeg tog fejl.
Hvordan virker VC RAM ? - hvordan er det hurtigere med samme MHz - latency, RAS, CAS osv ?
Hvorfor ser man aldrig test med VC RAM ?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. oktober 2000 - 15:44 #14
VC133 kører (i hvertifald her hos forkølede lille mig) 2,2,2,8 osv. Jeg mener at have set en test hos anandtech(.com) såen for nylig - både af PC100/PC133/VC133 og HS150. Og også forskellige mærker som Corsair, MCT, Mushkin, Apacer osv.. ser lige om jeg kan finde den. Ellers kig på sitet.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. oktober 2000 - 15:49 #15
VIRTUAL MEMORY
You\'ve heard of it, you\'ve worried about it, but what is it? Virtual memory is when your computer uses space on your HDD as memory. This is especially useful when you are running a big program that needs more memory than you physically have. For more information on virtual memory, see the virtual memory section below.

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=113&p=8
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. oktober 2000 - 16:26 #16
hov nu kager jeg vist lidt rundt i febervildelse..
Avatar billede tnf Nybegynder
27. oktober 2000 - 21:21 #17
Hej.

Hvis jeg skulle ha 2 PIII\'r ville jeg HELT klart foretrække et Abit VP6. Det er NAM. Tjek evt. www.bp6.com og se hvad foregængeren kunne klare.

TNF :P
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
29. oktober 2000 - 00:08 #18
Har du overvejet ECC RAM?

Tænker du SCSI eller IDE RAID?
Avatar billede kermit Nybegynder
29. oktober 2000 - 13:39 #19
Det bliver nok IDE ! Det skal helst være lidt økonomisk til at starte med. SCSI ville dog være at foretrække !

Jeg regner faktisk med købe Abit VP6. Det virker som et godt køb til pengene.