Avatar billede papa Nybegynder
15. januar 2003 - 22:54 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Copyright

Jeg har lige et enkelt spørgsmål ang copyright, som jeg gerne vil have afklaret (gerne med henvisninger)! Det drejer som om copyright på websider. Hvis man bruger scripts fra f.eks. dynamicdrive.com står der en lille note i hvert script:

/*
Full Screen Window Opener Script-
© Dynamic Drive (www.dynamicdrive.com)
For full source code, installation instructions,
100's more DHTML scripts, and Terms Of
Use, visit dynamicdrive.com
*/

Denne lader man selvfølgelig stå. Er det så tilladt at ændre i koden, sålænge man lader ovenstående tekst stå? Og er det tilladt at sætte sin egen copyright-label på hjemmesiden, hvis man har brugt disse "open-source" koder?

På forhånd tak!
Avatar billede cozey Nybegynder
15. januar 2003 - 22:57 #1
I bund og grund kan du faktisk ikke have copyright på et script! ... ligesom du heller ikke kan tage copyright på mad!
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2003 - 22:58 #2
Al kode er copyrigthed uanset om der står en coprigth note
i den eller ej (jeg tror det hedder Bern konventionen).

Hvorvidt du må bruge koden, med eller uden den kommentar
eller ændre i den afhænger af hvad du får eksplicit lov
til på dynamicdrive.com !

de har sikkert en licens side. Læse den. Grundigt !
Avatar billede tangveje Nybegynder
15. januar 2003 - 22:59 #3
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2003 - 23:00 #4
cozey>  Selvfølgelig kan man have copyrigt på et script.
Avatar billede papa Nybegynder
15. januar 2003 - 23:02 #5
cozey>> Der tager du grueligt fejl!

tangveje>>Jeg har godt set det link! Ellers ville jeg ikke spørge.

Jeg mener også generelt, for de fleste smider jo lige sådan en lille skrivelse på deres koder.
Avatar billede tangveje Nybegynder
15. januar 2003 - 23:02 #6
Og den copyright gælder kun for scriptet selv, du kan derfor sagtens sætte en generel copyright på din side, som gælder for al andet kode samt indholdet (tekst, billeder og andet)
Avatar billede cozey Nybegynder
15. januar 2003 - 23:03 #7
Folk siger at de har copyright på scripts ... Men jeg er 95% sikker på at have læst en artikel om dette engang, hvor en dansk advokat siger noget med at man ikke kan tage copyright på et script, da det aldrig ville kunne bevises hvem der lavede det først ...

Ser lige om jeg kan finde det ...
Avatar billede papa Nybegynder
15. januar 2003 - 23:04 #8
tangveje>> Dvs at på selve siden står der copyright mit-navn, og i scriptet står kodemagerens signatur?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2003 - 23:05 #9
cozey> Hvad adskiller JavaScript fra C++ i den henseende ?

Lovligt eller ej - har ikke noget med om det er nemt
at bevise eller ej !
Avatar billede tangveje Nybegynder
15. januar 2003 - 23:05 #10
papa > Yes, du behøver dog slet ikke at have en copyright stående, da du altid har copyright/ophavsret til alt hvad du selv laver. Det er dog en god ide at have, så er der da ingen tvivl :)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2003 - 23:09 #11
Jeps. Man får ikke flere rettigheder ved at have den (c) note,
men det minder jo lige læseren om det.
Avatar billede papa Nybegynder
15. januar 2003 - 23:10 #12
Tak! Jeg ved godt at alt egentlig er copyrighted, men af f.eks. dynamicdrives hjemmeside fremgår det ikke (synes jeg) særlig klart om det er tilladt at modificere scripts'ene.

Jeg har også noget kode, hvori der står at det må distribueres under GNU General Public License (http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html) og heri gives der lov til at modificere koden.

Jeg vil så bare være sikker på at det er lovligt at skrive copyright på siden, selvom det ikke er mig der har programmeret hele scriptet...?
Avatar billede papa Nybegynder
15. januar 2003 - 23:26 #13
Hmmm, det er vist noget tid siden jeg har brugt eksperten! Det var ikke meningen at arne_v's svar skulle accepteres!

Jeg søger stadig et præcist svar på ovenstående! ( er det lovligt at skrive copyright på siden, selvom det ikke er mig der har programmeret hele scriptet...?)