Avatar billede puttitat Nybegynder
14. januar 2003 - 20:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ti4800 vs. Ti4600

Er Ti4800 egentlig mere end Ti4600 med 8x AGP port, og får man noget ud af at ti4800 hvis man ikke har 8x AGP? (men "kun" 4x AGP)

// Troels
Avatar billede slowboat Nybegynder
14. januar 2003 - 21:04 #1
Jeg kan ikke finde noget Ti4800 chipset på NVidia's site, så lad dig ikke narre af det lille aritmetiske fif ;-)
AGP'en benyttes kun, når kortet henter data fra alm. RAM, men hvor meget det får indflydelse på performance, ved jeg desværre ikke.
Avatar billede jsc3000 Nybegynder
15. januar 2003 - 09:21 #2
Der er ikke den store forskel. Faktisk er AGP 8X 1 - 2% langsommere i nogle tilfælde, men det kommer an på chipsætfabrikant osv.... Hvis du skal give mere end et par hundrede for x8 funktionalitet ville jeg ikke gå efter det!
Avatar billede egidiussen Nybegynder
15. januar 2003 - 12:31 #3
Hejsa
Hvis man har et bundkort med x8 AGP og et grafikkort med x8 AGP, så er det klart hurtigere end x4 AGP - naturligvis.

Hvis du skal sammenligne de to kort's hastigheder, så er du nødt til at sammenligne følgende:
- Søgetid på ram (4 ns, 3,6 ns eller 2,9 ns - dette siger meget om kortets overclocking muligheder).
- Memory clock.
- Core click.
- Ramdac.

Skipper
Avatar billede egidiussen Nybegynder
15. januar 2003 - 12:32 #4
Her har du en test/beskrivelse af et ti4800 kort:
http://www.hardware-test.dk/news.asp?id=5636

Skipper
Avatar billede jsc3000 Nybegynder
15. januar 2003 - 12:52 #5
Hejsa
Det er korrekt at man skal ha et bundkort, som unerstøtte AGP x8, hvis man vil udnytte den ekstra hastighed - om du vil. Med de nuværende spil er der dog ikke så meget at hente endnu og det er understøttet af div. test ... http://www.xbitlabs.com/video/nv18-nv28/

I denne test render et (TI4800 AGP X8) 1 hel frame hurtigere i Quake ved 1600*1200!! Og det er i en opløsning, som burde sluge en del bundbredde. På samme måde er Unreal Turnament lige hurtig ved AGP x4 og x8, i øvrigt også ved 1600*1200, så det ....

Conclusionen på testen er iøvrigt at ved AGP X8 får man en Citat "insignificant improvement. citat slut, med de spil der findes idag. Mit gæt er at når spillene begynder at kunne udnytte AGP X8, så skal vi alle alligevel ud at købe et nyere grafikkort. F.eks. et Geforce FX eller andet tilsvarende...  Men læs testen og dan din egen mening ...