Avatar billede hj-bune Nybegynder
13. januar 2003 - 20:19 Der er 7 kommentarer

Indstilling af Aopen Ti4200 til at optage PAL

Hej derude,
Jeg har anskaffet mig et AOpen GeForce 4 Ti4200 med 128 DDR Ram.
Med dette kort er det tanken at grabbe video fra mit DV videokamera for at bearbejde klippene i et videoredigeringsprogram.
Problemer er bare at skærmkortet, der har Video-in, leveres til NTSC videostandarden. Hvordan ændre man denne indstilling til PAL?
Jeg har ikke fundet nogen hjælp i kortets dokumentation og ihærdig søgen i forskellige fora på nettet har heller ikke givet noget resultat. Er der tale om en jumperindstilling på kortet eller kan NTSC ændres til PAL via software?
Hjælp vil være meget kærkommen, da jeg gerne vil i gang med det sjove, s stedet for at ligge og rode med det her problem.
Avatar billede ctacta Nybegynder
13. januar 2003 - 21:33 #1
Det lyder helt forrykt det projekt du har gang i og forstå mig ret.
Du får jo en elendig encodning fra et sådant grafikkort, glem det derfor helt.

Anskaf dig hellere en Firewire port til din pc'er og brug udgangen fra dit DV cam til pc'en. Har du DV-in på dit DV cam så kan du redigere direkte på dit cam, men det vil jeg også fraråde, da det slider unødvedigt meget på bånd og mekanik.

NTSC / PAL omskiftning på mit kort foregår via software, men kvaliteten af det optagede er elendig, sammenlignet med det flotte billede som mit Sony DV cam har.

God fornøjelse :-)
Avatar billede hj-bune Nybegynder
13. januar 2003 - 21:55 #2
hej ctacta
Tak for din henvendelse. Det er muligt jeg har grebet det forkert an, men jeg vil nu alligevel prøve at få mit nuværende grej til at fungere. Mit kamera er iøvrigt kun halvt digitalt, idet det ikke har digitalt ind men kun ud.
Jeg vil selvfølgelig gerne høre om bedre grabber-grej, men jeg tror nu ikke mit kamera (JVC GR-DV J70) kan overføre video via firewire.
Desuden vil jeg som sagt finde en løsning på omstillingen af mit kort til PAL.
Der fulgte ikke noget software med til denne omskiftning og jeg har heller ikke kunne finde det på nettet.

Tak for din kommentar alligevel :-)
Avatar billede ctacta Nybegynder
13. januar 2003 - 23:03 #3
Hvis det har digital ud (firewire) så er det da bare med at bruge det.
Derved har du den bedste kvalitet. Du kan så bare ikke smide det du redigere tilbage til dit DV bånd.

Alt fra Adobe Premiere til MS Movie Maker 2, hvoraf sidstnævnte er gratis og en del af bla. Windows XP, kan håndtere DV cams via firewire.
Avatar billede hj-bune Nybegynder
13. januar 2003 - 23:14 #4
Med mit DV cam fulgte der kun et kabel til overføring af video til PC, nemlig et kabel til analog overførsel: et jackstik til udgangen på kameraet i den ene ende og de sædvanlige gul, hvid rød stik til videosignal og lyd indgang på henholdsvis skærmkort og lydkort - så firewire er vist ikke en mulighed, desværre.
Avatar billede ctacta Nybegynder
13. januar 2003 - 23:20 #5
Du selv skrevet "Mit kamera er iøvrigt kun halvt digitalt, idet det ikke har digitalt ind men kun ud." Jeg går derfor udfra at du intet fatter og heller ikke vil tage imod gode råd herinde fra.

Held og lykke.
Avatar billede henninga Novice
14. januar 2003 - 23:26 #6
ctacta> Det var da mærkeligt, som du besvarer spørgsmål. Men måske har du ikke fattet spørgsmålet. hj-bune vil jo ikke bruge FireWire, men sit nyerhvervede grafikkort. Men måske er du missionær ???  Og det er ikke fordi du ikke har ret kære ctacta, men det er jo ikke dét sagen drejer sig om!
Dit grafikkort må kunne stilles om til PAL via software.
Jeg kender det ikke nøjagtigt, men jeg vil tro du kan gå ind under avanceret under skærm indstillinger og der klikke på kort.
Ellers vil jeg råde dig til at downloade et program til kortet her http://club.aopen.com.tw/downloads/default.asp?keyword=VGA+Cards&searchoption=keyword&sel=category&optionfun=productfun&first=1
m.v.h.
HenningA
Avatar billede hj-bune Nybegynder
22. januar 2003 - 16:13 #7
Hej, HenninA
Undskyld jeg først vender tilbage nu, men jeg har været optaget af at forfølge forskellige spor til løsning af gåden, hvordan indstiller jeg mit kort til PAL.
Jeg er nået frem til at det s'gu nok ikke kan lade sig gøre at ændre på fabrikkens indstilling af kortet til NTSC. I hvertfald er der ingen, der har kunnet fortælle mig hvordan.
Enden på hele miseren er at jeg har købt et Pinnacle Studio Deluxe grabberkort, der ifølge de tekniske data skulle kunne hvad jeg har brug for.
Tak fordi du gjorde hvad du kunne for at løse problemet :-)