Avatar billede sizx Nybegynder
10. januar 2003 - 15:04 Der er 7 kommentarer og
5 løsninger

Hvordan gør man?

Jeg er helt ny til PHP og har aldrig prøvet det før, men vil meget gerne lære det. Er der nogle tutorials der begynder helt fra bunden? Og hvilke programmer kan jeg bruge udover PHP4 og Apache?
Avatar billede 7th Praktikant
10. januar 2003 - 15:09 #1
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
10. januar 2003 - 15:11 #2
En god ide med 7th's links... de artikler ville jeg også have anbefalet - gode artikler til begyndere.

Du behøver ikke flere programmer udover PHP/apache, men en editor er rigtig dejlig. Jeg vil anbefale EditPlus: www.editplus.com
Avatar billede sthen Nybegynder
10. januar 2003 - 15:11 #3
Nu skal det siges at der er MANGE sites der omhandler PhP, men måden JEG lærte det på var ved at købe hæftet fra IDG forlag der hedder Start på PhP (det koster 69,-) og stadig er en god bibel.

Dernæst skal du have et serverprogram som enten Apache eller IIS (som følger med windows XP pro), og endelig skal du hente PhP, PhpMyAdmin samt MySql.

De to sidstnævnte er ikke et must, men vil hurtigt blive uundværlige (MySql er et databaseprogram, og PhpMyAdmin er et administrationsprogram til MySql.)
Avatar billede melange Nybegynder
10. januar 2003 - 15:11 #4
http://www.webcafe.dk/artikler/php/ <= webcafe har uden tvivl det badste danske PHP tutorial. Når du har læst og forstået det, mangler du egentlig kun lidt erfaring :)

Ud over PHP og Apache behøver du ikke mere for at udvikle PHP, men du bør nok alligevel installere en MySQL database, da det både er nemt, og praktisk, at bruge en database i stedet for rene *.txt til at gemme data i.
http://www.webcafe.dk/artikler/databaser/installermysql/

Desuden kan det være rart med en anden editor en Notesblok/Notepad, når man skriver kode. Jeg anbefaler EditPLus, som du kan downloade en 30 dages trail af inde på http://editplus.com . EditPlus farver bl.a. din kode så den er nem at finde rundt i (suntaks heighlight).
Avatar billede 7th Praktikant
10. januar 2003 - 15:12 #5
Derudover vil jeg også anbefale dig at købe dette hæfte --> http://www.idgforlag.dk/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-408-4
Det kan købes i mange bladkiosker, merlin, posthuset m.m...
Avatar billede jakoba Nybegynder
10. januar 2003 - 15:12 #6
der er diverse udvidelser du måske får brug for hen ad vejen. fx mysql til databaser og GDlib til billedbehandling.

men siden du er ny vil jeg anbefale dig at holde nallerne fra dem indtil du har det basale php på plads.

webmonkey har nogen af de bedste tutorials:
  http://hotwired.lycos.com/webmonkey/programming/php/tutorials/tutorial4.html
de er dog på engelsk og det er der nogen der ikke bryder sig om så kik også på:
  http://www.script.dk/index.jsp?subjectId=19
der er en del fornuftige og hjælpsomme artikler.

mvh JakobA
Avatar billede melange Nybegynder
10. januar 2003 - 15:13 #7
uhh ja. Som sthen siger ville det nok være en god at også installere PHPmyadmin, til at administrere din MySQL database, hvis du nu installerer en sådan en :)
http://www.webcafe.dk/artikler/databaser/phpmyadmin/
Avatar billede 7th Praktikant
10. januar 2003 - 15:15 #8
Avatar billede 7th Praktikant
10. januar 2003 - 15:21 #9
Som editor (gratis) bruger jeg international 2 fra www.tsw.dk
Avatar billede 7th Praktikant
23. januar 2003 - 23:45 #10
Lukketid...
Avatar billede sizx Nybegynder
29. januar 2003 - 01:33 #11
sry jeg ikke har lukket den før nu, jeg takker jer alle for svar, har lært en del :D
Avatar billede 7th Praktikant
29. januar 2003 - 02:54 #12
Bare lidt nysgerrig, men hvorfor skal du selv have tre points ? ;)