Avatar billede wiscalico Nybegynder
10. januar 2003 - 12:45 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

font size pt eller px

Jeg har siddet og kigget på nogle forskellige stylesheets.
Nogle steder (eller faktisk ret mange steder) bruges font-size:12pt;

andre steder
font-size:12px;

Så vidt jeg kan se skal det være px i følge w3 standarten (http://www.w3schools.com/css/pr_font_font.asp) eller hvad? Det virker bare som om FrontPage og mange programmer og hjemmesider synes af det skal være pt?!

Hvad er rigtigt?... og hvorfor?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
10. januar 2003 - 12:49 #1
Begge to er faktisk rigtige.

Pt - antal punkter
px - antal pixels
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
10. januar 2003 - 12:50 #2
Ja px er nok det mest rigtige, i følge w3c, men de kan begge to bruges
Avatar billede wiscalico Nybegynder
10. januar 2003 - 12:50 #3
hvad er forskellen på punkter og pixels :)
Avatar billede sthen Nybegynder
10. januar 2003 - 12:55 #4
Svis du bruger px; har brugeren ikke mulighed for at ændre skriftstørrelsen på dit site ved at gå i Vis -> Tekstørrelse

Denne mulighed er stadig anvendelig for brugeren hvis du anvender pt;
Avatar billede sthen Nybegynder
10. januar 2003 - 12:55 #5
Svis = Hvis
Avatar billede prodic Mester
10. januar 2003 - 12:55 #6
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
10. januar 2003 - 12:58 #7
pt er en tekststørrelsesangivelse hvorimod px blot angiver den maximale teksthøjde i pixel
Avatar billede wiscalico Nybegynder
10. januar 2003 - 12:59 #8
Det link du kom med prodic var lige det jeg skulle bruge for at forstå det hele. lav lige et svar så får du pointene.
Avatar billede wiscalico Nybegynder
10. januar 2003 - 13:00 #9
Tak for hjælpen alle sammen :)
Jeg havde ikke regnet med at det gik så stærkt *hehe*
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
10. januar 2003 - 13:01 #10
wiscalico: Det gør det her på eksperten. God weekend
Avatar billede prodic Mester
10. januar 2003 - 13:03 #11
Det er hermed sket.
Men du må gerne fordele pointene, da de andre svar også er korrekte.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
10. januar 2003 - 13:06 #12
prodic: Du er nu også så venlig, så også god weekend til dig
Avatar billede knudgert Nybegynder
10. januar 2003 - 13:10 #13
pt er meget dårlig at bruge til textstørrelse, da størrelsen svinger utrolig i de forskellige opløsninger.

Det er bedre at bruge em eller normal, small, large osv.