Avatar billede beanluck Nybegynder
25. oktober 2000 - 21:48 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Skift/swap mellem C:\\ og E:\\ drev HAST

Her er min situation :
Jeg har min computer med 1 harddisk på 10 gb, som jeg skal ha væk, men som midlertidigt har det jeg skal bruge på min computer, inkl. vigtige dokumenter, mails, etc, og den er installeret med win2000 og er C:\\-drev. Og så har jeg en til Harddisk som er en IDE RAID harddisk (2x13.5gb, promise fastrakk) som jeg har disk kopieret direkte med min 10 gb med alt på, og den er E:\\-drev.
Men nu vil jeg gerne \"af\" min 10 gb harddisk (den skal over i en anden computer) og ha mit E:\\ drev som C:\\ drev og fuld bootable! Nogen der ved hvordan jeg gør det??

ting jeg ved :
- Swap filen ligger konfigueret så den er på C:\\-drev og derfor hvis jeg bare starter mit E:\\drev op uden 10gb i så vil den ikke starte.
- Win2000 husker automatisk Harddiskenes drevbogstav, og jeg VIL ha min raid controller til at blive C:\\ !! basta! =)

Hvis nogen kan hjælpe er jeg MEGET taknemmelig
Avatar billede sjensen Nybegynder
25. oktober 2000 - 21:53 #1
Åben maskinen og flyt kablerne fra c-drevet til E-drevet og omvendt.

Så er den hjemme !
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
25. oktober 2000 - 22:16 #2
HVIS det var en alm harddisk, jeg er ikke så klog på det nyeste, så skulle du sørge for at din nye disk var sat op til at være master-no slave, hvilket man gør (gjorde) vha. jumpers.

MEN det er klart den ikke kan starte! Du har jo ikke installeret windows på den nye disk, vel?

Det bliver du nødt til, nu som før. Det er ikke nok at kopiere filerne. Prøv at kopiere alle filer fra en startdiskette til en blank diskette, og se om du kan starte på den. Det kan du ikke!

Sandsynligvis er dette det eneste du mangler. Og så skal du geninstallere alle dine programmer.

Jeg foreslår at du gemmer alt det du vil gemme, dvs. det du selv har lavet, og så installerer, og derefter bruger x dage på at sætte maskinen op som den \"plejer\" at være. Det er vel det du gerne vil ende med?
Avatar billede beanluck Nybegynder
25. oktober 2000 - 22:51 #3
siensen : som sagt så er Win2000 ligeglad med om man bare flytter kablerne rundt - den har en unik id på harddisken som den husker, ligegyldig hvad.
idanielsen :
Avatar billede beanluck Nybegynder
25. oktober 2000 - 22:53 #4
Siensen: Man kan ikke bare flytter kablerne rundt - det accepterer win2000 ikke!
idanielsen: Som sagt er den kopieret, dvs. disk-to-disk kopieret igennem ghost, og kan dermed sagtens du . I skal huske at sådan som drev er sat op i dos, eller lad os bare sige bios, har INTET at gøre med hvordan de er i win2000 (ntfs)...
Nogen må da vide noget?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
25. oktober 2000 - 23:34 #5
Jeg ved ikke om det virker... men gennem Computer Management (og derunde vælge Storage -> Disk Management), kan du højre klikke på en disk og tildele den et nyt drev bogstav...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
25. oktober 2000 - 23:37 #6
start menu -> programs -> Administrtive Tools -> Computer Management...herinde vælger du under \"Storage\" Disk management, højreklikker på din disk (RAID - Mirror ??) og vælger \"Change Drive Letter and Paths\"
Det vil muligvis virke... der ud over skal du sikkert aligevel rette i boot.ini for at få arc path\'en til at passe (påtrods af din disk2disk copy)
Avatar billede teknik Juniormester
26. oktober 2000 - 00:39 #7
\"Ting jeg ved\"...Swap filen
Hvor Swap filen ligger er ikke vigtigt, med mindre du har \"defineret instillinger for Swap filen manuelt\"...
Hvis du blot har \"default\" = \"lad Windows styre indstillinger for Swap filen\", så slettes swap filen hver gang computeren lukkes, og har altså ingen praktisk betydning i denne her sammenhæng.
Den er i hvert fald helt sikkert ikke årsag til, at der ikke kan startes.
SWAP-filen er en \"midlertidig samlet lagring\" af de ting, som windows bruger ofte.
SWAP-filen anvendes ikke! til varig opbevaring af ting, som er væsentlige for Computerens funktion.
-------------------------------------------------------
Gohst fra single disk over på dual RAID.....:
...Jeg er/var i tvivl om, om et Gohst Image kan Funger\" på en HDD med en anden størrelse/struktur, men hvis \"Ghost\" accepterer det, så burde det jo være OK.

Hvis du bruger \"Striping\" på RAID controlleren, så er det måske problematisk at lægge en gohst fil ind, - ...(Striping øger hastigheden, og det er jo det de fleste hjemmebrugere bruger RAID til)

\"Mirroring\" burde, så vidt jeg kan overskue det ikke volde problemer.

Bruger du den kun for at køre IDE(ATA)100, så burde det ikke gøre nogen forskel.

Men du skulle måske forsøge opstart i fejlsikker, og - hvis det kan gøres,  -så installere driveren til RAID controlleren, for de kører ikke umiddelbart på windows egne drivere.
------------------------------------------------------
Ang. det med bare at \"flytte\" kabler:
Så har jeg haft en 98/2000 installation med 98 på C, og 2000 på D...Hvis harddisk C (Primary master) blev fjernet, så bootede systemet da bare på primary slave
...uden at flytte/justere noget som helst??
------------------------------------------------------
Om at få RAID controlleren som drev C.
...Er der ikke noget opsætnings software med til Promise Controlleren, hvor man kan vælge RAID først eller IDE først ?
...Hvis den er Onboard, så i BIOS.

...Der står ofte en \"tryk xxx to enter settings\" ved opstart....Er der også det v. Promise

mvh :-)
Teknik

Avatar billede svein Nybegynder
26. oktober 2000 - 08:34 #8
Har du konfigureret nogle dynamic disks ?
Avatar billede svein Nybegynder
26. oktober 2000 - 11:12 #9
Der kan ikke ændres drevbogstav på boot og system partitionen C: når den er oppe i Windows! Og det er helt korrekt at det ikke bare er at kopiere indholdet af en disk over på en anden og så forvente at den skal kunne boote.
Windows 2000 bruger noget der hedder Mountmgr: Mount Manager for at styre diske og partitioner. Den numererer diske efter:
Fysisk disk
Primær partitioner
Hvis du vi checke dette, gøres dette i :
Højreklik i MyComputer og vælg Manage og der går du videre i Disk Management.
Videre kan du finde oplysninger i Registry:
HKLM\\System\\MountedDevices.
Som løsning til dit problem foreslår jeg følgende:
Gå i Start - Programs - Acessories - SystemTools - Backup.
Der vælger du  Tools og Create an Emergency Repair Disk (ERD).
Luk din maskine og tag så ud din første disk - den vil så i følge MountMgr være Offline! Flyt så din RaidDisk til at være Disk 0.
Start din maskine med de fire boot disks og vælg Repair og sæt ind din ERD disk og vælg repair Boot environment!

Page File i Windows NT/2000 kan ikke sættes til at blive styrt af Windows!!! Dette er noget specifikt for Win9x systemerne.
Windows 2000 vil automatisk skabe en default page file når du starter maskinen, uanset hvad for en partition den var tilknyttet før!!!

Avatar billede beanluck Nybegynder
26. oktober 2000 - 15:29 #10
Jeg siger mange tak for svarene, men sidder lige på arbejdet og jeg prøver de forskellige ting der er blevet foreslået når jeg kommer hjem.
men tak :)
Avatar billede beanluck Nybegynder
29. oktober 2000 - 12:36 #11
Jeg har valgt at afvise alle andres svar, undtagen svein, der delvist var inde på noget af det rigtige. Men jeg løste det selv, ved at gå ind under MountedDeviced og bytte de to HEX-værdier om (lidt risci) mellem C og E, og det virkede sgu! =) men svein, du får halvdelen af pointene, fordi dit råd nok var det tætteste på løsningen