Avatar billede bokkis Nybegynder
09. januar 2003 - 21:49 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Installation af ny harddisk

Min nye IBM maskine kan ikke finde min nye maxtor 80GB harddisk. Jeg kan gå ind i BIOS , men under "exit and save" står det disabled??? Er det nogle der ved hvorfor man ikke kan gemme ændringer i BIOS?
Avatar billede peet-49 Novice
09. januar 2003 - 21:57 #1
Du skal sætte Harddisk til auto, tryk ESC og derefter på F10 og enter
Avatar billede bokkis Nybegynder
09. januar 2003 - 22:16 #2
F10 fungerer ikke, man kan ikke gemme i BIOS...Hvad kan være årsagen??
Avatar billede peet-49 Novice
09. januar 2003 - 22:19 #3
Du kommer i bios ved, at trykke gentagne gange på DEL knappen, lige efter systemet har talt ram op.
Avatar billede bokkis Nybegynder
09. januar 2003 - 22:23 #4
Ingen problem med at komme ind i BIOS, man kan bare ikke gemme de ændringer man laver...
Avatar billede peet-49 Novice
09. januar 2003 - 22:28 #5
Hvor der står desable, bruger på Page op/down eller piletasterne (kan ikke lige huske) derefter går du til rubrikken med save and exit
Avatar billede hottadpole Nybegynder
09. januar 2003 - 22:29 #6
Ak ja, de kære mærkevare producenter. Du må have fat manualen og se om bios er "write protected" og i så fald hvordan man får den åbnet. Sidst jeg stødte på sådan en svinestreg blev det løst ved at flytte på en jumper, men det er sikkert forskelligt fra producent til producent.
Avatar billede peet-49 Novice
09. januar 2003 - 22:33 #7
Det løses ved, at tage batteriet ud et stykke tid.
Avatar billede bokkis Nybegynder
09. januar 2003 - 22:33 #8
Problemet er at jeg ikke kan gemme i BIOS, jeg kan ikke ændre "disable" til "enable" , det må være noget andet der gør det. Hvis det nu bare havde været så enkelt. Kan det være en jumper på bundkortet eller noget?
Avatar billede peet-49 Novice
09. januar 2003 - 22:35 #9
Der sidder en jumper til bios reeset, hvis den sidder på det forkerte sæt pinde resetter den sig selv hele tiden, den skal sidde på pind 2-3
Avatar billede bokkis Nybegynder
09. januar 2003 - 22:39 #10
ok vil se om jeg kan finde den
Avatar billede peet-49 Novice
09. januar 2003 - 22:43 #11
Den hedder normalt JP4
Avatar billede bokkis Nybegynder
09. januar 2003 - 22:43 #12
nogen der ved hvordan man kan finde ud hvilken jumper det kan være? IBM modellen er en 6794-23G, men jeg mangler en manual.
Avatar billede peet-49 Novice
09. januar 2003 - 22:45 #13
Du kan downloade manualen hos www.ibm.dk
Avatar billede bokkis Nybegynder
09. januar 2003 - 22:47 #14
kan det være denne http://www-1.ibm.com/support/docview.wss?rs=0&uid=psg1MIGR-39357 og så nr.8 (Clear CMOS/Recovery jumper)?
Avatar billede bokkis Nybegynder
09. januar 2003 - 23:25 #15
Det var det ikke...
Avatar billede bokkis Nybegynder
09. januar 2003 - 23:29 #16
kan ikke finde manualen, nogen der har en direkte link?
Avatar billede onki Nybegynder
10. januar 2003 - 00:08 #17
Du skal finde jumperen på bundkortet, til at enable. Det har ikke noget at gøre med at reesette CMOS. Skrivebeskyttelsen på BIOS er for at forhindre pilfingre i at rode med indstillingerne.

Du kan sikkert finde jumperen, ved at læse teksten på bundkortet. Den hedder "disable writeprotect"
Avatar billede peet-49 Novice
10. januar 2003 - 09:22 #18
onki>du er på galt spor writeprotect er til biosflash, det har intet, at gøre med indstillinger.
Avatar billede bokkis Nybegynder
10. januar 2003 - 10:41 #19
Mit bundkort er det samme som linket overfor, men jeg kan ikke finde en jumper for bios...kan der være en anden mulighed?
Problemet er som sagt at min ibm ikke kan finde min nye harddisk, har forsøgt med den harddisk jeg bruger på min gamle pc også, men med samme resultat (den jeg bruger nu, den ligger det OS på osv).
Avatar billede peet-49 Novice
10. januar 2003 - 12:56 #20
Man kan også tage batteriet ud et stykke tid med strømkablet afmonteret, så er bios reesettet, og kører i default indstilling.
Avatar billede pctalent Nybegynder
11. januar 2003 - 01:28 #21
Prøv flg. link, så skulle du havne direkte under din maskintype. Der står muligvis noget under FAQ.

http://www.pc.ibm.com/support?lang=en_US&doctype=&subtype=Cat&up=unknownuser&page=6794-23G&Submit.x=72&Submit.y=4