Avatar billede sysop Juniormester
09. januar 2003 - 21:17 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Exchange 2k mail opsætning.

Jeg har spørgsmål til exhange og Tiscali's lan mail.

Vi har gennem tiscali noget de kalder lan-mail, hvilket virker så man opretter alle mailboxe hos dem, og der igennem får et brugernavn og adgangskode for hver mail.

Jeg har kigget en del i exhange 2000 for at se om det på nogen måde kunne kombineres med det. Iøjeblikket kører vi faktisk kun fælles kalender på exhange serveren, og så har være WS deres egen pop konto.

Hvis det har nogen betydning har vi ikke egen server til hjemmeside!?!?!?

Jeg er IKKE haj til exhange så gerne på dansk tak.
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. januar 2003 - 21:28 #1
Det at du ingen webserver har ingen bæring på dit mailsystem, det hænger slet ikke sammen med mailsysemet, med mindre du selv ønsker det og så kan du jo bare selv opsætte en webserver.

Du kan sagtens opsætte egen exchangeserver, og den kan også arbejde sammen med eksterne pop3 mailservere.

Det letteste er at opsætte en intern exchange server med alle de faciliteter den nu har (mail, kalender, mødeplanlægning, ressourcestyring m.m.) og så styre tilgangen til denne samt tiscali lanmail fra clienternes outlook.

Det kan også sagtens styres fra exchangeserveren, det kræver bare mere viden om exchange at sætte det ordentligt op
Avatar billede sysop Juniormester
09. januar 2003 - 21:31 #2
Hej Bufferzone.

Jeg har den allerede sat op til fælleskalender og det kører fint nok, men kan du fortælle mig hvordan jeg i opsætningen af exhangen sætter den op til mailen! Jeg er ikke 100% idiot(men næsten)!! Hvis du har mod på at forklare det ville jeg være glad!
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. januar 2003 - 21:35 #3
Jeg prøver lige at finde en vejledning
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. januar 2003 - 21:44 #4
Det bedste jeg lige har kunne finde er dette fra technet

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/exchange/Default.asp

Her kan du finde alt om exchange 2000.

Hvis jeg skal hjælpe dig er jeg nødttil at vide mere om din opsætning.

Køre du windows 2000 med Activ directory.
Hvad mener du pricist med "allerede sat op til fælleskalender", har alle brugere ikke deres egen kalender?

Jeg tørner nok ind nu, men vender tilbage i morgen
Avatar billede sysop Juniormester
09. januar 2003 - 21:47 #5
Ja, jeg kører 2000 server + klienter. Activ dir må jeg indrømme jeg ikke har gjort så meget for at finde ud af, men det virker da når jeg klikker mig ind på det forskellige under active dir!

Alle har deres egen kalender men vi har lavet en fælles kalender også som faktisk er den eneste der bliver brugt.

Snakkes senere!
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. januar 2003 - 10:04 #6
Du bliver nok nødt til at sætte dig ind i brugeroprettelse i Active Directory, der jo er en af hjørnestenene i et windows 2000 netværk, Når brugerne er ordentligt oprettet i AD er der kun ganske få oplysninger der yder ligere skal tilføjes for at exchange også virker, men det er vigtigt at forstå at exchange er fuldt integreret i AD og virker som en helhed med windows 2000.

Selve oprettelsen er ikke ret svær, den kan du nok gennemføre uden at læse ret meget, men hvis du vil udnytte alle de faciliteter der ligger i exchange og ad, kommer du ikke uden om uddannelse eller selvstudie, jeg vil anbefale at du sætter dig ind i AD og DNS inden du begynder på exchange
Avatar billede sysop Juniormester
10. januar 2003 - 11:56 #7
Mine brugere er skam oprettet i ad, og jeg har også set at der er kommet en exhange (tab) på brugerne når jeg kigger på min server! Jeg har prøvet at udfylde de forskellige men det virker ikke! Det er hvor der skal stå hvad i exhange tab'en jeg leder efter!
Avatar billede sysop Juniormester
12. januar 2003 - 10:08 #8
Nogle bud?
Avatar billede mejnert Nybegynder
13. januar 2003 - 12:13 #9
I Exchange System Manager > connectors > højreklik på Connector for POP3 Mailboxes > i User Mailboxes kan du tilføje mailkonto'er som du gør i outlook, og vælger bare den Exchange User som skal modtage fra den konto.

/Mejnert
Avatar billede sysop Juniormester
13. januar 2003 - 16:33 #10
Det lyder sku nemt, men der er et lille problem her:

I min connector har jeg en SMTP connector. I den er der ikke nogle der hedder POP3 Mailboxes?!?!?
Avatar billede mejnert Nybegynder
13. januar 2003 - 23:48 #11
ups! min fejl, det er fordi jeg sidder med en SBS version, der er POP3 connector med. Jeg har prøvet og se om man kan få den seperat til alm. version, men jeg synes ikke jeg kan finde noget, desværre.

/Mejnert
Avatar billede mejnert Nybegynder
14. januar 2003 - 08:42 #12
her er et produkt der kan det du søger: http://www.dataenter.co.at/products/popbeamer.htm

MEN det må da være muligt at sætte den nuværende SMTP op til at hente på den måde, jeg kan bare ikke hjælpe, det er nu de rigtige eksperter må træde frem :-)

/Mejnert
Avatar billede sysop Juniormester
15. januar 2003 - 16:41 #13
Ved du noget bufferzone, eller har du givet op?

Andre der ellers har et bud.
Avatar billede madmann Nybegynder
19. januar 2003 - 11:50 #14
1. DU skal bruge AD til Exchange eller virker det ikke.
2. Din DNS skal også være i orden.
3. Du skal også have en IIS kørende eller virker det ikke

De 3 ting skal være på pladsller virker din Exchange ikke og vill heller ikke komme til at virke.
Avatar billede sysop Juniormester
19. januar 2003 - 14:01 #15
Hej Madmann.

Jeg har tidt tænkt på, hvordan checker jeg egentlig om min DNS kører? Jeg er overbevist om, at min AD er som den skal være.
Avatar billede madmann Nybegynder
19. januar 2003 - 14:13 #16
Der findes tools fra Microsoft som du kan tjekke dit Ad samt DNS.

Under DNS skal du huske en god kommando som er:

ipconfig /registrerdns
stop din netlogon service og genstart den og alle dine entry i DNS skal dukke op hvis du ikke har fejl i DNS.
Avatar billede sysop Juniormester
20. januar 2003 - 14:01 #17
Takker for indlæg. Desværre var der intet der løste mit problem, men opretter nyt spørgsmål vedr. DNS, da jeg tror den fucker det lidt op.
Avatar billede madmann Nybegynder
20. januar 2003 - 14:17 #18
Det er helt Ok.
Jeg kan også hjælpe dig med DNS :)
Avatar billede sysop Juniormester
20. januar 2003 - 14:19 #19
Kanon.