Avatar billede vwnet Nybegynder
09. januar 2003 - 17:50 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Defekt HD - Selv klare ombytning???

Hejsa...

Jeg står med en defekt IBM harddisk... Den er ca. 13 mdr. gammel...
Butikken jeg købte den i giver 1 års garanti, mens IBM giver 3 år. Altså er det IBM der skal erstatte den...

Jeg henvendte mig til butikken der sagde jeg selv skulle klare at klage og udfylde en RMA, en slags klageskema.

Ses her: http://www.hgst.com/warranty

Kan det passe jeg selv skal gøre det???

mvh
søren
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
09. januar 2003 - 17:52 #1
Hvornår har du købt disken?

- Rasmus!
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
09. januar 2003 - 17:53 #2
Og har du købt disken over nettet, eller i en butik?

Hvis du har købt den i en butik, har du kun det ene års reklamationsret. Er der derimod købt over nettet eller via anden postordre, har du 2 års reklamationsret, og så skal forhandleren klare det lille problem.

- Rasmus!
Avatar billede vwnet Nybegynder
09. januar 2003 - 18:02 #3
den er købt 11.12.01... i en butik...
Avatar billede peet-49 Novice
09. januar 2003 - 18:04 #4
Man skal de fleste steder udfylde en RMA blanket, så får man en godkendelse tilbage med et RMA nummer, som skal følge pakken, som du så sender til forhandleren, du købte den af.
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
09. januar 2003 - 19:01 #5
Hvorfor har du lagt et link til Hitachi's hjemmeside? Var det ikke en IBM disk?

- Rasmus!
Avatar billede vwnet Nybegynder
09. januar 2003 - 19:06 #6
jo det var en IBM... Der står også noget med IBM hvis du kigger lige nærmere på siden...
Det var det link jeg fik af forretningen.

Men kan det passe man selv skal udfylde alt det?? Og hvor skal jeg sende disken hen? Japan eller noget!?

Hvad hvis jeg havde været 70, så ku jeg nok ik lige hitte ud af sådan et skema!?
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
09. januar 2003 - 19:13 #7
Hvad er Serial nummer og Part nummer på harddisken?

- Rasmus!
Avatar billede vwnet Nybegynder
09. januar 2003 - 19:16 #8
hvorfor?
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
09. januar 2003 - 19:17 #9
Så kan jeg fortælle dig hvad du skal gøre. Jeg har nemlig sendt diske afsted til IBM før. De plejer at skulle sendes til Holland

- Rasmus!
Avatar billede vwnet Nybegynder
09. januar 2003 - 19:21 #10
jeg kan godt hitte ud af at udfylde den tror jeg, men kan det virkelig passe at man selv skal bøvle med det??
Normale folk er vel heller ik lige i besiddelse af materiale til at sende harddisks i?
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
09. januar 2003 - 19:25 #11
Ja, men sådan er livet. Der er ikke andet at gøre end selv at rode med det. Medmindre du altså kan få forhandleren til at gøre det, men det koster jo nok.

Indpaknings kravene kan jo se på hjemmesiden. Om ikke andet må du spørge forhandleren om de har nogle af de kasser der skal bruges, eller spørg andre firmaer/personer om de har et kasse liggende de kan undvære. Jeg har ikke hørt om noget sted man kan købe dem endnu.

- Rasmus!
Avatar billede vwnet Nybegynder
09. januar 2003 - 19:29 #12
hm... jeg må bøvle med det så :-(

Tak for svarene so for... Jeg ser lige om der kommer flere i løbet af dagene...
Avatar billede fireseeker Nybegynder
10. januar 2003 - 16:23 #13
Ikke for noget men det virker ikke rigtigt at butikken giver 1 års garanti og producenten de 2 næste års garanti. Hvis du havde kommet med disken efter 6 mdr. havde de jo sendt den ind til IBM og bedt dem om at bytte den. Butikken har bare valgt ikke at ville hjælpe dig, fordi de mener deres forpligtelse er overstået efter 12 mdr.

Prøv at ringe til forbrugerinformation på 70 13 30 00 mellem 9 og 12 på hverdage, så kan du høre om dine rettigheder.
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
26. april 2003 - 19:18 #14
Lukketid?