Avatar billede matric Nybegynder
25. oktober 2000 - 17:58 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Modtagelse af mail

Det jeg skal bruge kan ikke nødvendigvis løses kun i perl, men perl skal ihvetfald indgå.

Jeg udsender et nyhedsbrev ca. en gang om måneden - senere bliver dette til andre guides mm. som måske kommer en gang om dagen. Det skal så gøres muligt at fjerne sig selv fra listen eller anmode om mere info ved at sende en mail til mig (min server). Denne mail skal så åbnes af et slags script og starte forskellige ting afhængig af emnet i mailen. F.eks. kunne der køre et perl scrip konstant og tjekke om det kommer ny mail men findes der ikke en bedre metode?

Da jeg ikke har root adgang til denne linux maskine kan jeg ikke installere diverse mail-list programmer.

Jeg har også overvejet at bruge \'cronjobs\' hvilket jeg har adgang til. Det skulle så køre én gang om dagen og tjekke for mails - men det ville klart være bedre hvis den handling der skulle ske ville ske med det samme.

Jeg vil sætte stor pris på forslag til løsning af dette problem, da det haster. Jeg skal gerne være igang med at lave det inden for en uge.
Avatar billede breum Nybegynder
25. oktober 2000 - 18:10 #1
Det behøvede vel ikke være via mails at dine brugere ændrede på dine lister, du kunne have et perlscript med webadgang, hvor brugerne kunne tilmelde afmelde sig.

Men hvis du meget gerne vil have det via mail kan du ændre .forward

se erikjacobsens svar på http://www.eksperten.dk/spm/28200
Det er vel det du beder om her???
Avatar billede matric Nybegynder
25. oktober 2000 - 18:22 #2
Jo, det hele skal foregå via mails.

I det spørgsmål har han jo endnu ikke fået noget op at køre. Jeg tvivler på jeg har adgang til .forward på mit webhotel - eller tror du det er muligt?

Det der kommer nærmest i spørgsmål 28200 er at installere et program som så automatisk starter et script, men dette er ikke muligt da jeg lejer et webhotel og derfor ikke har root adgang.
Avatar billede nanodead Nybegynder
25. oktober 2000 - 18:36 #3
hmm.. var løsning ikke bare skrive en mailingsliste som fol kan subscribe og unsubscribe.. der findes hundredevis af dem på det forskellige sites der udbyder sourcecode.. men hvis der er et problem for dig.. så kan jeg da skrive .. eller endnu lettere .. finde en og modificere den ..

\\\\ kim
Avatar billede matric Nybegynder
25. oktober 2000 - 19:09 #4
en mailing liste? mener du et script til en? men er det ren perl? jo, det kunne jeg godt tænke mig at se...
Avatar billede breum Nybegynder
26. oktober 2000 - 08:28 #5
jeg har adgang til .forward på mine webhoteller hos begge mine udbydere, så jo der skulle være en mulighed
Avatar billede matric Nybegynder
26. oktober 2000 - 11:49 #6
Jeg har webhotel hos azero.dk, og har spurgt om jeg kan få adgang til .forward. Dette er desvære ikke muligt.

Jeg tror jeg bliver nød til at bruge cronjobs til at udføre et mail tjek en gang om dagen.

Hvor har du webhotel?
Avatar billede breum Nybegynder
26. oktober 2000 - 13:37 #7
Avatar billede matric Nybegynder
26. oktober 2000 - 17:23 #8
Jeg har ikke fundet ud af så vildt meget mere. Jeg må nok konkludere at der ikke er så meget andet at gøre end at bruge cronjobs. Men du skal ha\' tak for hjælpen alligevel breum (du får dog lige 40 points)
Avatar billede breum Nybegynder
26. oktober 2000 - 21:04 #9
Jeg har lige selv testet og fået det til at virke på min server.

min .forward (som iøvrigt hos mig hedder .qmail-perltest) for email-adressen perltest@mitdomain.dk indeholder nu følgende linier:

|/usr/bin/perl /hotel/software/perltest.pl
./mail/ano/Maildir/

dette starter perltest.pl og gemmer en kopi af mailen i ovennævnte dir.

Håber du alligevel en gang får glæde af det.

Iøvrigt forstår jeg stadig ikke hvorfor tilmelding og afmelding skal foregå via email, det er jo langt lettere at få et perlscript til at sende mails end modtage, men det kommer jo ikke mig ved.
Avatar billede breum Nybegynder
26. oktober 2000 - 21:04 #10
og tak for points iøvrigt