Avatar billede kepsus Praktikant
09. januar 2003 - 10:05 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

ip problem

jeg har en 25 maskiner på arbejdet som får tildelt ip automatisk, men ingen wins, dns. server. Vi har en neetscreen xp firewall /vpn.

når jeg er på arbejdet kan jeg godt få fat i en computer ved at skrive \\computernavn. Men når jeg er der hjemme via vpn forbindelese kan jeg ikke, kun hvis jeg angiver ip adr. \\192.168.xx.xx men det er ikke så smart når adr ikke altid er den samme. findes der en  løsning på det, udover at sætte en dns-wins server op
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
09. januar 2003 - 10:31 #1
Hvad står som DHCP server ?
Avatar billede kepsus Praktikant
09. januar 2003 - 11:00 #2
der gør neetscreen firewallen. /router
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
09. januar 2003 - 11:02 #3
Nu kender jeg ikke typen, men på nogen kan man låse en mac adr. til en bestemt ip ?
Avatar billede kepsus Praktikant
09. januar 2003 - 11:05 #4
den kan jeg også her men problemmet at det er flere computere jeg skal havde fat i.
Avatar billede venturer Nybegynder
09. januar 2003 - 11:28 #5
Tillader din VNP, NetBIOS forespørgelser ?
Avatar billede venturer Nybegynder
09. januar 2003 - 11:28 #6
Med VNP mener jeg selvfølgelig VPN :)
Avatar billede dinkie Nybegynder
09. januar 2003 - 11:41 #7
Tager jeg meget fejl hvis jeg kan se ud fra dine andre spørgsmål at I bruger Windows 2000 server med Active Directory?
Avatar billede kepsus Praktikant
09. januar 2003 - 15:04 #8
det er også rigtig, men ikke her.
det er en lille forretning, hvor de ingen server har, de kobler op i mod en as-400 via clientacses
Avatar billede kepsus Praktikant
12. januar 2003 - 22:16 #9
er der nogen der hbar en god ide, der ikke er for dyr :-)
Avatar billede dinkie Nybegynder
13. januar 2003 - 08:38 #10
Kan kun se at enten skal din VPN server, som venturer siger, kunne tillade netbios eller at din VPN endda kan bruges som DNS når tunnelen er åben.

Hvis ovenstående ikke kan lade sig gøre skal du bruge en DNS server, men du kan jo installere en Linux for at spare omkostningerne..
Avatar billede p.krupl Nybegynder
14. januar 2003 - 13:10 #11
Hvis ikke du vil have en WINS server så kan du bruge lmhosts filer på klienterne og tildele statiske IP adresser i din DHCP server.
Mit konkrete foreslag er at sætte en FreeBSD eller Linux æske op som
kører Samba hvor WINS serveren er aktiv, i samme hug kan du jo også bruge den som DHCPserver(som kan tildele statisk IP). Det behøver ikke at være noget fancy en gammel PC'er med minimum 386 kan klare det....

Men hov.... har i heller ikke en mail server som kunne bruges eller har i mail kotoer ude i byen.... ?!?
Avatar billede kepsus Praktikant
14. januar 2003 - 18:30 #12
ja ok, jeg er nok ikke helt med (igen), vi har et 1´st upland mail server stående der.

Det med at bruge host filen, hvordan virker det ?
Avatar billede p.krupl Nybegynder
15. januar 2003 - 09:04 #13
Hejsa,
Bare lige for at være helt sikker du kan godt tilgå de andre maskiner igennem VPN ved at skrive \\192.168.x.x, hvis dette er tilfældet så der der hul igennem dit VPN så er det ikke her du skal "fikse" noget.

Den med host filer er kun noget hvis ens maskiner har statiske IP adresser,
ellers skal du jo ændre i filen hvis en maskine skifter IP. Og så er det lige værd at bemærke at der findes hosts filen som klarer DNS opløsningen og så er der lmhosts filen som klarer netbios navneopløsningen. Og i dit tilfælde er det lmhosts filen du skal have fat i.
Men for at vænde tilbage til din mail server hvilken version af vindows bruger den ? Hvis din version indeholder en WINS server så er det bare at slå den til, og så få DHCP serveren til at medsende WINS konfigurationen til dine klienter. Hvad med den maskine der forbinder over VPN bruger denne også DHCP eller er den statisk konfigureret ?

MVH
Peter