Avatar billede bbrockie Nybegynder
08. januar 2003 - 23:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Alternativt OS til gammel (486) bærbar?

Hej folkens
Jeg har i den seneste tid irriteret mig lidt på at jeg ikke har noget OS på min gamle bærbar. Den kører som er kun med DOS. - Jeg har godt nok licens til Windows95; men problemet er at den bærbare ikke har noget CDRom drev, så jeg må nok nøjes med en diskette/floppy baseret installation. Spørgsmålet er så om jeg kan kopiere installations filerne fra CD'en til disketter og installere derfra, eller om jeg bør bruge et helt tredie OS?

Det drejer sig om en IBM Thinkpad 370C, med 20MB ram

På forhånd mange tak
Avatar billede onki Nybegynder
08. januar 2003 - 23:34 #1
Ja, du kan godt installere din windows 95.

Du skal kopiere alle *.cab filerne over på disketter.
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
08. januar 2003 - 23:35 #2
Du vil nok være bedst tjent med en win 3.11 eller hvad med en linux ?
Linux kører godt på små maskiner
Avatar billede bbrockie Nybegynder
08. januar 2003 - 23:36 #3
onki: Tak for dit hurtige svar :)
Problemet er bare at harddisken kun er på 520Mb, så jeg tror ikke der vil være plads til at både kopiere alle installationsfilerne direkte på harddisken og så installere derfra; hvis jeg forstår dit svar rigtigt
Avatar billede onki Nybegynder
08. januar 2003 - 23:40 #4
Du skal sætte cdrommen i en anden computer, kopiere *.cab filerne på disketter (ca.30stk.)

Den første diskette skal indeholde install.exe eller setup.exe
Nu starter du med en bootdisk, og begynder installationen med disk_1
Avatar billede onki Nybegynder
08. januar 2003 - 23:48 #5
Lille rettelse:

DISK_1 Alle ikke *.cab filer
DISK_2 WIN95_02.CAB
DISK_3 WIN95_03.CAB
DISK_4 WIN95_04.CAB

OSV.
Avatar billede bbrockie Nybegynder
08. januar 2003 - 23:54 #6
onki: Mange tak, det kunne vist tænkes at det er således man gør det. Problemet er så bare at de .CAB filer fylder 1.676 KB og passer derfor ikke på en 1.44Mb diskette; er det noget man kan komme udenom?
Avatar billede onki Nybegynder
08. januar 2003 - 23:59 #7
Ja der findes en kommando til at "bygge" disketterne automatisk (Kan ikke lige huske den).

Men 520mb, så kan du kopiere hele installationsmappen over på HDen. Installationsfilerne til *Win95A 35mb* *Win95C 90mb*
Avatar billede thorbjoern Nybegynder
23. januar 2003 - 17:01 #8
hvis du har 2 pc'er kunne du overfører cab-filerne fra "host'en" til den bærbare evt. med Fastlinx via et null-modem eller parallel kabel.
Både DOS og WIN95 kører jo FAT-16 - så der får du ikke nogle problemer.
Avatar billede bbrockie Nybegynder
23. januar 2003 - 22:56 #9
Mange tak for jeres hjælp! :)
Jeg fik overført alle filerne, fra Win95 mappen, ved hjælp af IBM's chopper (et fil splitter/joiner) program og derefter fortsat installationen. Jeg nåede nok op på 25-30 disketter :o)
Avatar billede c-holst Novice
30. august 2003 - 07:39 #10
tillad mig at genåbne denne tråd.
Jeg sidder med en næsten identsisk maskine. min er blot udstyret med 36 mbram og 700mb hd.

Jeg vil gerne give dig et par links til de tråde jeg har om den.

og så vil jeg gerne høre dig, om du ved noget om, hvordan man får skærmen til at virke optimalt, kan kun få 16 farver og er sikker på, at det skyldes mangel på software.

mine links
http://www.eksperten.dk/spm/391435
http://www.eksperten.dk/spm/371054

Jeg kan sige at, at jeg kører win98se på min, og at det kører fint til det og let tekstbehandling. tingene kører jeg ind via direkte kabeltilslutning, som du også kan bruge via dos og win95

Jeg håber du vil hjælpe mig med at finde nogle drivere til min maskine, nogle links eller bare et eller andet

Har du nogle reservedele er jeg også interesseret

med venlig hilsen

carsten