Avatar billede smukke Nybegynder
25. oktober 2000 - 14:45 Der er 5 kommentarer

Hvordan?

Jeg er totalt nybegynder med MS SQL. Jeg har indtil videre brugt en Access 2000 database -hvordan fylder jeg mine data over i SQL-databasen? Og hvordan sletter jeg/opdaterer? Nogle steder på eksperten foreslås det at benytte Access som FrontEnd og SQL som backEnd - og det lyder meget fint, men hvordan i alverden fungerer det? Det var mere end ét spørgsmål, så I får 140 points, hvis der kommer et godt svar.
Avatar billede kasseper Nybegynder
25. oktober 2000 - 15:19 #1
du kan benytte access som frontend og det er meget nemt.
Du laver en odbc forbindelse fra din maskine over mod den sql server.
det gør du sådan her :
Først går du ind i kontrolpanelet, og klikker dig ind i ODBC (32 bit)
Når du er inde i ODBC, vælger du fanebladet System DSN
Tryk nu på knappen Add
Nu vil du blive præsenteret for en række database drivere, hvoraf du vælger den du skal bruge (sql)og trykker på knappen Finish.
I det næste vindue skal du i det øverste felt skrive dit Data Source Name, f.eks. Nyt_DSN, det er valgfrit om du vil skrive en beskrivelse.
Du skal vælge server og klik ok.
Du skal nu enten vælge om det skal være med brugernavn og password eller med NT logon(tror jeg nok )
Klik nu Ok indtil du er færdig.

.---------------------------

Nu går du så ind i access og opretter en database.
vælg sammenkæd tabel i en menu.
vælg odbc i valg menuen i comboboksen
og vælg din nye dsn forb.
Her kan du vælge de tabeller du har på sql serveren.
nu kan du så bruge dem som var det access, forespg. osv...

Du skal dog være opmærksom på din sikkerhedsinstl. på sql og bruger rettigheder da det godt kAN volde lidt probl.

kasseper
Avatar billede hjensen Nybegynder
25. oktober 2000 - 16:32 #2
Kassepers svar er delvis rigtigt. Hvis jeg forstår spm rigtigt, så står du for at skulle flytte dine data fra Access til SQL. ODBC\'en oprettes som kasseper har beskrevet, men derefter starter du din access-db. Går ind under tools/Database utilities og vælger upsizing wizard.

Så starter den en wizard der først vil have at vide hvilken odbc/dsn du ønsker at benytte, og derefter en fin guide, som hjælper dig igennem det hele.

Når det er overstået, går du tilbage til kassepers vejledning, hvor du kan bruge Access som front-end og SQL som Backend, hvilket forøvrigt er en glimrende konstellation.

/HJensen
Avatar billede kasseper Nybegynder
25. oktober 2000 - 18:01 #3
hjensen >> jeg har aldrig haft problemer med min version....
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
25. oktober 2000 - 23:59 #4
Start menu -> programs -> SQL Server 7.0 -> import and Export Data (DTS - Data Transformation Manager)...
Dette indbyggede util kan hive hele din database og data over i SQL Serveren...

Sletter og opdateringer kan ske enten via Enterprise Manager (samme sti som DTS) der er GUI baseret, Query Manager (også samme sted) hvor det så foregår med SQL sætninger (husk at ændre til den database du vil rette i, i select menuen i toppen) eller via eks. ASP
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
26. oktober 2000 - 00:01 #5
Og lidt mere organiseret:

1. Hvordan flytter jeg mine data over i SQL-databasen? (jeg regner med du mener SQL Server, da den kan indeholde mange databaser):

Start menu -> programs -> SQL Server 7.0 -> import and Export Data (DTS - Data Transformation Manager)...
Dette indbyggede util kan hive hele din database og data over i SQL Serveren... (Brugervenligt og nemt at finde rundt i)

Og hvordan sletter jeg/opdaterer? :

Sletter og opdateringer kan ske enten via Enterprise Manager (samme sti som DTS) der er GUI baseret, Query Manager (også samme sted) hvor det så foregår med SQL sætninger (husk at ændre til den database du vil rette i, i select menuen i toppen) eller via eks. ASP