Avatar billede simone007 Juniormester
08. januar 2003 - 18:30 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Hvad gør jeg forkert?

Jeg er ved at lave netværk hjemme mellem en stationær og en bærbar m. en switch.
Jeg kan godt få dem begge på nettet via en adsl, men jeg kan ikke få dem til at snakke sammen.
Jeg har fået oprettet et lokalt netværk på den stationære, hvor jeg kan se de filer den deler, og jeg kan også se den bærbare i arbejdsgruppen, men jeg kan ikke komme ind på den.
De har samme gruppe navn, men jeg kan ikke rigtig oprette det lokale netværk på den bærbare på samme måde som på den stationære.
Skal den ene sættes til at være server? Hvis ja, hvor?
Eller mangler jeg at give nogle tilladelser et eller andet sted?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
08. januar 2003 - 18:34 #1
hvilket styresystem?

Hvis det er XP skal du deaktivere firewall.

Enten skal du aktivere gæstekontoen eller også skal du oprette en bruger på hver computer - typísk navnet på den anden pc og dertilhørende password.

Du skal også huske at have delt nogle mapper.
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
08. januar 2003 - 18:39 #2
1 har du fast ip
2 har du router
du kan ikke via en switch dele filer internt over en adsl koblet op smatidigt
har du 2 dynamiske ip skal du sætte en ftp server op på den ene maskine så skulle det kører du kan ikke se delte mapper over internettet for så skulle jeg jo også kunne se dem og det kan jeg ikke så derfor kan du ike
Avatar billede simone007 Juniormester
08. januar 2003 - 18:42 #3
Jeg bruger en switch, hvor adsl´en er sat i + et netværkskabel til hver computer. Men kan jeg så ikke flytte filer fra den ene computer til den anden via dette?
Avatar billede jefa Nybegynder
08. januar 2003 - 18:47 #4
Prøv at installere IPX protocoler på begge maskine.
Avatar billede simone007 Juniormester
08. januar 2003 - 18:48 #5
og 2 dynamiske IP´er
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
08. januar 2003 - 18:52 #6
de ip adr. dine maskiner er "eksterne" ip adresser som skal på nettet først og du kan ikke sætte din maskine op til at køre lokalt netværk over internettet så du er nød til at sætte en ftp server op på den ene maskine det er også nemmere
Avatar billede jefa Nybegynder
08. januar 2003 - 18:54 #7
Jeg kører med TCP/IP på internettet og IPX på localnet og det kører fint.
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
08. januar 2003 - 18:55 #8
ok så er du gud for jeg  kender mange der har prøvet at få det til at virke og det er ikke lykkedes
Avatar billede simone007 Juniormester
08. januar 2003 - 18:58 #9
hvor finder jeg sådan en ftp server?
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
08. januar 2003 - 19:05 #10
http://www.bpftpserver.com/ der er et der som er godt bruger den selv
Avatar billede simone007 Juniormester
08. januar 2003 - 19:53 #11
....det er jo en trial !!
Avatar billede hpdenmark Nybegynder
08. januar 2003 - 19:56 #12
ja men jeg ved jeg ikke må sige det men man kan hente noget på nettet så den ikke ved det
Avatar billede kirky Nybegynder
08. januar 2003 - 20:15 #13
Lyt til jefa. Det fungere hvis du installere IPX protokollen i windows på begge dine maskiner. Så skal du ikke til at døje med en FTP.
Avatar billede simone007 Juniormester
08. januar 2003 - 20:18 #14
lyder godt.............hvor finder jeg det?
Avatar billede kirky Nybegynder
08. januar 2003 - 20:20 #15
Under din lan forbindelse under netværksforbindelser. Tryk egenskaber, og installer. Vælg så protokol og så er der en der hedder NWLink IPX/SPX eller bare IPX/SPX. Det skal du gøre på begge computere
Avatar billede kirky Nybegynder
08. januar 2003 - 20:23 #16
Så skulle det meget gerne virke uden problemer. Jeg vil forslå du bruger en eller anden sikkerhedsforanstaltning så som en firewall til at beskytte dine delte mapper med.
Avatar billede simone007 Juniormester
08. januar 2003 - 20:35 #17
My God hvor var det nemt.........næsten til at skamme sig over.  1000 tak!
Avatar billede jefa Nybegynder
08. januar 2003 - 20:37 #18
Takker
Avatar billede kirky Nybegynder
08. januar 2003 - 20:41 #19
Så lidt. Jeg har utallige venner, der heller ikke har vist, at man skulle gøre det. Så du skal ikke føle dig alt for dum! :)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
08. januar 2003 - 23:13 #20
Kirky:

Tillad mig lige at spørge :

Du har åbenbart samme internetforbindelse og de 2 dynamiske IP'er du får er de ikke samme subnet? Ellers har jeg svært ved at se hvordan de kan se hinanden inden man installerer IPX? Forklar lige det for mig så er du rar :)
Avatar billede kirky Nybegynder
09. januar 2003 - 19:45 #21
Det er jeg faktisk ikke sikker på. Jeg fandt det også lidt underligt, at de kunne se hinanden, før IPX protokollen var blevet installeret. Jeg ved ikke hvordan DHCP'en håndtere subnet masks. Det kan være at det var et tilfælde. :)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
10. januar 2003 - 09:54 #22
Intet er tilfældigt. Jeg tvivler på IPX rent faktisk var løsningen på hans problem. Jeg kunne godt tænke mig at simone007 lige tog en ipconfig /all på begge maskiner og pastede herinde.
Avatar billede simone007 Juniormester
10. januar 2003 - 13:41 #23
Hvis jeg vidste hvad det var! Men det var også kun på den stationære, at jeg kunne se den bærbare, jeg kunne ikke se den stationære fra den bærbare.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
10. januar 2003 - 14:10 #24
IPX er en protokol ligesom IP og når du har kontakt med IP så behøves du ikke IPX. Det er helt sikkert. IPX er ikke svaret på spørgsmålet - det er helt sikkert. Måske var det fordi du manglede NetBEUI over TCP/IP (kommer an på styresystem)