Avatar billede zapzone Nybegynder
08. januar 2003 - 14:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

DVD-Brænder - Format

Hej Eksperter.

Med hansyn til de forskellige formater som DVD-Brændere kan brænde med, har jeg så forstået det ret, når jeg siger at der er DVD-R, DVD-RW, DVD+R og DVD+RW, og alt efter hvad det er for en brænder, kan den enten skrive med nogle af disse formater, eller med alle sammen. Hvis jeg så køber en DVD-brænder som understøtter samtlige 4 formater, kan jeg så være sikker på at min stationære DVD-afspiller kan afspille en kopieret DVD-film ??

Og hvad med medierne, er det lige meget hvilket medie jeg køber, eller skal man bruge et specielt medie for hvert format ?

/Zapzone
Avatar billede hejmedmigselv Nybegynder
08. januar 2003 - 14:39 #1
Øhm, din stationære dvd-afspiller kan nok godt afspille DVD-R og DVD+R, men RW er ikke sikkert.
Men det findes garanteret et sted i brugervejledningen eller lign.
Og de forskellige medier der findes hedder enten DVD-R, DVD-RW, DVD+R eller DVD+RW og så er det så nemt ;-)
Avatar billede ctacta Nybegynder
08. januar 2003 - 14:41 #2
Det er korrekt, 4 forskellige formater. Vi ser helt bort fra DVD-RAM da dette er noget helt andet.

RW kan genskrives, R en enkelt gang.

Der er mange forskellige på + og - den bedste oversigt har du her:

http://www.dvdplusrw.org/

Jeg ville købe en Sony brænder p.t. da den brænder både + og - medier.
I teorien burde alle stationærer DVD afspillere vise en hjemmebrændt DVD i et af de 4 formater. Men i praktis fungere det ikke sådan.

Check det link jeg sendte dig, der er nogle interessante artikle og lister over kompabilitet.

DVD-R er p.t. det mest udbredte.
Men DVD+RW vil vinde på sigt er jeg sikker på.

De fleste fejl som skyldes at man ikke kan afspille en hjemmebrændt dvd er ofte på pc'en. Nero 5.5.5.9 er slem til at lave rod i det.

Kort fortalt kigger afspilleren på en kotrolbit, og den skal sættes til 1 ved flaget read-only (ROM). Det gør Neo bla. ikke men til et read/write media og derfor nægter mange afspillere at afvikle indholdet.

Og så skal man mindst fylde skiven 40% op af hensyn til kompabilitet.
Men de gode programmer lægger også raw data for resten, hvis dit indhold ikke fylder meget.

Jeg har skrevet en artikel til AOD om dette, den kommer engang hvis du kan vente.

Mvh
Avatar billede zapzone Nybegynder
08. januar 2003 - 14:48 #3
Tak for dit svar Ctacta... :)
Kan du ikke lige svare, så du kan få points...
Avatar billede ctacta Nybegynder
08. januar 2003 - 14:49 #4
Velbekommen :-)
Avatar billede ctacta Nybegynder
08. januar 2003 - 14:51 #5
Jeg kan ikke huske hvor det kontrolbit program kan downloades henne, men den sætter det permanent i ens DVD brænder. Smider et link når jeg finder linket.