Avatar billede madman Nybegynder
04. august 1999 - 21:43 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Windows fryser efter install af to harddiske ialt?!

Mit problem er, at Windows95 fryser når jeg kører med to harddiske. Den ene er en ny Maxtor DiamondMax hd (UDMA/IDE), som kører Pri. Master.

Den anden er en Seagate Medalist Pro hd (IDE), der kører Sek. Master + et CD-ROM drev (ATAPI ) på Sek. Slave.

Hvis jeg søger på filer på Seagaten og/eller bruger Stifinder fryser systemet pludselig. Kan man ikke downloade en driver eller noget, som kan finde ud af at styre de to harddiske uden problemer?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
04. august 1999 - 21:58 #1
jeg har også en maxtor DM 2550+, i dag prøvede at have den kørende sammen med en IBM 10 GB HD, det gik fint, men det kunne godt tyde på, i dit tilfælde, at de ikke kan enes... jeg kender ikke lige en workaround for det..
Avatar billede madman Nybegynder
04. august 1999 - 22:01 #2
Det er mærkeligt, for jeg har en anden (gammel) Maxtor hd, og der er ingen problemer
Avatar billede cyberesben Nybegynder
04. august 1999 - 22:11 #3
altså virker den gamle maxtor sammen med seagaten?
Avatar billede madman Nybegynder
04. august 1999 - 22:19 #4
Ja
Avatar billede cyberesben Nybegynder
04. august 1999 - 22:22 #5
ok... jeg kan ikke forklare det lige på stående fod, men lad os håbe at der er flere der kigger ind
Avatar billede snowball Novice
05. august 1999 - 11:09 #6
Har du prøvet at sætte Seagate'en som Primary Slave ? ("Et skud i tågen")

Snowball
Avatar billede stcl Nybegynder
05. august 1999 - 11:16 #7
Eller CD-Rom drevet som Primary Slave
Avatar billede annnrz Nybegynder
05. august 1999 - 15:41 #8
sæt din bios til autodetect

og tjek derefter om diskcontrollerne skaber konflikter under enhedsstyring.

er begge hd på samme fladkabel?
Avatar billede stcl Nybegynder
05. august 1999 - 15:53 #9
annnrz>> med mindre Madman har lyttet til Snowball så vil jeg ikke håbe at begge HDer er på samme fladkabel da den ene er Primær og den anden er sekondær
Avatar billede madman Nybegynder
05. august 1999 - 20:09 #10
BIOS står til autodetect, og der ser ikke umiddelbart ud til at være problemer med controllerne i enhedshåndtering... men alligevel crasher computeren når man bruger Seagate harddisken.
Avatar billede hamderper Nybegynder
06. august 1999 - 05:54 #11
husk at tjekke jumpersettings, controllerkabler,prøv idet hele taget at bytte rundt på hele lortet til det fungerer,nogle gange er det bare en bagatel man har overset, altså :try the hard way ellers vender du jo bare tilbage , vi har alle oplevet dit problem, du kan også selv sætte din HD op manuelt i Biosen, ellers prøv Fdisk og formater din HD det hjælper garanteret:!!!!!!!!!!!
Avatar billede stcl Nybegynder
06. august 1999 - 08:30 #12
Husk at se efter at fladkabelerne sidder rigtig fast og så i bundkortet
Og jeg tror nu ikke det hjælper med fdisk og format
Når du Autodetecter kan BIOSen så find din Seagate som Sek. Slave, for hvis den kan BURDE det ikke være noget med jumperne at gøre, men tjekke det alligevel.
Avatar billede draw Nybegynder
07. august 1999 - 17:40 #13
Det kan være seagaten ikke understøtter dma!det kan slåes fra i enhedshåndteringen under disk drev
Avatar billede oz3tl Nybegynder
08. august 1999 - 04:49 #14
Jeg kører selv med 2 HD'ere og 2 CD'ere, en hd på 2,1 GB og en på 10,1 GB den lille er pri mas. og den store pri sla. derforuden har jeg et par andre HD'ere med andre størrelser de er alle pri mas. min bios står til auto detect på pri mas. men ikke på pri sla. den er sat fast på den store HD størrelse, og mine CD'ere sidder som sec mas. (HP 8100i) og sec sla. (PANASONIC 24X)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
07. september 1999 - 21:34 #15
Det er ikke alle harddiske der kan køre sammen, spørg mig ikke hvorfor...
Specielt hvis det kun sker, når du kører på den sekundærer lyder det som et kompabilitetsproblem, mellem de to harddiske! :o(
Prøv at pille den sekundære fra og se om du kan få samme "fryse" effekt, uden den disk i maskinen!
Avatar billede wichpower Nybegynder
24. september 1999 - 11:56 #16
Normalt sætter man altid hardiske som henholdvist Pri. Master og Pri. slave
cd-romsom sek. Master og Brændere som sek. slave husk at se om jumperne sidder som de skal!!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
25. september 1999 - 01:54 #17
nej brænderen skal være sekundær master, cd'en skal være slave
Avatar billede ronni Nybegynder
09. november 1999 - 11:21 #18
Dette problem har jeg mødt hos en kamerat før. Du bliver nødt til at pille den ene disk ud. Det er fordi du kører med to forskellige diske, som ikek kan lide hinanden. For fremtiden så køb helst en ny disk, so mer af samme mærke som den gamle. Quantum og IBM er udemærket!