Avatar billede zarthax Nybegynder
07. januar 2003 - 11:55 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Installation af maxtor HDD. Har ikke prøvet det før :-/

Nogen der kan hjælpe mig med at installere en HDD på min maskine ??
Der sidder allerede én i forvejen, og den nye skal fungere som slave.

Oplysninger:
System:
Michrosoft Windows 98

Genuineintel
PentiumII processor
Intel MMX teknologi
64,0 MB RAM

Ny HDD:
Maxtor DiamontMax Plus 8
30 BG
ATA/133

Jeg aner ikke hvad min bios er, samt dens begrænsninger. Dette skal jeg også bruge en hånd med :-/

Jeg har som skrevet, ikke prøvet det før, så hjælpen bør være simpelt dansk og trinvist...
Som hvis du skulle diktere en manual...

Venlig hilsen
/mandator/
Avatar billede d137z Nybegynder
07. januar 2003 - 12:02 #1
hey
først skal du tilslute IDE cabel, til din nye HDD og den gamle HDD (i et IDE cabel)
så kikker du på din HDD (nok oven på den der står noget om hvor jumperen skal side master,slave) der står hvor jumperen skal side alstå din nye skulle stilles til slave!
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2003 - 12:03 #2
Opsætningen kommer til at se sådan ud:

MB--HDD1---HDD2(den nye, slave)

Sæt strøm til og start op på en boot disk og formater DEN NYE HDD og opret partioner. Så er den færdig
Avatar billede zarthax Nybegynder
07. januar 2003 - 12:07 #3
Det var vist ikke helt dansk ??
sidder på maxtors hjemmeside og knokler med en engelsk udgave lavet i flash.
Der nævnes noget software... som jeg ikke har ??!!
Det samme med Bios... hvordan kommer jeg derind ??
Avatar billede morten_leth Nybegynder
07. januar 2003 - 12:21 #4
husk at ide kablet der er der en rød kan på en af sidderne den skal vænde over mod strømstikket....
hvis du er heldig skal du ikke engang ind i bios'en for så finder somputeren selv din hdd...
Avatar billede nilsen Nybegynder
07. januar 2003 - 19:15 #5
gd
1. Lav en startdisk, hvis du ikke allerede har en.
  Den kan du lave når du har din computer oppstartet, gå inn i kontrollpanelet, tilføj/fjern programmer, på en av de 3 faner der dukker opp kan du lave en floppy start-disk.
2. Monter din nye hard-disk som slave på samme ide kabel som din gamle hd sitter på, her burde det være et ledig stikk, sett det i nøjaktig som på din gamle disk, set deretter i et strømstikk, også tilsvarende din gamle disk.
3.Sett startdisketten i og start din computer, ved dos prompten skriver du format d: (som blir bokstaven på din nye disk), når disken er formatert, lukker du ned og starter opp igjen, du vil så se din nye hard-disk og den er klar til brug.
Ovennevnte er forutsatt at bios automatisk oppdager disken.
Hvis ikke må du inn i bios, finne frem til dine disker, og be bios automatisk å finne disken, det går vanligvis uden problemer.
For å komme ind i bios skal du holde delete knappen på tastaturet inne når du starter opp, forøvrig står dette på skærmen i noen sekunder under oppstart.
mvh
Nilsen
Avatar billede d137z Nybegynder
08. januar 2003 - 08:15 #6
har du fået savr nok??
hilsen D137z
Avatar billede zarthax Nybegynder
08. januar 2003 - 10:41 #7
Hev den gamle HDD fra og satte den nye i som master.
Installerede derpå win 98.

Satte den nye som slave og monterede den gamle igen.
Vupti :)))

Takker for hjælpen :)

-->nielsen
Du mangler at smide et svar...
Avatar billede d137z Nybegynder
08. januar 2003 - 11:33 #8
???

(du mangler at smide et savr??)
hvad mener du?? ikk grundigt svar eller va??

hilsen D137z