Avatar billede simone007 Juniormester
06. januar 2003 - 23:26 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Switch el. Router

Lige et dumt spørgsmål.

Jeg har to hjemmecomputere, som jeg skal have koblet til en ADSL forbindelse. Er det nok at bruge en switch til dette, hvis de skal kunne være på samtidigt eller hvis den ene compuer skal være på nettet mens den anden er slukket?

Kan man få en switch m. indbygget wireless access point, og hvilket prisleje ligger den i?
Avatar billede peilman Nybegynder
06. januar 2003 - 23:38 #1
Bredbånd fra TDC har 2 dynamiske IP-adresser, så derfor kan du godt bruge en switch ved denne løsning.

Jeg vil dog anbefale at du bruger de extra penge en router koster og får de fordele det indebærer, i xtra sikkerhed, mulighed for udvidelse af lan etc.
Avatar billede paepcke Nybegynder
07. januar 2003 - 01:25 #2
Hos hvilken udbyder har du ADSL ??

Jeg mener ligesom Peilman at er Router er at foretrække =)
Avatar billede proc Nybegynder
07. januar 2003 - 01:47 #3
Vælg routeren! Det giver dig langt flere muligheder for at kontrollere både trafik og sikkerhed, ligesom det er langt lettere at tilslutte nyt udstyr når routeren er konfigureret.

Jeg bruger en totalt ukendt router fra Alfa (AIP-W104), den kan ALT! og konfigureres enkelt via browser.

http://www.alfa.com.tw/product_wireless_Router.htm

Jeg mener den må være svaret på dine drømme:

Tilslutning til XDSL/kabelmodem
Tilslutning til ISDN/analog modem, evt. som backup til xDSL
Indbygget Firewall
DHCP-server
VPN-PassTrough
Indbygget Wireless Access Point!
Indbygget printserver!
Indbygget 4-port 10/100Mbit switch
...og selvfølgelig alle de andre ting, som er en selvfølge (NAT, proxy, WEP og hvad det hedder alt sammen).

Og det mest tossede af det hele: den er både driftsikker og billig (godt  2.000,-).

Jeg ved faktisk ikke hvilke forhandlere som har den, for jeg har købt den direkte hos distributøren. Men prøv om du kan finde den. Ellers kan jeg skaffe den til dig, hvis du er interesseret...
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2003 - 10:01 #4
Og et NICE router/Access Point og switch i samme box http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-w/netwgw/net3crwe51196.html
Avatar billede jones_net Nybegynder
07. januar 2003 - 10:19 #5
Router, andre har skrevet hvorfor...

Routeren alene koster 500-800,- og Access Pointen fra 1000,- og opefter. Der er derfor en stor besparelse på de kombinerede løsninger...

Har selv lige bestilt en Netgear MR314 Wireless Router hos www.computerstore.dk til 1169,- incl moms.

http://www.tomshardware.com/network/20021203/index.html
Det er FM114P der er testet, men det er samme trådløse enhed der er indbygget.

/J
Avatar billede proc Nybegynder
07. januar 2003 - 10:28 #6
-->hansen.dk:
Jo, 3Coms "dims" er da også nice - men jeg er nu glad for funktionen med "analog redundans", når TDK´s ADSL ikke virker - det sker nemlig lidt for tit... Og så synes jeg, at det er en stor luksus at have en printserver. Den kunne jeg selvfølgelig bare have indbygget i printeren, men det bliver den bestemt ikke billigere af...