Avatar billede don_migo Nybegynder
06. januar 2003 - 21:24 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Tilkobling af HD.

Hej folkens.

Jeg sidder og skal installere en hd i min computer. Jeg har allerede en IBM på ca. 30 GB, og skal installere en 80 GB Maxtor. Mit windows etc. ligger altsammen på IBM, som jeg har sat til at være mastor og sat den for enden af IDE kablet. Den anden(dvs. Maxtor hd´sken) har jeg sat til slave og sat på midten af kablet.
Jeg kan godt finde maxtor hd i bios og også godt se at den er på 81 GB. IBM hd er der ikke nogle problemer med, og den kører fint med den. Men når jeg starter hd´sken op siger computeren at den er på 81 MB...
Er der nogen der ved hvad jeg skal gøre???
Jeg ved heller ikke hvordan jeg installerer hd´sken i windows(98 2´edition).
Jeg ved godt det lyder som om jeg er en noob(er det også), men jeg vil ikke fucke min bios op...
På forhånd tak...
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 21:27 #1
Har du kørt FDISK og formatering.
Avatar billede don_migo Nybegynder
06. januar 2003 - 21:30 #2
Er ikke helt klar over hvad FDISK er...(Ikke særlig meget inde i BIOS features...) Nej jeg har ikke formateret... Det skulle hæller ikke være nødvendigt hvis den skal seriekobles...
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 21:32 #3
FDISK har ikke noget med BIOS at gøre , og du skal formattere din HD før den kan bruges.
Kan du se den i DOS , ikke i dosprompt men ren DOS?
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 21:33 #4
Du akulle nu ikke have accepteret mit svar før vi har fundet en løsning.*S*
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 21:34 #5
akulle=skulle
Avatar billede don_migo Nybegynder
06. januar 2003 - 21:34 #6
ikke med vilje... Vil du ikke hjælpe mig eller hvad???
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 21:35 #7
Jo da , hellere end gerne.
Har du tjekket om du kan se den i DOS ?
Avatar billede don_migo Nybegynder
06. januar 2003 - 21:37 #8
Det kan jeg... Der står den til 81 GB, men kun til 81 MB når jeg starter op...
det er det der er problemet...
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 21:40 #9
I DOS hvilket drevbogstav har den?
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 21:44 #10
Prøv at åbne et DOS vindue i Win98 , der hvor der står C:\windows skriver du D:
tryk Enter og skriv DIR , hvad skriver den så?
Avatar billede don_migo Nybegynder
06. januar 2003 - 21:44 #11
Aner det ikke... Ved ikke så meget om dos... Kan jeg ikke angive en plads til din inde i BIOS???
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 21:45 #12
Du er nødt til at gøre det her fra DOS , ved du hvordan du kommer i DOS under opstart?
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 21:47 #13
Og du har sat jumperen rigtigt på din nye harddisk , den skal stå som slave.
Avatar billede don_migo Nybegynder
06. januar 2003 - 21:47 #14
Jeg har lige gjordt det med dos... Det er min normale hd der er installeret til at være d...
vedste det vel egentlig godt
Avatar billede don_migo Nybegynder
06. januar 2003 - 21:49 #15
Jeg har både et d , c , e, f drev... Fordelt på cd-rom drev og hd-drev... Hvad skal jeg prøve at skrive???
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 21:51 #16
Du kan også lige prøve en anden vej.
Åben Denne Computer , højreklik på din nye HD , i den menu der kommer frem skulle der gerne være valgmuligheden Formater.
Prøv lige det.
Hvis der er så klik på den , og svar ja til alt hvad den spørger om.
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 21:51 #17
Prøv lige det sidste jeg skrev først.
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 21:53 #18
Du skal være 100% sikker på at det er den nye HD inden du formaterer
Avatar billede don_migo Nybegynder
06. januar 2003 - 21:59 #19
Jemen det er det der er problemet...
Jeg kan ikke finden hd´sken i windows...
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 22:02 #20
OK , så kommer du ikke udenom FDISK.
Det er ikke ret nemt at bruge , men jeg har en vejledning et eller andet sted som jeg lige skal finde først.
Avatar billede don_migo Nybegynder
06. januar 2003 - 22:03 #21
lyder godt...
Avatar billede don_migo Nybegynder
06. januar 2003 - 22:10 #22
Kan du finde den???
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 22:12 #23
Hvis du giver mig din mail , så sender jeg lige en masse filer til dig , dem skal du kopiere over på en diskette , som skal bruges som bootdisk.
Når du har gjort det skal du prøve at genstarte med disketten siddende i , for lige at tjekke om den virker.
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 22:19 #24
Leder stadig.
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 22:46 #25
Har du det program der hedder FDISK.EXE ?
Prøv at bruge Søg-->Fdisk
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
06. januar 2003 - 22:47 #26
Mener da ikke Win98 kan bruge HD'er der er over 32gb?
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 22:49 #27
Det er jeg ikke klar over , men kan man så ikke snyde ved at dele den op i flere drev?
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2003 - 22:56 #28
Her er vejledningen , jeg kunne ikke finde den så jeg måtte lige Fdiske min datters ene harddisk.
Du skal bare finde programmet FDISK.EXE , ligger i Windows\Command.
Dobbeltklik på det og følg vejledningen.
Det første du bliver spurgt om er om du vil aktivere understøttelse af store Disk = J <Enter>
Så kommer der nye muligheder 1,2,3,4,5 her vælger du 5 <Enter>
Så kan du skifte det nuværende harddiskdrev , her taler vi om en fysisk Disk ikke om hvor mange drev du har.
Her vælger du 2 <Enter>
Så får du 5 muligheder igen , her vælger du 1 <Enter>
Så får du 3 muligheder , her vælger du 1 <Enter>
Så bliver du spurgt om du vil bruge den størst tilgængelige til primær , sig j <Enter>
Så skal du , når FDISK er færdig afslutte programmet , genstarte computeren.
Så åbner du Denne Computer , der skulle den gerne vise et drev mere end den plejer , det kan godt være at der er flyttet rundt på drevbogstaverne , men hvis du sætter vinduet til at vise detaljer istedetfor store ikoner , vil det nye drev være det eneste hvor der ikke står noget tal ved samlet størrelse.
Så højreklikker du på drevet og formaterer det , så skulle det gerne være der.
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2003 - 10:51 #29
Er du her endnu ?
Avatar billede don_migo Nybegynder
07. januar 2003 - 15:36 #30
Jeg er her nu hvis det skulle være... Jeg kan ikke helt finde ud af det, men håber lidt på at få fat i min broder der vist har haft det samme problem...
Jeg skriver om hvad han siger...
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2003 - 15:44 #31
Prøv at kigge i dit Windows\command Dir om du ikke har FDISK.EXE
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2003 - 15:44 #32
Jeg bliver hængende her til vi har klaret det , det er ikke så svært.
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2003 - 15:56 #33
Prøv at kigge her , du skal bruge MAXBLAST 2
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast_plus_ii.htm
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2003 - 19:54 #34
Har du opgivet?
Avatar billede don_migo Nybegynder
07. januar 2003 - 22:40 #35
Hey Fromsej.
Mange tak for hjælpen.
Jeg har fået lavet det... Det virker nu, og jeg har fået computeren til at finde den... Tusind tak for hjælpen!!! Det var meget nyttigt!!!
Venlig Hilsen Don_Migo.
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2003 - 22:41 #36
Velbekomme dig , hvordan fik du det til at virke ?
Avatar billede don_migo Nybegynder
07. januar 2003 - 22:50 #37
Jeg prøvede lidt af det min lillebror havde rådet mig til, og noget af det du havde fortalt mig...  Ved ikke helt hvad det var der fik den til at virke...(Tror det var dine råd...)
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2003 - 22:54 #38
Det kender jeg godt , gør en hel masse forskelligt , noget af det i ren desperation , og lige pludselig virker det bare.*S*
Godt du fik det til at virke.
Avatar billede don_migo Nybegynder
07. januar 2003 - 23:27 #39
Ja det er rigtigt... Men endnu engang mange tak for hjælpen, det er lækkert når man kan hjælpe hinanden.