Avatar billede jedimaster Nybegynder
05. januar 2003 - 17:44 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Mit netværk virker ikke.

Hej.

Jeg har et problem med mit netværk.
Jeg kan nemlig ikke se det fra min XP maskine når jeg trykker [Vis Arbejdsgruppe]
Netværket består af:
En WinXP Home
En Win2000
En WinMe
En Router (og hub)

Både 2000 og Me maskinen kører fin sammen. Jeg kan heller ikke komme på "netværket" selv om jeg kobler de andre computere fra.

Hvad kan problemet være.

Ps. Jeg kan kun pinge min Routers IP ikke de andre computere.

JeDi
Avatar billede dennism Nybegynder
05. januar 2003 - 17:47 #1
Kan du se WinMe og Win200 maskinerne på din WinXp maskine?
Avatar billede 2-maz Nybegynder
05. januar 2003 - 17:49 #2
kan du pinge maskinerne? fra din xp maskine
Avatar billede jedimaster Nybegynder
05. januar 2003 - 18:05 #3
Jeg kan hverken se eller pinge maskinerne.

Jeg sidder på nettet på min XPmaskine nu.
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. januar 2003 - 18:07 #4
Det kunne tyde på at maskinerne ikke er på samme subnet. Kontroller at netkortene er konfigureret med samme subnetmaske og om alle netkort har ip adresser inden for denne subnetmaske
Avatar billede jedimaster Nybegynder
05. januar 2003 - 18:09 #5
Alle maskinerne har subnetmaske (standart) 255.255.255.0

XP maskinen er en bærbar, så netkortet skulle virke :-)
Avatar billede rodehoved Nybegynder
05. januar 2003 - 18:17 #6
Når du kører med router, vil denne normalt have en DHCP-service, som ville være enormt klogt at anvende fra alle maskinerne. Som det lyder lige nu, ser det ud som om alle dine maskiner sidder på forskellige segmenter. Du skal altså sikre dig at dine netkort automatisk skal finde en adresse på nettet, og at du ikke på forhånd har konfigureret en.
Avatar billede jedimaster Nybegynder
05. januar 2003 - 19:52 #7
Problemet er at DHCP serveren er slået fra, ikke at det er et problem, men det at jeg kører en lille webserver fra min win2000 maskine, og den behøber en fast IP.
Ellers har jeg tænkt på det.
Avatar billede rodehoved Nybegynder
05. januar 2003 - 23:13 #8
Så er det eneste jeg kan se som en fejlkilde, at du har computerne til at sidde på forskellige segmenter, eller også er din HUB gået i stykker. Desuden burde du, netværkets størrelse taget i betragtning, overveje at skifte til en switch. Det ville være en hjælp hvis man vidste hvordan du har sat netværket op på de forskellige computere
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
06. januar 2003 - 00:15 #9
du kunne jo give os ip-opsætningen på 3 pc'er :)

Skal de 2 andre pc'er på internetttet eller skal de bare på netværket?
Avatar billede _dopehead_ Nybegynder
06. januar 2003 - 01:20 #10
Har du husket at slå firewall'en fra i XP ?
Avatar billede jedimaster Nybegynder
06. januar 2003 - 08:31 #11
XP maskine:

Win 2000:

WinMe:

Hvordan kan hubben være i stykker når de to andre computere godt kan "snakke" sammen? -
Firewallen er slået fra.

Man plejer, er min erfaring, at kunne klikke sig ind på [Vis Neværks...], selv om man kobler kablet fra netværket, det kan man heller ikke nu.

Jeg ved ikke om det kan være en af de der underlige fejl der bare opstår en gang i mellem, hvor man bliver nød til at lægge hele 'puteren forfra. Det er jo bare noget "ged" at starte på.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
06. januar 2003 - 08:52 #12
JA din IP-opsætninge er ihvertfald korrekt. Det er højest besynderligt at du ikke kan pinge de 2 andre maskiner på netværket.

Prøv at skifte porte på din HUB. Prøv også at kører peer-to-peer mellem din XP og en af de andre maskiner. Hvis det virker så er det 99.99% sikkert din hub som spiller dig et puds.
Avatar billede paepcke Nybegynder
07. januar 2003 - 01:29 #13
Geninstaller TCP/IP på din XP maskine
Avatar billede boenne Nybegynder
07. januar 2003 - 01:46 #14
På alle dine pc'ere skal gateway være sat til(routerens ip-adresse) 192.168.1.1 Herefter kan du prøve at pinge igen. Prøv også at pinge fra de andre pc'ere. Fortæl hvordan det går.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
07. januar 2003 - 04:16 #15
bønne: Gateway bruges altså kun til trafik som skal ud fra LAN'et
Avatar billede boenne Nybegynder
07. januar 2003 - 09:43 #16
@azzer@ - På mit eget netværk er det routeren der tildeler IP-adressen til mine maskiner, via en hub - jeg ved godt hvad du mener med at det kun er udadgående trafik. Men det virker hos mig.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
07. januar 2003 - 09:46 #17
Ja, hvis sagen var sådan ;-)

Han nævner at han ikke bruger DHCP og hvis han brugte sin router som DHCP-server ville han også få tildelt en gateway.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
07. januar 2003 - 20:41 #18
Er der ikke noget med at XP skal installere en fil på de andre pc-ere for at den kan kende dem? Mener jeg at hørt noget om. dvs at du skal have lagt en XP klient ind på hver af de andre
Avatar billede jedimaster Nybegynder
08. januar 2003 - 11:31 #19
Jeg har prøvet at tage et krydskabel og sætte to af computerne sammen...

DER SKER INTET og jeg kan heller ikke slette min tcp/ip protocol i XP, så jeg kan installere den om.

Det er sku' dybt mærkeligt.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
08. januar 2003 - 11:34 #20
Fjern netkortet og installer det igen.

Prøv evt. med et andet netkort.
Avatar billede jedimaster Nybegynder
08. januar 2003 - 11:35 #21
Det er en bærbar ;-)
Avatar billede paepcke Nybegynder
08. januar 2003 - 12:24 #22
Deaktiver netkortet og fjern TCP/IP
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
08. januar 2003 - 12:27 #23
Ja det var faktisk også det jeg mente :D
Avatar billede jedimaster Nybegynder
08. januar 2003 - 13:53 #24
ok
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
08. januar 2003 - 13:53 #25
eller uninstall det
Avatar billede jedimaster Nybegynder
08. januar 2003 - 14:11 #26
Ok, jeg har nu fjernet det via. ENHEDSHÅNDTERING, herefter installere XP det selv igen efter jeg genstarter maskinen.
Men den vil stadig ikke komme på nettet.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
08. januar 2003 - 15:31 #27
noget kunne tyde på at din bærbare spiller dig et puds. Kan de 2 andre pc'er komme på nettet hvis de får den faste IP som du har givet XP maskinen (husk og fjern den fra XP maskinen først)
Avatar billede jedimaster Nybegynder
24. januar 2003 - 14:58 #28
Jeg geninstallerede hele computeren, og nu virker det.
Så ingen point.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. januar 2003 - 09:04 #29
Nu går jeg ikke op i de point, men du bør være opmærksom på at du i din fremtidige færd på eksperten vil opleve sure mennesker når du laver sådan et stunt med point. End ikke et tak for "forsøget" fik jeg :(
Avatar billede jedimaster Nybegynder
27. januar 2003 - 11:51 #30
Selvfølgelig.
Det er jeg meget, og helt oprigtigt ked af.
Jeg skylder selvfølgelig et stort TAK til alle dem der har brugt tid på, MIT problem. Jeg er ked af min arrogante farvel salut.

Så mange tak til alle der har givet det et forsøg og ja, jeg burde have delt nogle point ud.

JediMaster
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. januar 2003 - 13:49 #31
Det var bedre :)))))))))))))))))))))))

Nu kan jeg sove trygt - godnat