Avatar billede 5e Nybegynder
05. januar 2003 - 11:05 Der er 42 kommentarer og
3 løsninger

Afsendelse af *.jpg billeder med Outlook Express

Hej

Jeg har et lille drilsk problem.
Når jeg vil afsende nogle jpg som jeg har teget med mit digital kamera, benytter jeg ofte den indbyggede komprimeringsfunktion der er i XP.

Mine billeder fylder som oftest 2272x1704 dpi, i 24 bit. med en størrelse på ca 1 Mb

Jeg finder billederne jeg vin sende i stifinder og markere dem, herefter højreklikker jeg på dem og vælger send to/Mail recipient.
Herefter popper denne dialogbox op http://www.mobilixnet.dk/~mob44201/Foto/Image.jpg
og det er faktisk super for her kan jeg vælge en størrelse og opløsning som familie og venner kan være "tjent med" når de nu sidder på en 33.6 modem forbindelse *g*

Men så kommer Problemet min fars kæreste har nu også fået digital kamera og hun her tit behovet for at sende billeder over til hendes søn i Canada. Men den førnævnte
dialogbox popper ikke op på hendes maskine med XP, dvs. så skal man ind i et externt program og komprimere / formindske billederne først, hvilket jo er lidt af en kompliceret proces at forklare hende. Hvad gør jeg...
hvor ligger den indstilling som gør afsendelse af billeder til en leg.. ! med dialogboxen..?

Hvoffor er den på min maskine med XP og OE og ikke på hendes, med XP og OE
Er der andre nemme alternativer...

Mvh
Rene
Avatar billede 5e Nybegynder
05. januar 2003 - 11:08 #1
Her er spørgsmålet igen efter korrekturlæsning... sorry...
Hej

Jeg har et lille drilsk problem.
Når jeg vil afsende nogle jpg som jeg har taget med mit digitalkamera, benytter jeg ofte den indbyggede komprimeringsfunktion der er i XP.

Mine billeder fylder som oftest 2272x1704 dpi, i 24 bit. med en størrelse på ca 1 Mb

Jeg finder billederne jeg vil sende i stifinder og markere dem, herefter højreklikker jeg på dem og vælger "send to" /Mail recipient.
Herefter popper denne dialogbox op http://www.mobilixnet.dk/~mob44201/Foto/Image.jpg
og det er faktisk super for her kan jeg vælge en størrelse og opløsning som familie og venner kan være "tjent med" når de nu sidder på en 33.6 modem forbindelse *g*

Men så kommer problemet min fars kæreste har nu også fået digital kamera og hun har tit behovet for at sende billeder over til hendes søn i Canada. Men den førnævnte dialogbox popper ikke op på hendes maskine med XP, dvs. så skal man ind i et externt program og komprimere / formindske billederne først, hvilket jo er lidt af en kompliceret proces at forklare hende.

Hvad gør jeg...
hvor ligger den indstilling som gør afsendelse af billeder til en leg.. ! med dialogboxen..?

Hvoffor er den på min maskine og ikke på hendes..
Er der andre nemmer alternativer...

Mvh
Rene
Avatar billede trp79 Nybegynder
05. januar 2003 - 11:09 #2
En mulighed kan være at den funktion kun ligger i xp pro og ikke i home edition. Hvilken version har din fars kæreste?
Avatar billede trp79 Nybegynder
05. januar 2003 - 11:09 #3
og hvilken har du?
Avatar billede hcma Novice
05. januar 2003 - 12:58 #4
Funktionen  findes også i XP Home Edition og er nøjagtig som "5e" beskriver
Avatar billede 5e Nybegynder
05. januar 2003 - 13:09 #5
>trp79 / hmm.. ja hun har en home edition og jeg har en Xp pro.

>catbody / Ok... takker så er den mulighed udelukket.. men hvad gør jeg så for at "aktiver" den funktion på hendes maskine.. ? ;-)

Mvh
Rene
Avatar billede hcma Novice
05. januar 2003 - 23:14 #6
Jeg er lost, kan ikke hjælpe :o(
Det eneste jeg kan komme på er at lave en repair af WinXP (altså ikke en re-install.)
Men vent lige lidt, måske kommer der en med et guldæg.
Avatar billede 5e Nybegynder
07. januar 2003 - 18:16 #7
Ændring 100 > 200 point afsat.... da vi virkelig ønsker os en løsning på problemet.
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2003 - 18:17 #8
Har i mulighed for at pakke billederne med f.eks. Winzip ?
Avatar billede 5e Nybegynder
07. januar 2003 - 18:37 #9
> fromsei - du kan ikke pakke jpg billeder så de fylder mindre uanset om du bruger winzip, winrar, Winace, arj el lign. pakkeprog.
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2003 - 18:43 #10
OK , det var jeg ikke klar over *S*.
Avatar billede trp79 Nybegynder
07. januar 2003 - 18:51 #11
For at du kan bruge denne menu (http://www.mobilixnet.dk/~mob44201/Foto/Image.jpg)

Her er den fremgangsmåde jeg fandt i hjælp og support:

Sådan sendes et foto i en e-mail
Åbn Billeder, og åbn derefter mappen med det foto, du vil sende i en e-mail.
Klik på fotoet.
Klik på Send denne fil med e-mail under Fil- og mappeopgaver.
Klik på Gør alle mine billeder mindre i dialogboksen Send billeder via e-mail.
Windows opretter en mindre fotofil, som vedhæftes en e-mail, der vises med et standardemne og en standardtekstmeddelelse.

I boksen Til skal du skrive modtagerens e-mail-adresse, ændre emne og tekst, hvis det er nødvendigt, og derefter klikke på Send.
Bemærk!

Klik på Start, og klik derefter på Billeder, hvis du vil åbne Billeder.
Du kan benytte denne fremgangsmåde til fotografier, hvor filen er større end 64 KB (kilobyte). Højreklik på filen, klik på Egenskaber, og se under Størrelse, hvis du vil kontrollere filens størrelse.
Klik på Bevar de oprindelige størrelser, hvis fotografiet skal sendes, uden at filstørrelsen reduceres.
Klik på Vis flere indstillinger, hvis du vil ændre indstillingerne for billedstørrelsen.
Hvis du har mange billeder, som skal deles med andre, kan du udgive dem på World Wide Web i stedet for at sende dem i en e-mail. Klik på Relaterede emner, hvis du vil have yderligere oplysninger.
Avatar billede trp79 Nybegynder
07. januar 2003 - 19:04 #12
Hvis du vil have en denne mulighed for en anden mappe:
Højre klik på mappen, vælg "Egenskaber"
vælg "Tilpas" og vælg det passende i dropdown boksen.

Håber det kan bruges

Mvh
Torben
Avatar billede 5e Nybegynder
07. januar 2003 - 21:58 #13
Hej Torben/trp79

jamme jeg er helt med på hvad du skriver det er netop som jeg gør det her på min egen maskine.

Citat: spm.

Jeg finder billederne jeg vil sende i stifinder og markere dem, herefter højreklikker jeg på dem og vælger "send to" /Mail recipient.
Herefter popper denne dialogbox op http://www.mobilixnet.dk/~mob44201/Foto/Image.jpg
og det er faktisk super for her kan jeg vælge en størrelse og opløsning som familie og venner kan være "tjent med" når de nu sidder på en 33.6 modem forbindelse *g*

Problemet ligge jo i at popop menuen (http://www.mobilixnet.dk/~mob44201/Foto/Image.jpg) IKKE viser sig på den anden maskine.
Og det jeg tilspørger er måden at jeg aktivere den del af XP...

(men ellers tak for forslaget... men det er det samme vi skriver)  ;-)

Mvh
René
Avatar billede trp79 Nybegynder
08. januar 2003 - 14:26 #14
Nej det er ikke det samme vi skriver! Du skriver du højreklikker på dem. Jeg skriver du skal bruge ikonet som er ude i ventre side. Her ville jeg gerne have smidt et link ind så man kunne se hvad jeg mener. Men serveren er åbenbart nede nu så jeg ikke kan uploade billedet. Jeg mailer gerne dig(og andre) billedet, hvis det er af interesse?
Avatar billede trp79 Nybegynder
08. januar 2003 - 14:42 #15
Nu kom den op igen... http://www.confunded.dk/tp/1.JPG
Avatar billede hcma Novice
08. januar 2003 - 15:05 #16
Altså: Find billederne i stifinderen ->luk mappevisning ->Markér billedet eller billederne ->og fortsæt så som trp79 beskriver via sit link
Avatar billede 5e Nybegynder
08. januar 2003 - 17:03 #17
how how... ja nu sker der vist noget... undskyld vi skrev ikke det samme...
kanon.. det vil jeg lige prøve på hendes maskine....
Vent lige her... ;-)

Mvh
René
Avatar billede trp79 Nybegynder
08. januar 2003 - 19:02 #18
Helt iorden, så må vi håbe det funker! :o)
Avatar billede 5e Nybegynder
09. januar 2003 - 17:00 #19
Hej Torben...
Æv jeg har nu været nede og forsøge mig på den pågældende pc..... og nej
jeg kan ikke få den menu-lignende del (mappe/filopgaver-del) frem...
http://www.mobilixnet.dk/~mob44201/Foto/menu-del.jpg jeg har været alle indstillingerne igennem.... !?
Her på min egen maskine er der ingen problemer her ser det ud som hos dig
http://www.mobilixnet.dk/~mob44201/Foto/min-menu.jpg

What dælen do we do... ?

mvh
Rene
Avatar billede trp79 Nybegynder
10. januar 2003 - 14:44 #20
Noget kunne tyde på at det er en af forskellene i home og pro så... du kender ikke lige andre der har home, som kan teste det?

catbody --> du er helt 100 på at det findes i home edition?
Avatar billede trp79 Nybegynder
10. januar 2003 - 14:46 #21
Jeg har ledt og ledt, men kan simpelthen ikke finde nogen steder hvor man kan slå det til og fra...
Avatar billede 5e Nybegynder
10. januar 2003 - 15:12 #22
Ja... catbody ... er du 111 % sikker.... ;-)  Nu er det dig det hele står og falder på....

Foreløbig tak Torben....

Mvh
René

Ps: ellers sød Shæferhund du har..... ;-)
Avatar billede hcma Novice
10. januar 2003 - 16:43 #23
Ja - jeg er 100% sikker og det er nøjagtigt som trp79 skrev/tegnede og viste
Jeg har lige testet det een gang til, bare for en sikkerheds skyld på min WinXP Home Edition
m v h
Catbody/HC
Avatar billede trp79 Nybegynder
10. januar 2003 - 17:42 #24
Hvor er det sort at det ikke funker så :o( Det må faeme kunne slåes til et sted så...
Avatar billede bell Nybegynder
10. januar 2003 - 18:44 #25
Kan du ikke ta dem op i fx. psp komprimer dem til jpg det er vist den mest almindelig , hvad alle kan indlæse, og den fylder ikke meget så.
Hilsen Bell
Avatar billede bell Nybegynder
10. januar 2003 - 18:48 #26
Det kan også være hun skal indstille hendes com. sådan send og modtag i html.
xp er også meget sikker, mange gange for meget, se efter om hun må modtage filer ellers sæt prik i den må, så er der det med sikkerheden, da går du i funktioner / Indstilling / sikkerhed så sæt prik i den øverste, som hedder mindre sikker men fungerer bedre.
Hilsen Bell
Avatar billede hcma Novice
10. januar 2003 - 20:33 #27
Min sikkerhed er sat som HØJ, så det tror jeg ikke hjælper.
Avatar billede 5e Nybegynder
10. januar 2003 - 21:28 #28
>catbody .. hmmm... det var f......  ;-9
>trp79 ja det vil jeg også mene... ;-)  men spørgsmålet er bare lige hvor.. hmm
>bell jo jo jeg har ingen problemer med at komprimere mine billeder eller for så vidt lave billeder i 40-50 lag i photoshop, så en jpg fylder 130 mb ligeså ;-) ... men det jeg er ude efter er den indbyggede og brugervenlige funktion til (bla. brug for Newbie´s ) komprimering af jpgér før afsendelse med mail.
Og nej det har ikke med sikkerheds indstillingerne at gøre, det håndtere bare de udefra kommende "farer" i forskellig niveauer.. (har forsøgt helt uden sikkerhed)

Hjæææææææææææææææælp...........  Someone ;-)

mvh
René
Avatar billede 5e Nybegynder
10. januar 2003 - 21:29 #29
der skulle stå "indbyggede og brugervenlige funktion i XP"
Avatar billede hcma Novice
10. januar 2003 - 21:50 #30
Det kan heller ikke være noget med sprogversion at gøre. For trp79 kører engelsk udgave og jeg kører DK udgave.
Så jeg er helt lost - sorry
Der er nok kun en "Repair" tilbage.
Avatar billede hcma Novice
10. januar 2003 - 21:52 #31
Forresten - har du prøvet at sende spørgsmålet/problemet ud i en af nyhedsgrupperne??  måske kan de hjælpe  (selv om jeg tvivler)
Avatar billede hcma Novice
10. januar 2003 - 21:54 #32
en af de relevante grupper er nok:  dk.edb.system.ms-windows
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
10. januar 2003 - 22:03 #33
Kan du ikke prøve at genindstallere xp på hendes computer?

Det sker der jo ikke noget ved.
Avatar billede 5e Nybegynder
11. januar 2003 - 11:03 #34
Hej... hmmmm.. jeg ved ikke "repair" eller geminstallation... der er jo ikke andet som er i u-du....

Men kom til at tænke på om det måske kunne være noget fravalgt i windowsinstallationen.... http://www.mobilixnet.dk/~mob44201/Foto/inst1.jpg

hmmmm... her nu oprettet spm. i dk.edb.system.ms-windows

mvh
René
Avatar billede 5e Nybegynder
12. januar 2003 - 09:54 #35
Jeg har lige fået 2 x respons på NG iindlægget, og foar at samle alle afcts eet sted :

Jeg er ikke sikker, men jeg tror det har med XP's egne ''Windows Picture and
Fax Viewer'' at gøre. Jeg bruger selv ACDSee og den har overtaget ejerskabet
af *.jpg formatet. Det er sikkert noget i den stil at problemet ligger.
--
H.J.

Og den anden :

Opgrader hendes version af Outlook/Outlook Express.
--
NPK
Avatar billede 5e Nybegynder
12. januar 2003 - 10:01 #36
Min version af OE http://www.mobilixnet.dk/~mob44201/Foto/OEversion.jpg
Tjekker lige hendes :

/Rene
Avatar billede fromsej Praktikant
12. januar 2003 - 10:09 #37
Kan du så ikke installere ACDSEE på hendes maskine ?
En 30 dages trial ligger her:
http://www.acdsystems.com/English/Products/Downloads/ACDSeeTR.htm
Avatar billede 5e Nybegynder
12. januar 2003 - 10:17 #38
>fromsei hmmmm... jeg ville gerne undgå eksterne programmer, således kan man altid se hvad der er sendt med outlook E, da de så ligger i sendt post, og det vil de ikke gøre hvis Acdsee bruges til at sende billeder med.. !  ;-)

Mvh
Rene
Avatar billede hcma Novice
12. januar 2003 - 11:55 #39
Det kan have noget med programmet ACDSee at gøre, da det har en fornandet tendens til at overtage kommandoen over næsten alle grafikformater, hvis man ikke passer på under installeringen.
Så for at få indstillinger og filassociationerne tilbage til standard, er det nok lettest at afinstallere ACDSee, genstarte og re-installere ACDSee igen. Men vær opmærksom på under installationen at acceptere/ikke acceptere fil-associationer.
Avatar billede 5e Nybegynder
12. januar 2003 - 13:06 #40
>Catbody - der er ikke installeret Acdsee på nogle af de pågældende maskiner !
(og det bliver der heller ikke)  ;-)
mvh
Rene
Avatar billede 5e Nybegynder
12. januar 2003 - 13:12 #41
hmmm opdaterede Outlook/Outlook Express til SP1 og installerede Windows Picture and Fax Viewer, samt XP - servicepack 1
og nu lader det til at være løst.... hvilken af de 3 tiltag der har gjort forskellen ved jeg ikke... men nu dur det...

Mvh
Takker for forslagene....
catbody får lidt af piontene for forslaget med at oprette spm. i NG indgiv venligst et svar til dette spm så jeg kan pointgive.

trp79 får lidt af pointene, for nogle gode og illustrative forslag med skærmdump fra egen pc...  ;-)indgiv venligst et svar til dette spm så jeg kan pointgive.

Mvh René
Avatar billede hcma Novice
12. januar 2003 - 16:35 #42
det er nu ikke nødvendigt, men takker alligevel
Catbody / HC
Avatar billede trp79 Nybegynder
13. januar 2003 - 15:04 #43
Skønt at det blev løst :o) Så blev vi da alle lidt klogere :o)
Avatar billede 5e Nybegynder
13. januar 2003 - 18:25 #44
Takker for hjælpen...  ;-)
Avatar billede vuske Seniormester
01. oktober 2003 - 00:00 #45
Jeg har samme problem - hvor finder jeg Windows Picture and Fax Viewer