Avatar billede zentro Nybegynder
04. januar 2003 - 01:36 Der er 11 kommentarer

Trådløst netværk: Ny adresse på AP-webadmin efter opkobling

Hejsa,

Det er nu endelig lykkedes mig at få mit Zyair access point op at køre på min TDC adsl-forbindelse.

Jeg har en hub siddende som det første efter TDC's router. Før havde jeg 2 computere tilsluttet i hubben og de havde hver en fast (tror jeg nok) ip-adresse startende med 62.243.175.xxx. Jeg kan se i diverse logs at de hver især altid bevarede deres ip-nummer over en længere periode.

Efter megen tovtrækning fik jeg Zyair B-1000 til at virke. Den fik en ledning fra hubben, men det voldte mig mange problemer at få hul i gennem til nettet. Det endte med at virke, da jeg gav Zyair access pointet min computers gamle ip (altså den faste ip nævnt ovenfor), og satte gatewayen til 62.243.175.1.

Computeren (kører XP) er stadig sat til "Hent automatisk IP" og har nu få en ny efter 62.243.175.xxx-mønsteret.

Det er altsammen helt fint, tror jeg, men jeg har bare et problem med at "finde" webadmin-funktionen til access pointet igen! Før lå det som standard på 192.168.1.2 men jeg ændrede jo ip'en. Jeg kan nu bare ikke komme ind med den nye ip... Min (sikkert håbløst amatøragtige) tanke er nu, at access pointet har fået en helt ny ip automatisk, men jeg ved ikke hvad den ip er!

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind! Hjælp!
Avatar billede zapzone Nybegynder
04. januar 2003 - 01:50 #1
Jeg er ikke helt med på hvad problemet er, men det lader til at du kager godt og grundigt rundt i din lokale netværks-ip, og din Internet-ip.

Internet-ip'en er den ip som folk udefra skal bruge, fx. hvis din tante i amerika skal connecte til din FTP server, som i dit tilfælde lader til at være 62.243.175.xx. Din netværks-ip derimod, kan ingen andre end dem som sidder på det lokale netværk bruge.

Nu har jeg ikke selv noget access-point, så jeg er ikke helt inde i hvordan det fungerer, men det lader til at du kan angive en ip til den, og det skal nok være en lokal ip, som fx 192.168.1.3

Det er i hvert fald vigtigt at du ikke blander din lokale, og din globale ip sammen.
Avatar billede zentro Nybegynder
04. januar 2003 - 01:59 #2
Ja, jeg _troede_ også jeg vidste en lille smule om det, men jeg er blevet godt og grundigt forvirret under denne opsætning.

Kort fortalt ser det for mig ud til, at jeg ikke har de lokale ip'er men derimod har hver maskine en rigtig internet ip. Det kan jeg jo se, når ip'en i ipconfig stemmer overens med f.eks. en check på http://www.myip.dk/.

Derfor så kan jeg ikke helt gennemskue, hvor access pointet er "blevet af". Det havde jo som standard en lokal ip (192.168.1.2), men der er den ikke mere...

Er der en måde hvorpå man evt. kan teste hvilke lokale ip'er der er i brug hos en selv - bare lige for at checke...?
Avatar billede zapzone Nybegynder
04. januar 2003 - 02:05 #3
Det skyldes at du henter din ip via DHCP. (Hent Automatisk)
Din lokale ip skulle gerne fremgå når du laver en "ipconfig /all" i din command prompt.
Avatar billede zentro Nybegynder
04. januar 2003 - 02:09 #4
Hmmm, fortæller det dig (jer) noget...

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : opasia.dk
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : IEEE802.11b WLAN PC Card.0
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-A0-C5-40-94-42
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
      Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 62.243.175.76
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 62.243.175.1
      DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 62.243.175.1
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 193.162.153.164
      Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 4. januar 2003 01:36:36
      Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 4. januar 2003 02:36:36
Avatar billede zapzone Nybegynder
04. januar 2003 - 02:12 #5
Ja...
At du kører med DHCP...
Så det vil sige at din computer henter alle informationerne automatisk, som det også fremgår at outputtet ovenfor...
Avatar billede zentro Nybegynder
04. januar 2003 - 02:16 #6
Nogen idé om hvor mit accesspoint vil ligge? Mit bud var 62.243.175.2 - men ak!
Avatar billede lap Nybegynder
04. januar 2003 - 02:17 #7
62.243.175.76 -/+ 1
Avatar billede zapzone Nybegynder
04. januar 2003 - 02:18 #8
Jeg er ikke helt med på hvad det er du har gjort...
Har du angivet en ip til dit accesspoint ??
...har du konfigureret det på nogen måde ?
Avatar billede zentro Nybegynder
04. januar 2003 - 20:41 #9
Access pointet findes ikke nogetsteds på 62.243.175.xxx - jeg lavede et javascript der cyklede igennem og tjekkede.

ja, jeg konfigurerede ap'et. Som standard var det jo sat til at have adressen 192.168.2.1 og der stod i manualen at man skulle sætte sin computer til 192.168.2.xxx for at få kontakt med ap'en (via http://192.168.2.1). Det gjorde jeg, og det virkede.

Men jeg kunne ikke få hul igennem helt "ud til" nettet. Til sidst, nærmest i desperation gav jeg ap'en min computers tidligere ip (62.243.175.148) og satte dens gateway til at være 62.243.175.1. Vupti, nu var der hul igennem....

Hmmm, siger jeg bare!
Avatar billede zentro Nybegynder
06. januar 2003 - 23:05 #10
Er der nogen andre, som har ændret standard-ip-adressen på deres access point? Nogen erfaringer?
Avatar billede r2d Nybegynder
12. februar 2003 - 19:39 #11
Mit eget AccessPoint, og sikkert også dit AP; har både DHCP og NAT indbygget.
Men din hub er tilsluttet TDC, som også har en DHCP server stående.
Når du har 2 selvstændige DHCP servere, så har du teoreteisk set også 2 logiske netværk - Det ene kører på et inteval som er TDCs og som kunne være 62.243.175.001 til 62.243.175.255, mens det andet er styret af dit AP, og det kunne f.eks. være i 192.168.2.001 til 192.168.2.255.
Vores AP har altså en ekstern IP som er defineret af TDCs DHCP, og en intern IP som du definerer når du vælger en intern gateway adresse.
Jeg tror at problemerne opstår når de 2 intervaller er de samme - sådan at man f.eks. ikke ved om 62.243.175.001 er den interne adresse på APets gateway eller på TDCs gateway.
192.168.x.x adresser er bestemt til private net (rfc1918), og kan ikke routes, hvilket vil sige at de ikke kan transporteres gennem din gateway, hvilket er en udemærket sikkerheds funktion. - Og det er her NAT fuktionen kommer ind i billedet: NAT kaldes også masquerading, og det betyder at de computere der er tilsluttet gennem din AP, alle er maskerede af din AP, hvilket vil sige at de alle har samme IP set udefra - nemlig APets eksterne adresse.
Når du så kører ipconfig /all på en trådløs/wireless klient, så får du den ipadresse som APet har givet den, og det gateway ip du ser er altså APets ip.
Og altså ingen fornuftige grunde til at ændre på standard IPet på APen.