Avatar billede syswatch Novice
04. januar 2003 - 01:21 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Lave 2 SELECTS på samme tabel ???

Hejsa...

Kan man lave på selects på samme tabel ???

Fx.

$query = "select * FROM users WHERE NOT (id = $id) ORDER BY id";
$query1 = "select * FROM users WHERE (id = $retid) ORDER BY id";

Alt hvad der bliver fundet i $query, bliver skrevet i en løkke, og inden i den løkke, skal jeg bruge data fra $query1, men hvordan ?
Avatar billede syswatch Novice
04. januar 2003 - 01:21 #1
Kan man lave 2 selects på samme tabel ??? sorry...
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. januar 2003 - 01:25 #2
ja det kan du sagtens

ps: hvorfor prøvede du ikke bare, istedet for at spilde 30 point6s ?

mvh JakobA
Avatar billede broegaard Nybegynder
04. januar 2003 - 01:27 #3
hvorfor ikke bare:
$query = "select * FROM users WHERE NOT (id = $id) OR (id = $retid) ORDER BY id";
eller
$query = "select * FROM users WHERE NOT (id = $id) AND (id = $retid) ORDER BY id";
Avatar billede syswatch Novice
04. januar 2003 - 01:35 #4
Arh... jeg tror ikke helt i forstår.

1 Søren Petersen
2 Henrik Hansen
3 Peter Jensen

$query = "select * FROM users WHERE NOT (id = 2) ORDER BY id";
$query1 = "select * FROM users WHERE (id = $2) ORDER BY id";

Alt hvad $query finder, skal den udskrive i en tabel, som den gør i en løkke.
og yderst til højre skal fornavnet på id 2 stå....
Så det kan da ikke sammenkortes til 1 $query, eller kan det ?
Avatar billede zentro Nybegynder
04. januar 2003 - 01:42 #5
Hmmm, ved stadig ikke helt, hvad du mener.

Vil du hente alle poster i databasen undtagen 1 (den med id=2) - og så bagefter vise dem i en html-tabel med en ekstra kolonne på hvor der lander et ekstra navn i hver række? Hvis ja, hvad er det navn? Evt. navnet på den person, der har oprettet brugeren... (lidt et skud i tågen)?
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. januar 2003 - 01:42 #6
nok fordi data fra hans 'retid'-record skal benyttes i alle gennemløb af løkken

$query0 = "select * FROM users WHERE NOT (id = $id) ORDER BY id";
$query1 = "select * FROM users WHERE (id = $retid) ORDER BY id";

$q0result = mysql_query( $query0 ) or die( mysql_error() ." i query0\n" .$query0 );
$q1result = mysql_query( $query1 ) or die( mysql_error() ." i query1\n" .$query1 );

$retidarray = mysql_fetch_array( $q1result );  // udenfor løkken

while ( idarray = mysql_fetch_array( $q0result ) ) {
    echo "idforskel = " . ( $retidarray['id'] - idarray['id'] );
}
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. januar 2003 - 01:44 #7
$2 er ikke et lovligt variablenavn. start med et bogstav: $b2
Avatar billede syswatch Novice
04. januar 2003 - 01:50 #8
Arh, det kan åbenbart godt lade sig gøre.... men jeg tror jeg koder det på en anden måde istedet for....
Det skal siges at jeg er lidt grøn i php endnu, men jeg vil kigge på det her senere..
Men point skal i ha.... takker for svarene.