Avatar billede legenden Nybegynder
03. januar 2003 - 19:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

DOS extender / 640kb grænsen under DOS

Jeg har et problem med Navision Navigator. En version 3.et eller andet.

Efter jeg har flyttet database serveren fra OS/2 til DOS, er systemet blevet dræbende langsomt i lister samt bogførselsjobs.

Jeg har fundet ud af at det er cachen som nu (under DOS) er begrænset til at ligge i de 640kb konventionel hukommelse med mindre man ankaffer en "NAVIGATOR DOS extender" hvorved man så kan bruge hukommelse over de 640kb.

Jeg har prøvet at rode med EMM386 og fik da også befriet lidt hukommelse under de 640kb, men Navigator har stadig ikke adgang til den fulde hukommelse. (Maskinen har 16Mb ram)

Efter at have kontaktet forhandleren, har jeg fået at vide at jeg kan købe extenderen for 3000,- + moms hvis jeg tegner en serviceaftale osv., og det mener jeg er bondefangeri, for noget som er gratis ved at køre OS/2.

Er der nogen vej uden om dette problem, eller er der en venlig sjæl som tilfældigvis har denne extender liggende som kunne tænke sig at dele ?

På forhånd tak!
Avatar billede sekam Nybegynder
03. januar 2003 - 19:47 #1
Du kan jo prøve en anden DOS Extender.
F.eks. http://dos32a.sourceforge.net/
Avatar billede j112 Nybegynder
04. januar 2003 - 01:20 #2
Hej

Meget kan siges om OS/2, men dette var absolut en af fordelene ved OS/2.

Men normalt (var, for det er ved at være mange år siden)pljer hukommelsen ikke at betyde performance nedgang, men simpelt hen at man ikke kan udføre store/dybe jobs når diverse netværksdrivere med mere læst ind.

Jeg tror at dit problem er at du ikke hat sat noget cache op på din nye server, også bliver det langsomt.

Hvis du skriver navi ? eller server ? får du en liste over de parametre du kan starte op med, deriblandt cache og commitcache, det er sikkert her du skal løse problemmet.

Med hensyn til klippet til dosextender er det rigtigt nok at den koster 3.000, men til den tegnbaserede skal man ikke købe opdateringsabbonement, det er kun til Financials/Attain man skal det for at kunne købe nyt dertil.

Man kan ikke dele en licens til en extender, da denne er registeret i licensen, og denne er personligt til dit firma, og kan normalt ikke overdrages.

PS: Financials kom i 1995, såe skal du ikke have opdateret inden du hverken får penge for den gamle licens og der bliver lukket for at købe yderlig moduler dertil?
Avatar billede legenden Nybegynder
05. januar 2003 - 19:01 #3
Sekam:

>> Du kan jo prøve en anden DOS Extender.
F.eks. http://dos32a.sourceforge.net/ <<

Dette er et godt bud, jeg anede slet at det var muligt at bruge noget andet end Navisions egen dos extender. Dette vil jeg absolut prøve.

j112:

Tak for svaret. Der er noget rigtig i det du skriver, men problemet er altså stadig at jeg er begrænset af den trælse 640kb grænse.

>>Men normalt (var, for det er ved at være mange år siden)pljer hukommelsen ikke at betyde performance nedgang, men simpelt hen at man ikke kan udføre store/dybe jobs når diverse netværksdrivere med mere læst ind.<<

Programmet kræver en vis mængde kb ledig for at kunne fungere ordentligt. Dette begrænser størrelsen af cachen på serveren, hvorved performance bliver forringet. Performance skal såmænd nok være lige så god under DOS som OS/2 hvis bare man kunne lave cachen lige så stor, hvilket extenderen vil kunne gøre.

>>Jeg tror at dit problem er at du ikke hat sat noget cache op på din nye server, også bliver det langsomt.<<

Nej ikke helt rigtigt. Jeg har skam indlæst cache, men ikke så meget som jeg gerne ville da alt cachen skal ligge under de 640kb uden extenderen. Det er jo netop det som er problemt, og som er grunden til at jeg skal bruge en extender.

>>Hvis du skriver navi ? eller server ? får du en liste over de parametre du kan starte op med, deriblandt cache og commitcache, det er sikkert her du skal løse problemmet.<<

Det ved jeg godt, men problemet er at jeg ikke kan lave disse parametre så store som under OS/2, uden extenderen.

>>Man kan ikke dele en licens til en extender, da denne er registeret i licensen, og denne er personligt til dit firma, og kan normalt ikke overdrages.<<

Man kunne jo være heldig at finde en som ikke blev brugt mere, som man kunne få billigt eller ligefrem gratis.

>>PS: Financials kom i 1995, såe skal du ikke have opdateret inden du hverken får penge for den gamle licens og der bliver lukket for at købe yderlig moduler dertil?<<

Dette program er mere end rigeligt til de brugere jeg hjælper med det. Desuden kender de programmet godt, og vil ikke skifte, med alt det bøvl og udgifter som det ville betyde.

Andre forslag ?
Avatar billede j112 Nybegynder
05. januar 2003 - 23:01 #4
Nej

Der er ikke nogen vej udenom tror, og helt ærlig 3.000,- kr er da ingen pris, og er du lidt dygtig indkøber får du nok også lidt rabat,og med den tid du skal bruge på at finde en alternativ løsning, tror jeg egentligt at det er billigt.

Med hensyn til licenssammenlægninger, kan dette kun ske hvis du overtager det firma som ejer en licens som er klippet med extender.
Avatar billede b_hansen Novice
07. januar 2003 - 11:27 #5
frit fra hukommelsen:
I config.sys skal du huske at installere:
emm386.exe
himem.sys

og du skal sætte
DOS=High

Og du kan med fordel sætte LH foran dine devices i config.sys (incl. himem.sys og emm386.exe)

Men det ville være lidt nemmere at hjælpe, hvis du viser os din config.sys
Avatar billede legenden Nybegynder
07. januar 2003 - 21:28 #6
b. hansen:

Jep, alt dette har jeg allerede gjort for at få befriet så meget hukommelse under de 640kb som muligt.

Problemet er stadig at navigator ikke har adgang til resten af hukommelsen over de 640kb uden extenderen.
Avatar billede b_hansen Novice
08. januar 2003 - 08:49 #7
Har du forsøgt på diverse hjemmesider for abandonware? Jeg kunne godt forestille mig, at man kunne finde en extender på en af disse sider. Et eksempel kunne Qemm386 (eller hvad de nu hed dengang...)

Jeg forstod nu iøvrigt mere spørgsmålet derhen, at du gerne ville smide din cache op i extended memory. Hvis det er tilfældet, kan du jo benytte smartdrv fra dosen.....
Avatar billede j112 Nybegynder
08. januar 2003 - 09:17 #8
Hej igen

Jeg tror ikke diverse råd hjælper, for det du ønsker er at få Navision til at udnytte hukommelsen over 640K, og til dette er der to metoder (som begge styres suverent af Navision)
A: Kør OS/2 (som du har gjort og vel passer OK til opgaven)
B: Spar din tid og blev en lovlydig bruger ved at købe Dos-extender modulet.

Alt andet tror jeg ikke på, med mindrer du stjæler en licens et andet sted fra, men hvilken seriøs virsomhed vil basere deres ERP system på en piratkopi for at spare 3.000 kr.

Husk på at programmet er skevet i en tid hvor det over 640K var konge, så selvføgelig koster det, du kommer heller ikke gratis fra DOS 1.00 til &.11 eller hvad den sidste version nu kom til at hedde.

Kan jeg sige det mere klart :-)
Avatar billede legenden Nybegynder
09. januar 2003 - 21:07 #9
Jeg har nu været ude ved systemet for at afprøve diverse forslag, og kan sige at der desværre ikke var noget som virkede. Hverken dos-extenderen eller at køre det under windows eller smartdrv.

Med til historien skal lige siges at systemet tilhører en bilklub som bruger det til reservedelssalg, og derfor ikke har behov for store forkromede løsninger, og derfor heller ikke har det store at ofre.
Faktisk helst ingenting.

Grunden til at de ikke kører OS/2 mere, skyldes at systemet efter en opdatering til at fikse år 2000 problemerne, ikke ville starte op. Da jeg ikke kendte til OS/2, smed jeg win98 ind og fik netdriverne indlæst i dosmode og fik det hele til at køre under dos. Stor var overraskelsen da jeg fandt ud af at "man" havde begrænset brugen af programmet under DOS, med store udgifter til følge.

Som situationen står nu, så har jeg anbefalet dem at bruge de 3000 på hurtigere hardware istedet for en extender. Nu kører de med en P75, så en hurtigere cpu og en hurtig disk skulle vel nok kunne speede tingene op med en faktor 5.

For pokker, de skal jo bare køre et simpelt forældet dosprogram, så 3000,- er simpelthen det rene røveri. Nu viser der sig også at forhandleren stopper supporten af programmet, så det motiverer heller ikke for at ofre flere penge på opdateringer.

j112, du får pointene, dit sidste svar var brugbart.

Til sidst vil jeg sige: Tak for hjælpen alle sammen!