Avatar billede janegil Nybegynder
03. januar 2003 - 11:07 Der er 7 kommentarer

Fjerne kæder fra Excel (snapshot)

Hvis du prøver å lese http://landsbank.fo/test/lenke.xls blir du spurt om du vil oppdatere, og hvis du takker ja, får du en 404 not found-feil.

Er det noen generell måte å få gjort et regneark fra å være lenket til eksterne data, og om til å bruke et snapshot av de eksterne data? Altså: fjerne kæden til eksterne data, men beholde den lokale verdien i cellen?
Avatar billede lwi Nybegynder
03. januar 2003 - 12:55 #1
du kan under Tools vælge at beskytte (protect) regnearket - herefter kan du gemme det lokalt på din maskine og svarer nej til at opdatere linket, når du åbner regnearket.
Avatar billede lwi Nybegynder
03. januar 2003 - 12:58 #2
svarer du ja til at opdatere får du at vide, at regnearket er beskyttet !
Avatar billede janegil Nybegynder
03. januar 2003 - 13:07 #3
mja...det er fortsatt en situasjon hvor brukeren får en feilmelding. Å få vite at det er beskyttet, er vel omtrent like ille som å få vite at kilden er "not found".

Det skjer jo teknisk sett ikke noe galt om brukeren ber om en oppdatering som mislykkes. Da får han se den lokale kopien av dataene, som er det jeg vil at han skal se. Problemet er bare at jeg ikke ønsket å forvirre mine gjester med falske alarmer - det er en uting med feilmeldinger når alt i virkeligheten er i orden.

Og det kan meget vel være at brukeren SKAL kunne arbeide videre med arket, i de tilfellene er beskyttelse et nokså dårlig alternativ.
Avatar billede lwi Nybegynder
03. januar 2003 - 13:19 #4
så kan du jo bare under tools, options fjerne fluebenet i, at den skal spørge, om links skal opdateres !
Avatar billede janegil Nybegynder
03. januar 2003 - 14:34 #5
Toool/Options er vel knyttet til den enkelte Excel-installasjon, ikke til Excel-dokumentet? Om jeg fjerner fluebenet i min Excel, så vil nok fortsatt din Excel prøve å oppdatere kæden når du leser dokumentet fra internett?
Avatar billede b_hansen Novice
09. januar 2003 - 11:40 #6
Der findes desværre ikke nogen automatisk måde at gøre det på. Men du kan gøre det ved at kopiere dine data, og derefter lave en indsæt speciel. Vælg her værdier.
Det løser dog ikke helt problemet, hvis dine links skyldes navngivne områder. Så skal de slettes manuelt.
Avatar billede roy00 Nybegynder
16. januar 2003 - 00:39 #7
Ved ikke om jeg forstår problemet helt. Men....
På rediger/edit-menyen kan du vælge Links... (engels versjon) Der kan du bryde linken og beholde dataene.