Avatar billede souledout Nybegynder
03. januar 2003 - 01:59 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Ustabil registrering af RAM

Hej!

Jeg har en Toshiba Satellite 2800-100 bærbar pc, som jeg for ca 1 år siden opgraderede fra 64 til 192 mb ram. Men her på det sidste har jeg oplevet at RAM'ene (de ekstra 128 mb) er begyndt at være ustabile... nogle gange registreres de af windows men ofte registreres kun de 64 mb der er som standard! Det hjælper hvis jeg tager dem ud og sætter dem i igen, men næste gang der startes op er den gal igen. Hvad kan det skyldes, og kan der gøres noget ved det??

Jeg mener at mærket er PQI  og at det er 1. parts, men jeg er ikke helt sikker...

/Souledout
Avatar billede danielks Nybegynder
03. januar 2003 - 02:06 #1
kører de på samme frekvens ???

selvom de gør det kan de godt blive ustabile når de ikke er af samme fabrikat... mit forslag vil være at tage 64 MB modulet ud af den så den "kun" kører 128 ... hvilket jo er bedre end 64...
Avatar billede souledout Nybegynder
03. januar 2003 - 02:12 #2
De er begge PC100...

Jeg tror ikke jeg kan tage de 64 mb ud - de er jo integreret fra fabrikken...
Avatar billede danielks Nybegynder
03. januar 2003 - 02:57 #3
Kan disse ikke disables i BIOS ???
Avatar billede souledout Nybegynder
03. januar 2003 - 04:33 #4
Nope - heller ikke efter en opdatering til nyeste bios-version :(

Hvordan kan det være at hvis jeg tager ramblokken ud og sætter den i igen så virker den? Når jeg så genstarter før eller siden, så finder den kun de 63 mb igen...
Avatar billede souledout Nybegynder
03. januar 2003 - 20:31 #5
Ingen der har nogen ide om hvad der er galt???

Jeg forstår ikke at de 2 RAM blokke pludselig ikke skulle kunne køre sammen... det har de jo gjort i et år uden problemer!!
Avatar billede danielks Nybegynder
04. januar 2003 - 00:38 #6
De er meget følsome overfor ændringer... hardware og software.... hvornår har du opdateret din BIOS.... det kan være så meget
Avatar billede souledout Nybegynder
04. januar 2003 - 05:08 #7
Det var først da jeg skulle prøve at disable de indbyggede ram i forbindelse med dette spm at jeg opdaterede bios...

- men noget andet er, at det er kommet samtidig med at jeg har formateret, så der er måske noget om snakken! Jeg kørte i en periode med en "dirty" version af Win XP, og der virkede RAM'ene fint. Så formaterede jeg og brugte Win ME (fulgte med min comp) i en periode og der begyndte RAM'ene at skabe sig. Nu har jeg så endelig fået købt Win XP (PRO DK), og nu vil RAM'ene slet ikke :(

- tror du en genformatering vil kunne gøre noget? Er der noget du kan anbefale at gøre i den sammenhæng? Tage RAM'ene ud mens jeg formaterer (?) eller et eller andet sindssygt ritual... hvad ved jeg...?

Sådan synes jeg computere er en gang imellem ;) - det kan være den vil have at jeg skal danse RAM-dansen mens jeg lovpriser bærbare computere??

/SouledOut
Avatar billede alexbp Nybegynder
06. januar 2003 - 23:17 #8
Check de små pins/connectorer på selve RAM-blokken. Jeg har været ude for, at de sad lidt asymmetriske og/eller man havde fået ridset dem, således en bid tin/kobber "kortsluttede" to pins, og efter en lille tur med en kobber-børste, ja så virkede RAM'en igen, uden fejl. (SKAL være en meget blød kobber-børste, ellers risikerer du at fjerne hele connectorer'en, og så er RAM-blokken ødelagt)
Avatar billede alexbp Nybegynder
06. januar 2003 - 23:19 #9
.. og ja hvis du har installeret et OS imens der var fejl i RAM'en, ja så siger det sig selv, at det er næsten sikkert et par bit er blevet "gemt" forkert på din HD - altså fix RAM'en og gen-install'er evt. i en ny test-partition, inden du går til det drastiske, med at formatterer alt dine data.
Avatar billede souledout Nybegynder
26. januar 2003 - 05:53 #10
Nu har jeg fået testet RAm'ene i en anden bærbar (også toshiba) og der virker de perfekt! Desuden har jeg prøvet nogle helt nye (kingston) i min egen men de virker heller ikke... altså må det være selve computeren...

Nogen forslag til hvad jeg selv kan se på og teste ved computeren??