Avatar billede mds Nybegynder
02. januar 2003 - 21:03 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvilken processor har jeg fået?

Jeg har lige købt en ny XP2000+ processor, men ifølge systeminfo er det kun en Duron. Hastigheden er 1667 MHz, L1 cashe er 64 og L2 cashe er 64. Er det en Duron processor jeg har fået og som er blevet oc, siden hastigheden er 1667 MHz, eller er der noget galt med bios'en?
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2003 - 21:07 #1
Det kan være at dit bundkort skal bruge en ny BIOS før den genkender CPU'en.

Duron har 128 KB L1 cache, og 64 KB L2

Athlon XP har 128 L1 og 256 L2
Avatar billede mds Nybegynder
02. januar 2003 - 21:17 #2
Har et MSI KT3Ultra-2 bundkort og har prøvet at opdatere bios'en via MSI Liveopdate.
Avatar billede junl Nybegynder
02. januar 2003 - 21:48 #3
Hiv CPU'en ud og kig på den - Står der AXetellerandet så er det en XP står der DXetellerandet eller Duron, så er det en Duron. Jeg kan ikke helt huske om, der helt korrekt står jeg har skrevet, men det skulle ikke være til at tage fejl af. Det står inde på kernen - anden linie.
Avatar billede mds Nybegynder
02. januar 2003 - 21:58 #4
Jeg prøver at tage CPU'en ud en gang fredag og ser hvad der står.
Avatar billede peet-49 Novice
02. januar 2003 - 22:05 #5
Den er skam dog nok, en 2000+ kører med en clockfrekvens på 1666Mhz.
Avatar billede zhark Nybegynder
02. januar 2003 - 22:08 #6
Om en CPU er (bliver!) OC afhænger jo af justeringer på mobo, der kan ikke være tvivl om det er en XP2000, hvorfor den viser forkert cashe ved jeg ikke, men har du "enabled" cashen i bios
Avatar billede mds Nybegynder
03. januar 2003 - 17:38 #7
Nu har jeg taget min CPU ud og via AMD's hjemmeside fået bekræftet, at det er en XP2000+. Her står også, at hvis CPU'en ikke bliver genkendt korrekt, skal bios'en opdatetes. Dette har jeg så gjort med hjælp fra MSI-Live opdate, men dette har ikke hjulpet. Kan jeg have gjort noget forkert i forbindelse med bios-opdateringen?
Avatar billede peet-49 Novice
03. januar 2003 - 17:44 #8
Hvorfor afviser du et svar, før du har fået bekræftet, at det er forkert, som det jo ikke er.
Det findes mange biosopdateringer, du skal finde en version, der opdaterer bios til XP processorer.
Normalt findes der en reedmefil til de forskellige opdateringer.
Avatar billede mds Nybegynder
05. januar 2003 - 17:31 #9
Har nu prøvet at opdatere bios'en med to forskellige biosopdateringen - og stadig viser min computer, at det er en Duron processor, som sidder i computeren. Kan bios'en være forkert indstillet? Har prøvet at køre med både "default" og "best" instillingerne for bios'en, men dette hjælper heller ikke.
Avatar billede peet-49 Novice
05. januar 2003 - 19:26 #10
Hvilket bundkort har du?
Avatar billede mds Nybegynder
06. januar 2003 - 09:23 #11
Mit bundkort er et MSI KT3Ultra-2 (MS-6380E).
Avatar billede peet-49 Novice
06. januar 2003 - 09:32 #12
Prøv at installere Sisoft Sandra og kør en CPU test, den fortæller dig nøjagtige data om processor. kan hentes her  www.sisoftware.co.uk/sandra
Avatar billede mds Nybegynder
06. januar 2003 - 20:40 #13
Har kørt Sandra-programmet, og det fortæller også at det er en Duron processor, der kører med en hastighed på 1667 MHz og at L2 Cashe stadig kun er på 64 kb.
Avatar billede peet-49 Novice
06. januar 2003 - 22:01 #14
Så kan der kun være to ting galt, enten er der en fejl på CPU, eller din bios, der ikke kan køre med XP processorer.
Avatar billede mds Nybegynder
12. januar 2003 - 22:19 #15
Der må vist være noget galt med CPU'en, da jeg har testet den på et andet bundkort (ECS K7S5A). Her var de samme fejl - både i SiSandra og bios'en - så jeg tror, jeg sender CPU'en tilbage til forhandleren.
Avatar billede kepsus Praktikant
12. januar 2003 - 22:21 #16
jeg har samme proc. og bundkort, og der viser den det rigtigt nok.
Avatar billede mds Nybegynder
13. januar 2003 - 11:17 #17
kepsus - hvilken bios-version benytter du (5,50 el. 5,60)?