Avatar billede hermann1 Nybegynder
02. januar 2003 - 14:27 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

ADSL Hvilken switch skal jeg vælge?

Jeg får om et par dage ADSL TDC 256/128 med 2 dynamiske IP adresser som en start. Jeg har 3 PC'er med henholdsvis WIN2000, WIN98 og WIN-ME. Jeg har forstået at det er hensigtsmæssigte at bestille 2 dynamiske IP adresser til, selv om alle 3 PC'er sjældent vil køre på samme tid (1 times disconnect på IP adressen).
Hvilken switch skal jeg købe? Det er svært at se forskel på hvad de kan og jeg ved ikke hvad de skal kunne. Et eksempel RubyTech findes ifølge EDB priser med 3 modeller hvor der er 5-8 porte, nemlig: SH-8008CP, SH-8008KP og SH-8008RM. Prisforskellen er ikke enorm, men jeg vil godt købe noget der virker og også er en lille smule fremtidssikret. Forslag til fabrikat og mærke modtages gerne.
Avatar billede layer Nybegynder
02. januar 2003 - 14:33 #1
Du ksla bare have en med 5 porte og en uplink port - men jeg mener der er uplinkport på alle. Så find den billigste model,n evt en hub fra SureCom 8har jeg selv)

Det er også underordnet om du vælger en swich eller hub!
Avatar billede oesten Nybegynder
02. januar 2003 - 14:54 #2
En DI-604 fra Dlink er nok noget af det billigste, du kan få fat i. Og så får du en router med, så du kun har brug for en af dine IP-adresser, selvom alle 3 PC'er kører på nettet samtidigt.
Avatar billede draeber Nybegynder
02. januar 2003 - 14:58 #3
Jeg er enig med layer i at det er stort set ligegyldigt hvilken switch du køber - men der er STOR forskel på om du køber switch eller hub!!!!
Om den er fremtidssikret eller ej, vil være svært at sige, men ligegyldigt hvilken switch du tager vil det være de samme problemer du render ind i... Hvis prisforskellen ikke er ret stor, og du mener der er en mulighed for at du kan få brug for de tre ekstra porte, vil jeg da anbefale at købe en 8 port men ellers er det jo ligegyldigt...
jeg ville måske vælge en surecom switch, men KUN fordi jeg kender den og den er blandt de billigste. Min erfaring siger at til hjemmebrug, kan du bare købe det billigste du kan få fat i! Tænk ikke så meget på, hvilket mærke du har.
Lige til sidst. Når du bruger en switch har du en større hastighed mellem computerne, da den switcher mellem comp. end med en hub. Samtidig kan du "lytte" på en hub dvs. opsnappe de data m.v. der sendes på nettet... Det er selvfølgelig kun internt i huset, men alligevel er det da værd at vide, synes jeg.
Avatar billede layer Nybegynder
02. januar 2003 - 15:50 #4
normalt er en swich dyere end en hub, men som draeber siger - hvis prisforskellen alligevel er 5-10kr kan du lige så godt købe en swich... Jeg har bare svaret på det du skulle bruge den til - ikke noget om fremtidsikring, ellers findes der også en 30 ports.. : )
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. januar 2003 - 16:21 #5
Det er ikke helt ligemeget, Hvis du f.eks køber en zywall switch får du firewall med stateful inspection og VPN med i købet. Jeg vil anbefale dig at kikke på www.zywall.com da denne firewall beskyttelse er meget bedre end den du får med de personlige firewalls
02. januar 2003 - 17:26 #6
jeg har selv en trendnet switch og har 3 computere på nettet. min switch er en 8-ports og det er helt fint til mig...så er der også plads til flere computere hvis man skal holde et lille Lan Party....
02. januar 2003 - 17:27 #7
køb ik en hub....
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
02. januar 2003 - 17:32 #8
STOR forskel på om du køber switch eller hub!!!! <-- til en internetforbindelse? - sikke da noget vrøvl...

Der er stor forskel hvis store datamængder skal transmitteres simultant... men i praksis er det sjældent man ser en hub som en flaskehals, set i forhold til en switch, på små netværk med 3-4 maskiner.

I dette scenario skal hub'en/switchen jo endda kun bruges til deling af en 256/128 internetforbindelse... her er der absolut ingen forskel..
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
02. januar 2003 - 17:34 #9
En hub kan faktisk være et ganske fornuftigt valg... jeg ville heller købe en god stabil hub, end en billig skrammelswitch...

Men ok... når alt kommer til alt, er hub'en på vej ud af markedet. Switche er ikke meget dyrere mere. Og når prisen ikke er en faktor, er der ingen grund til at vælge switchen frem for hubben. Jeg hopper bare lidt, når jeg ser forkerte argumenter ligge til grund for valget :)
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
02. januar 2003 - 17:35 #10
er der ingen grund til at vælge switchen frem for hubben <- den skal vist lige byttes rundt... "hubben frem for switchen" mener jeg naturligvis ;)
02. januar 2003 - 18:00 #11
nu ved du da hvis i rigtig hvad du snakker om iknow.

der er da en forskel mellem hub og switch..har selv kørt med begge dele og en switch er klart det hurtigeste når man skal have Lan/netværk.....
02. januar 2003 - 18:01 #12
stor forskel når man flytter filer..........
Avatar billede layer Nybegynder
02. januar 2003 - 18:22 #13
Netkortets hastighed betyder noget hvis du har en hub med 100 og netkort med 10, er det selvfølgelig 10 du får det med... Og omvendt!!! En hub eller swich er værken hurtiegere eller langsomere - tal ikke om noget du ikke har forstand på!
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
02. januar 2003 - 18:33 #14
lindgaardbadass-76, "nu ved du da hvis i rigtig hvad du snakker om iknow" <- det var jo noget af en påstand... specielt når man tænker på jeg i de sidste 10 år har beskftiget mig med it infrastruktur... herunder optimering af store LAN/WAN installationer. Jeg er certificeret inden for såvel BAY/Nortel som Cisco i netop netværksløsninger. Så umiddelbart ville jeg da mene jeg kan mit stof på det område...

"der er da en forskel mellem hub og switch..har selv kørt med begge dele og en switch er klart det hurtigeste når man skal have Lan/netværk....." <- det kommer HELT an på scenariet... hvilken trafik der er på pågældende installation.

"stor forskel når man flytter filer.........." <- Igen kommer det helt an på scenariet. Har du et lille netværk, og kopiere blot fra én maskine til en anden vil du ikke mærke forskel. Har du 3-4 maskiner der alle, på samme tid, overfører data til hinanden (maskine 1 til maskine 2 3 og 4, maskine 2 til maskine 1 3 og 4 osv) vil man på performencegevinst ved et switched netværk. Nu er dette lidt uden for topic, så jeg vil ikke til at bruge tid på en mere teknisk redegørelse... Men forskellen ligger kort fortalt i måden de to enheder håndterer pakker på.
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
02. januar 2003 - 18:35 #15
Jeg vil forøvrigt lige tilslutte mig bufferzones forslag, mht. en Zywall. Det er em rigtig attraktiv lille box til hjemmenetværket.
Avatar billede draeber Nybegynder
02. januar 2003 - 21:59 #16
>iknow.dk Det jeg mente med stor forskel, var naturligvis også, hvis der skulle flyttes store datamængder mellem computerne på samme tid. Jeg er ganske udmærket klar over, at der ikke er forskel i hastighed udelukkende ved brug af Internet...

Desuden ville jeg stadigvæk købe en switch, når prisforskellen ikke er større - jeg mener at det den bedste løsning og at kvaliteten på nogle af de billigste rigeligt rækker til hjemmenetværk, men det er selvfølgelig kun min erfaring!

Mon ikke også Herman efterhånden har fået nogle brugbare svar - også mht. udbygning... Personligt vil jeg lige kigge på den der Sywall, hvad det er for noget... til en anden god gang :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. januar 2003 - 23:00 #17
Det kunne tyde på at der er behov for lige at risse forskellen på en hub og en switch op.

En hub kaldes også en koncentrator og er faktisk et helt netværk der er puttet ind i en æske. Der er dog tale om et gammeldags ethernetværk, hvor alle portene høre al kommunikationen på alle de andre porte, der er ingen intilligens indbugget, hvis du f.eks. har en hub med 12 porte, en print server på port 1 og en mailserver på port 2 og så forskellige computere og servere på resten af portene vil en hupløsning betyde at et printjob bil blokkere alle de andre porte. 'D.v.s. kun en maskine kan kommunikere ad gangen. D.v.s potentiel langsom forbindelse.

En switch har intelligens indbygget, der kan adskille portene. Hvis du har samme konfiguration som oven for med 12 porte på en switch, vil et printjob kun blokkere printserverens port og den computer der udskriver, samtidig kan en anden maskine godt hente mails, samtidig med at to andre computere kommunikere sammen. Switchen betyder potentiel mangedobling af båndbredden, d.v.s. hurtig.

Zywall serien er switche med indbygget firewall, d.v.s. hastighed og sikkerhed i en enhed, det er smart
Avatar billede grimpus Nybegynder
19. februar 2003 - 22:12 #18
D-link DI-604 er (sagt før) det bedste til prisen - køb den før din nabo ;=).
Nej seriøst så opfylder den det hele til en billig penge og med en god og forståelig brugerfalde.
Avatar billede hermann1 Nybegynder
15. april 2010 - 06:48 #19
Lukket gammel forespørgsel.
Jørgen