Avatar billede dk_ice Nybegynder
02. januar 2003 - 12:08 Der er 20 kommentarer

Mangler GB på harddisk!!

Hej Eksperter

Jeg har købt ny harddisk på 80 GB, men når jeg sætter den ind i computeren, så finder XP kun 32 GB af dem...

Min computer er ca. 3 år gammel, så det kunne godt være det var mit bundkort som skal opdateres, men hvordan gør man det???

Er der andre måder til at finde de resterende GB på end, at opdatere bundkortet??
Avatar billede aspbuilder Nybegynder
02. januar 2003 - 12:10 #1
der var en i går der havde samme problem

http://www.eksperten.dk/spm/299810
Avatar billede peterhansen6 Nybegynder
02. januar 2003 - 12:13 #2
det kan godt ske at din harddisk har delet sig for at det gjorde vores
Avatar billede jacob172100 Praktikant
02. januar 2003 - 12:15 #3
Kører du FAT32?
Avatar billede dk_ice Nybegynder
02. januar 2003 - 12:21 #4
jacob-> Nej, jeg kører NFTS.

Peter hansen-> Jeg har sat jumperen efter harddisk som er større end 32 GB i henhold til manualen. Jeg tror ikke den har delt sig, da jeg ikke kan finde de resterende i Disk Management
Avatar billede hub Nybegynder
02. januar 2003 - 12:25 #5
Du kan gøre 2 ting:
Prøve at finde en opdatering til din BIOS (tjek BIOS-opstartskærm-finder den den fulde disk?)
eller
gå til hdd-producentens site og hent et værktøj der tilsidesætter BIOS og lader disken styre udenom BIOS
Avatar billede dk_ice Nybegynder
02. januar 2003 - 12:44 #6
hub-> BIOS finder ikke alle 80 GB, så det er nok der problemet er... Hvordan laver man den opdatering til BIOS?? Her er jeg nemlig helt på bar bund...
Avatar billede hub Nybegynder
02. januar 2003 - 12:47 #7
BIOS opdatering kan være en risikabel affære, hvis man ikke ved præcis hvordan man gør. Gå til bundkortfabrikantens site og følg anvisningerne der.
Alternativt kan du hente lidt software hos fabrikanten af harddisken der klarer problemet uden en BIOS opdatering..
Avatar billede grabber Nybegynder
02. januar 2003 - 13:25 #8
Hvilket bundkort har du?
Avatar billede dk_ice Nybegynder
02. januar 2003 - 13:38 #9
Jeg aner faktisk ikke hvilke bundkort jeg har.. Er der en måde, at se dette i Windows på?? De gamle manualer, som jeg fik med, da jeg købte min computer ligger nemlig i øjeblikket opmagsineret..

Jeg har prøvet at downloade et program fra Samsung, som hedder Disk Manager. Dette skulle løse dette problem. problemet er bare, at man skal opgive serialnr, som sidder på harddisken, men den godtager ikke mit, selv om jeg har skrevet det direkte af fra selve harddisken..

Har nu skrevet en mail til dem, men der går vel flere dage inden de svarer...
Avatar billede hub Nybegynder
02. januar 2003 - 13:47 #10
"Er der en måde, at se dette i Windows på?? "
Det letteste vil være at hente dette freeware program, dr kan give dig de oplysninger:
www.aida32.hu
Avatar billede dk_ice Nybegynder
02. januar 2003 - 14:17 #11
Det er nok det sejeste program, jeg har set længe...

Mit motherboard er FIC CP31-AG

og her skulle man kunne hente opdateringer:

http://www.fica.com/site/html/services/BIOS.asp

Men hvad for noget skal jeg hente og hvordan gør man?
Avatar billede grabber Nybegynder
02. januar 2003 - 14:46 #12
Jeg tror ikke du skal stille på dine jumpere. Når det er et nyere bundkort skulle dette ikke være nødvendigt. Jump den tilbage. Prøv derefter med en Fdisk og tjek din partion
Avatar billede dk_ice Nybegynder
02. januar 2003 - 15:04 #13
grabber-> Det er ikke et nyere bundkort...
Avatar billede hub Nybegynder
02. januar 2003 - 15:08 #14
Ja, sejt program og langt langt bedre end shareware Sisoft Sandra :-)

Du skal have fat i BIOS strengen: AIDA -motherboard-xxxBIOS besked..
Avatar billede hub Nybegynder
02. januar 2003 - 15:16 #15
http://www.fic.com.tw/support/motherboard/biosb925.html?model_id=56  Her ligger den nyeste BIOS, men jeg tvivler stærkt på at den understøtter mere end 32 Gb- den er fra 1999..
Du bliver nok nødt til at få fat i den Samsung Diskmanager somewhere..
Avatar billede dk_ice Nybegynder
02. januar 2003 - 15:20 #16
Synes du jeg skal prøve at opdatere den?? Hvis ja, hvad skal jeg så gøre med den Rom-fil??
Avatar billede hub Nybegynder
02. januar 2003 - 15:30 #17
Jeg synes ikke du skal løbe risikoen da jeg er næsten 100% sikker på at det ikke hjælper. I 1999 tog man ikke højde for 80 GB diske. Prøv at efterlyse den Samsung diskmanager her på Eksperten, der må være en eller anden der har den liggende og det er jo ikke copyrighted software som sådan. Det er jo ikke din skyld, at Samsungs download procedure (serienummeret) ikke funker..
02. januar 2003 - 17:12 #18
det er bios der er problemmet..har haft sammen problem...hvis du ik har opdateret din bios i lang tid så er der kommet nogle nye updateringere.

går ind på www.driverworld.dk  og søg efter dit bundkort...
Avatar billede dk_ice Nybegynder
02. januar 2003 - 17:28 #19
har du læst de ovenstående kommentarer?
Avatar billede dk_ice Nybegynder
17. januar 2003 - 11:42 #20
Jeg kan stadig ikke få det til at virke, så jeg lever bare med det indtil jeg får nyt bundkort...

hub--> mange tak for hjælpen og jeg vil gerne give dig nogle point selvom det ikke blev løst... Læg lige et svar...