Avatar billede 49152 Nybegynder
01. januar 2003 - 18:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvad er en PDA ?

Hvad er en PDA ?.

Jeg er mest interesseret i at vide om den kan gå på internettet. Kan den kigge på web-sider, eller kan den kun se web-sider som er kodet specielt til en PDA browser.

Kan man lave javascript/dhtml/html applikationer til en PDA.

Med Venlig Hilsen
Avatar billede 49152 Nybegynder
01. januar 2003 - 18:03 #1
Og er en PDA og en super lækker "fremtids-mobil-telefon" det samme.

Eller snakker mobil telefoner som kan gå på nettet på en anden måde.
Avatar billede patrick_mn Nybegynder
01. januar 2003 - 18:04 #2
... gamle PDA'er kan ikke gå på internettet, de nye kan.. ligesom de nye mobiltelefoner?
Avatar billede donwang Nybegynder
01. januar 2003 - 18:05 #3
Man behøves da ikke kunne ringe med en PDA.....
Avatar billede donwang Nybegynder
01. januar 2003 - 18:09 #4
Den stramme:
Forkortelsen PDA står for "Personlig Digital Assistent". Så i ordenes egentlige betydning, må PDA'er altså være;
a) personlige: ting, som ikke er "til deling" og er til for én person - ting som kan følges med denne person som et allestedsnærværende redskab.
b) digitale: baseret på digital (her synonymt med "computer-") teknologi. En papir-baseret dagbog, som jo i allerhøjeste grad kan betragtes som noget personligt, er ikke digital, og er derfor ikke en PDA.
c) assisterende: ting, som hjælper os med at løse problemer eller opfylde vores behov. Efter denne stramme definition, falder ting som digitale ure, gameboys, hjemme pc'er og laptop computere, mobiltelefoner og lommeregnere ind under kategorien PDA'er. I nogle tilfælde er denne "stramme definition" således alligevel lige lidt for bred efter vores smag. Specielt store ting som PC'er og laptops er lidt generende for os... De hører ikke rigtig med i PDA kategorien.

Den slappe:
Den slappe definition er rent faktisk en detaljering af den "stramme". Så egentlig kunne man benævne den som strammere end den stramme - og alligevel ikke, da den på sin vis ikke overholder den stramme i ordenes egentlige betydning, men tillægger forkortelsen "PDA" mere, end der egentlig er belæg for... Fik du den? Anyway, her kommer den slappe definition;

En PDA er en ting, som dels opfylder den stramme definition af forkortelsen "PDA", samt er meget tranportabel.
Denne definition udelukker dermed hjemme pc'en og den gængse laptop. Vi bevæger os nu ind i en lidt mere sprængfarlig zone; hvorfor er den gængse laptop (som netop er defineret ved at være en transportabel digital ting) ikke med i den "slappe" definition af PDA'er? Den er typisk for stor og for tung! PDA'er må ikke kræve egne specialiserede transport-redskaber (læs "tasker") og udgøre en væsentlig (bemærkelsværdig) besværliggørelse af transport endsige mere end en negligérbar forøgelse af bærerens vægt...

Den "reelt anvendelige":
Vi er ikke helt tilfredse endnu. Vi har fået smidt PC'en og laptoppen ud af kategorien - men står stadig tilbage med ting som digitale armbåndsur, lommeregnere og mobiltelefoner (som ikke behøver kunne andet end at ringe op og modtage opkald...)
Vi kommer nu til vores pragmatiske udvidelser og stramninger af begrebet "PDA". En "PDA" er altså efter vores opfattelse en ting som;

opfylder både den "stramme" og den "slappe" definition af begrebet PDA
opbevarer og støtter anvendelse af personlig information såsom kalender, adressebog og opgaver
indeholder et minimum af bevægelige dele
kan kommunikere og/eller synkronisere data med omverdenen, eventuelt visuelt
kan anvendes en hel dag, uden at løbe tør for strøm
Vi fik nu smidt den gode gammeldags lommeregner ud. Samtidigt er feltet dog stadig åbent for mobiltelefoner, armbåndsure og gameboys - bare de f.eks. er udvidet med en "PIM" (Personal Information Manager: Kalender, adressebog, opgaveliste, mail etc.)

Konklusionen
En PDA er altså:
1. En ting, som ikke er "til deling" og er til for én person - ting som kan følges med denne person som et allestedsnærværende redskab.

2. Baseret på digital (her synonymt med "computer-") teknologi.

3. En ting, som opbevarer og støtter anvendelse af personlig information såsom kalender, adressebog og opgaver. Selvfølgelig gerne med andre assisterende optioner.

4. Meget tranportabel.

5. En ting, som indeholder et minimum af bevægelige dele.

6. En ting, som kan kommunikere og/eller synkronisere data med omverdenen, eventuelt visuelt.

7. En ting, som kan anvendes en hel dag, uden at løbe tør for strøm.

Det lader os tilbage med en godt afgrænset definition på en PDA, men der findes imidlertid en hel del gadges på markedet, der netop opfylder vores definition:

Mobile telefoner med indbyggede telefonbøger og/eller andre PIM applikationer.
Små subnotebooks.
Mobile EPOC enheder.
Mobile PalmOS enheder.
Mobile Windows CE enheder (vi har ikke helt taget stilling til Citroên Saxo Windows CE endnu).
En hel del andre....
Avatar billede donwang Nybegynder
01. januar 2003 - 18:09 #5
Avatar billede 49152 Nybegynder
01. januar 2003 - 20:20 #6
Jeg var lige inde og kigge på pda.dk

Men jeg har stadig ikke rigtig fået svar på mit spørsmål angående browsere etc.

Men kan man ikke installerer windows ce eller EPOC, i den visuelt PDA på sin egen computer.

Findes der software som kan hjælpe med det, og hvad hedder det?
Avatar billede benny.dk Nybegynder
02. januar 2003 - 08:09 #7
I m in PDA (en ældre Compaq IPAQ) er der en 'komplet' Mircrosoft Office.

Det er selfølgelig en light udgave af office pakken, men der er både word, excel, outlook (som er det jeg primært bruger) og vistnok også access, men det har jeg aldrig brugt.

Der er også IE hvilket jeg bruger rigtigt meget. Om den kan javascript og dhtml ved jeg ikke, da jeg ikke har undersøgt om det bliver brugt på de sider jeg besøger på den.

Det kan nævnes at den også har adobe acrobat installeret.
Avatar billede 49152 Nybegynder
03. januar 2003 - 18:33 #8
Tak benny.dk