Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
30. december 2002 - 12:39 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde HD

Hej alle I eksperter derude.

Jeg sidder her med en DELL Latitude CPi. I går da jeg lukkede den ned på normalvis lukkede den ned, men kom frem med en blå skærm der sagde noget om at der var blevet fundet en fejl og at man skulle genstarte den hvis det var første gang. Jeg var på vej i seng så jeg slukkede den bare. Når jeg så nu vil starte den op får jeg et par bip og en skærm der siger:

Primary hard disk drive 0 not found

No bootlable device(s) selected

strike F1 to retry boot, F2 for setup utility

hvordan får jeg den til at genkende harddisken igen? suk :(

Håber nogle kan hjælpe.
Avatar billede yep_yep Nybegynder
30. december 2002 - 12:51 #1
Afdækning af problemet

1.  har du prøvet F1 *griner lige ad mig selv*

OK - vælg setup-utility
    kontrollér om der er "Auto-detect" for harddisken

løs2a: Boot med systemdiskette til dos

      kunne du starte på den??

      tast c: <return>
      (virkede det)

2b:    hvis ikke
      kør programmet fdisk fra disketten

      a:> fdisk

      ser den noget??

      hvis den gør så ka' det være du kan nøjes med flg.
      >>bruges med stor varsomhed *ROFL* <<

      fdisk /mbr

      efter det skal der genstartes

Tør du skille den ad (kabinettet) - sån lidt

Kontroller at kablet til harddisken sidder fast (i begge ender)

Der er mange veje til ROM
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
30. december 2002 - 13:00 #2
*gg* jep har prøvet F1 den bipper bare og gentager det ovenstående.

Indeni setup skriver den "none" udfor primary hard drive. Jeg kan ikke finde noget omkring auto detect ....

Det er en bærbar computer i øvrigt - uden diskette drev desværre:(
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
30. december 2002 - 13:05 #3
hmmmm bliver nødt til at købe en mini stjerneskruetrækker for at kunne skille den ad bagpå... må jeg vist hellere gøre senere i dag..
Avatar billede yep_yep Nybegynder
30. december 2002 - 13:06 #4
YEP - men prøv at boote med CD (ka man jo oss)

vælg dos i menuen

vi ska' nok finde frem til en løsning
Avatar billede yep_yep Nybegynder
30. december 2002 - 13:08 #5
Kyl lige din mail her yep@osterbo-net.dk
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
30. december 2002 - 13:21 #6
ak.hansen@it.dk :)
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
30. december 2002 - 13:29 #7
ok jeg valgte dos prompt. når jeg så skriver fdisk får jeg bare at vide at der ingen tilgængelige harddiske er
Avatar billede halifax Nybegynder
30. december 2002 - 17:21 #8
Du skriver ikke helt klart om du har prøvet "F2 for setup utility
"
Det forekommer overilet at begynde at skille den ad (evt. garanti osv.). Hvorfor skulle kabel til harddisk hoppe af ved at du lukker den ned?
Er der ikke noget i Setup Utility (BIOS) om Detect HDD, Detect IDE Device, Set 1. Boot Device eller lign? Den har jo "tabt" oplsyning om harddisk.
Hvad siger din manual om Setup Utility?
Hvor langt er du kommet med problemet?
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
30. december 2002 - 22:56 #9
hallo halifax. Jep jeg har kigget i bios og kan ikke umiddelbart se noget om detection af HD.. tager lige en ekstra kigger senere.

Jeg har desværre ingen manual da det ikke er en jeg har købt fra Dell. En gammel kollegas kammerat har samlet den og solgt den til mig for 1½ år siden ca... så ingen manualer.. ingen garanti...
Avatar billede draeber Nybegynder
30. december 2002 - 23:08 #10
Det lyder som om din HDD-controller er "stået af"!!!
Jeg har haft nogenlunde samme problem på en gammel bærbar... Pludselig kørte virkede harddisken ikke mere, men jeg kunne godt kontakte cdrom-drevet.

Hvis du har mulighed for det, kan du jo prøve at sætte din HDD over i en anden laptop eller evt. købe et converter-kabel, så den kan testes i en alm. computer.
Jeg tror IKKE på at det kan være et kabel der sidder løst, de bærbare jeg har set indeni, havde i hvert fald ingen kabler til HDD!!!

->yep_yep Hvis BIOS ikke kan se harddisken, kan du jo heller ikke se den fra DOS, eller noget andet styresystem.
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
30. december 2002 - 23:34 #11
hmm god ide!!! min kammerat har vist en dellcomputer så jeg prøver lige at tage HDD over i hans d. 3 når han kommer hjem fra Jylland så jeg kan se om det virker:) Jeg vender tilbage med svar...
Avatar billede draeber Nybegynder
30. december 2002 - 23:37 #12
bare lige en indskydelse: Det behøver jo ikke at være en DELL maskine du tester i... Harddiskene i bærbare er standardisered på samme måde, som så mange andre ting er det ! :-) (Bare så der er ikke er tvivl!)
Avatar billede yep_yep Nybegynder
30. december 2002 - 23:59 #13
Draeber  - har set de underligste ting i mit HW-liv
Avatar billede draeber Nybegynder
31. december 2002 - 00:03 #14
har jeg også selv, men har du virkelig set DET??????
-for det vil jeg godt nok have MEGET svært ved at tro på, med min viden om computer arkitektur!
Avatar billede yep_yep Nybegynder
31. december 2002 - 00:03 #15
Og du har selvfølgelig været forbi Dell's sider før du kom her ikke sandt - ooooopppppssss - SKAM DIG
Avatar billede yep_yep Nybegynder
31. december 2002 - 00:13 #16
Draeber
Du kender jo Murphy - og han er en slem fyr

Og Elektroners veje er uransagelige
Avatar billede draeber Nybegynder
31. december 2002 - 09:27 #17
Jo jeg kender godt Murphy !:-) Men alligevel!
Hvad mener du med om jeg har været forbi DELL's sider, og at det jeg kommer med ikke er sandt... Smid lige et link til noget jeg kan bruge til noget - i stedet for en tom påstand!
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
31. december 2002 - 12:13 #18
Hmmmm havde været inde på Dell's side én gang, men kiggede lige igen. Havde ikke opdaget der var et message board. Kan se der er mange med samme problem, men umiddelbart er der vist ikke nogen som har fundet en løsning:(
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
04. januar 2003 - 13:55 #19
jeg har købt et kabel så jeg kunne teste hdd i min computer - prøvede at tilslutte, men den ville ikke finde noget når jeg i setup bad den søge efter hdd suk. lader til at den er gået og jeg bliver nødt til atkøbe et ny hdd til den bærbare huh?

En ting der undrede mig ved converter kablet var dog at i den lille hvide/klare plastik dims var der kun en sort og en rød ledning i, hvorimod den, den tilsluttes til har 1 rød, 2 sorte (i midten) og 1 gul. I min harddisk på denne sidder der 4 pins som den bliver tilsluttet til men i converter kablet sidder der kun 2. Lidt mærkeligt synes jeg - men sådan skal det være?
Avatar billede draeber Nybegynder
04. januar 2003 - 21:29 #20
Ja, det vil jeg tro... Jeg har selv et sådant converter-kabel, og der "mangler" ligeledes to ledninger! Den sorte er en ekstra nul-ledning/stel-ledning.
Den gule giver så vidt jeg husker 12V. Den røde som så findes på kablet giver 5V (er ikke sikker på om det er omvendt). Mit gæt er at man for at spare varme i den bærbare "nøjes" med 5V
Jeg har ikke nået at prøve mit kabel endnu, men jeg er sikker på at det virker, ellers skulle jeg have hørt det fra min leverandør :-)
Så den står nok på ny HDD til din bærbare!
Avatar billede spirit2spirit Nybegynder
05. januar 2003 - 15:58 #21
ok tak for hjælpen alle:)