Avatar billede heungsu Nybegynder
29. december 2002 - 19:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

recording....

Davs eksperter!

Er der nogen der har kendskab til hvordan man optager lyd med god kvalitet? Jeg vil optage guitar, trommer, sang og lignende.
Har man brug for et godt lydkort? (Skal helst ikke være alt for dyrt) Hvilket kan anbefales? Jeg har sound blaster PCI 128

Har man brug for gode mikrofoner? Kender i nogle?

Hvilke programmer til at redigere lyden kan anbefales?
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
30. december 2002 - 12:27 #1
Jeg kan godt svare dig men jeg bliver lige nødtil at vide nogle ting først.
Hvad er dit budget? og har du trommer som skal mic'es op eller skal du programmere dem?

Morten Hjort
::. JunoLab .::
Avatar billede imperialcardinal Nybegynder
30. december 2002 - 12:32 #2
Lydkortet kan faktisk godt bruges, men så der kun 1 stereo spor

jeg ville vælge en rigtig god AKG mikrofon, men de koster godt og vel

3-4000 kr.

lydkort med flere indgange er også en fordel ved mindre du vil indspille 1

spor af gangen.

et billigt redigerings program kunne være "cool edit pro"

et fedt program med masser af effekter o.s.v.
Avatar billede heungsu Nybegynder
07. januar 2003 - 14:17 #3
mit budget er desværre kun et par tusinde. kan det lade sig gøre så billigt?
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
08. januar 2003 - 20:05 #4
Hvis du vil optage trommer bliver du nødttil at punge ud. Så skal du nemlig have ca. 3-6 mikrofoner (kommer an på budgettet) og et lydkort med mange indgage. Nej start en billig løsning.
Et par tusind er det 2000? Ok det går jeg ud fra. Køb et brugt lydkort på DBA.dk
Jeg kan anbefale Echo Gina20 som kan fåes til ca. 900 (5-6000 for nyt!) og det lyder rigtigt godt. Eller hvis du kan få fat i et Audiophile lydkort vil det være bedst. Så lige et M-Audio Delta 66 til 2000 og det er et godt køb for det har en del indgange og så lyder det skide godt.
Så kig efter en "Røde"  (det hedder mærket altså!!) mikrofon, for ved dem får du meget for pengene. eller kan du købe en Shure SM58 mic til ca. 700-800 kr brugt (alt jeg snakker om kan købes brugt).

Du skal ikke bruge Cool Edit da det kun er et redigerings program og ikke beregnet til at lave spor med. Den lille version af Cubase, Cubasis kan fåes til ca 500 brugt (hvis du kan finde den). Ellers kan du spare meget ved at købe en lidt ældre version.

Allerede nu har du overskredet budgettet??? Men start med lidt og så spar op.

Bare skriv løs hvis du har flere spørgsmål.

Venlig hilsen
Morten Hjort
::. JunoLab .::
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
08. januar 2003 - 20:07 #5
Undskyld, men den belv vist lidt forvirrende. Men start med at købe et program og så optag med det lydkort du har nu. Men eller prøv det program der hedder Reason. Det indeholder trommemaskine, effekter, synth, sampler og meget andet. Det ultimative alt-i-en løsning.