Avatar billede Slettet bruger
29. december 2002 - 11:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Resize af billeder (JPEG)

Jeg har en lille app til nettet hvor man kan uploade billeder til min webserver. Problemmet er bare at de billeder der kommer op fra brugerne typisk er ca. 1600x1200 og jeg vil meget gerne have dem ned på ca. 800x600 og der skulle oxo gerne laves et lille billede som fylder ca. 1/5 af orginalen.
Spørgsmålet hvordan gør jeg det ???
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2002 - 11:20 #1
Det skal lige siges at det er den fysiske størrelse af filen jeg er ude efter at få redigeret, problemmet er at så store billeder tager lang tid at loade med en langsom forbindelse
Avatar billede snaffel Nybegynder
29. december 2002 - 12:46 #2
gå til download .com og hent mihov image rezizer det er gratis.
hvis du ikke kan finde det kan du ligge din mail adresse så får du en kopi
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2002 - 13:48 #3
Hvor kommer Java ind i billedet ?
Avatar billede snaffel Nybegynder
29. december 2002 - 13:53 #4
Hvis du bruger frontpage til hjemmesiden, så kan du lave thumbnails til billederne og igen bruge mihov image rezizer
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2002 - 02:05 #5
Da det er programmeret i Java syntes jeg da egentligt at det er et meget logisk sted at oprette spørgsmålet ;-)

Upload af billeder foregår automatisk, derfor kan jeg ikke bruge et program hvor man manuelt skal resize billeder, det skal foregå i samme proces med upload af billeder
Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
03. januar 2003 - 10:53 #6
Når du modtager dine billeder skal du smide dem ind
i et BufferedImage og så bruge Graphics2D's scale metode
til at tegne i et andet BufferedImage, så får du en
skaleret version af billedet. Dette kan du så gemme
som jpeg ved at benytte den statiske metode write
i klassen javax.imageio.ImageIO.
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2003 - 01:28 #7
Hmm, det vil jeg se om jeg kan finde ud af, jeg vender tilbage i løbet af weekenden med det - men indtil videre tak Carsten :-)
Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
04. januar 2003 - 13:18 #8
Ellers smid information om hvad du har problemer med.
Avatar billede Slettet bruger
05. januar 2003 - 19:53 #9
Jeg har ikke nået det endnu, men er det muligt at du havde et konkret eks som jeg kunne kigge efter ?
Men du får points alligevel nu :-)
Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
05. januar 2003 - 21:41 #10
Jeg skal prøve at kigge på det i morgen formiddag.
Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
06. januar 2003 - 10:05 #11
Jeg ville tro at dette kunne gøre det, men der
kastes en exception som jeg ikke har set før.
import java.awt.*;
import java.awt.image.*;
import javax.swing.*;
import javax.imageio.*;
import java.io.*;
public class ScaleImage {
    public static void main( String[] args ) throws IOException {
    JFrame f = new JFrame();
    f.getContentPane().add( new JLabel( new ImageIcon( "picture.jpg" ) ) );
    f.pack();
    f.show();
    int w = f.getWidth();
    int h = f.getHeight();
    w++;
    h++;
    BufferedImage bi = new BufferedImage( w, h, BufferedImage.TYPE_INT_RGB );
    Graphics2D big = bi.createGraphics();
    big.scale( 0.5, 0.5 );
    f.paint( big );
    ImageIO.write( bi, "jpg", new File( "picture2.jpg" ) );
    f.dispose();
    }