Avatar billede -billgates- Nybegynder
28. december 2002 - 23:34 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hardware firewall - god beskyttelse???

Hej

Jeg har købt en router, der også har en indbygget firewall, se:
http://www.3com.com/prod/dk_DK_EMEA/detail.jsp?tab=features&sku=3CRWE52196

Men hvor god beskyttelse giver denne, sammenlignet med en god software firewall?

På forhånd tak.
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. december 2002 - 23:51 #1
Meget bedre beskyttelse af mange forskellige årsager.

For det første anvendes en bedre teknologi i hardware firewalls. Da en hardwareboks kun skal koncentrere sig om denne opgave kan den gøre det mere effektivt. Hvor en software firewall åbner nogle huller hvorigennemtrafik kan flyde, kontrollere en hardware firewall den trafik der kommer ind på det interne net.

Hvis en hacker får held til at disable eller slå en software firewall fra, virker den ikke. hvis en hardware firewall disables kommer der ingen ting igennem heller ikke hackeren.

En software firewall er til en standalone PC der ikke kræver den store beskyttelse, en hardware firewall er til netværk og til beskyttelse af servere
Avatar billede -billgates- Nybegynder
28. december 2002 - 23:54 #2
Vil det sige, at det er unødvendigt, at installere en software firewall?
Avatar billede wave Nybegynder
28. december 2002 - 23:54 #3
-- Nu er det ikke en firewall du har købe, men en router med indbygget firewall funktioner... som jeg kan se det har den NAT/PAT service samt hack alarm med automatisk lukning for porte ved angreb-- det er ok faciliteter.. Er det privat brug er det ok.. Er det til brug i firma osv.. så er er rigtig firewall langt at foretrække...

Hardware firewalls er som oftes  de bedste frem for software..
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. december 2002 - 23:54 #4
Den router du har købt giver bestemt bedre beskyttelse end en software firewall, men har er ikke tale om en "rigtig" hardware firewall. Generelt kan firewalls siges at komme i tre klasser

Pakkefiltrerings routeren (det er din router og også software firewalls)
Stateful inspection firewalls, Dette fås f.eks. i en zywall 1 (www.zywall.com)
Og endelig applikations proxy firewallen,
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. december 2002 - 23:57 #5
Hvad for en løsning du skal bruge afhænger helt af hvad du skal beskytte, Din router er ikke nok (for mig i hvert tilfælde) og software friewallen er heller ikke nok, hvis jeg skal anbefale er zywallen med sin stateful inspection minimum
Avatar billede -billgates- Nybegynder
28. december 2002 - 23:58 #6
Den er kun til privat brug, og jeg købte den ikke kun for at få firewall funktionen, men primært for at få en router og et trådløst netwærk.
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. december 2002 - 00:01 #7
Hvis der ikke er noget missionskritisk data, eller økonomi i din maskine, hvis du ikke midster penge hvis maskinen er nede i et par dage, så kan du nøjes med den sikkerhed din router + en personlig firewall giver.

Jeg vil anbefale Norton, Sygate eller bitGuard
Jeg vil IKKE anbefale Zonealarm, Tiny
Avatar billede wave Nybegynder
29. december 2002 - 00:04 #8
Hvis du har en gammel pc.. stående i et hjørne gammel pentium eller ligende uden skærm.. skulle du måske kaste dig over en linux firewall.. dem er der rigtig mange gode af på marked..
Avatar billede -billgates- Nybegynder
29. december 2002 - 00:10 #9
Jeg tror jeg vil smide et par hundrede kr i en software firewall, da jeg helst er fri for at have yderligere hardware stående, selv om det sikkerhedsmæssigt er klart at foretrække.

Jeg takker for svarene.
Jeg har valgt at fordele pointene så i begge får lidt, men bufferzone får flest.
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. december 2002 - 16:05 #10
Takker for point, hvis du ikke har noget imod at ofre lidt penge, bør du kikke på bitguard, den er dansk produceret, anvender en spændende teknologi og giver god sikkerhed af en software firewall. se her

www.callisoft.dk
www.sygate.com