Avatar billede zycho Nybegynder
23. oktober 2000 - 11:17 Der er 28 kommentarer og
6 løsninger

Bygger en pc fra bunden af gammelt hardware

Jeg har noget gammelt hardware som skal samles. Det drejer sig om:

ATX kabbinet
Acorp Slot 1 MOBO
SD RAM
Intel Celeron 300 @ 450 mhz
ATI 8mb graffikkort PCI
Hollywood Plus PCI
Voodoo kort PCI
Lydkort ISA
2 stks IDE Harddiske
1 Brænder IDE
1 DVD IDE

Efter alt var samlet kan man godt tænde pc´en men der kommer intet signal på skærmen. Kan det være fordi der før sad et AGP grafikkort i og den søger efter grafikkort på AGP porten?? Det lyder i øvrigt ikke som at cpu´en starter!! Ved ikke om den er rigtigt monteret!!
Avatar billede slashman Nybegynder
23. oktober 2000 - 11:23 #1

Motherboardet burde ikke kunne huske AGP kortet.
Brug BIOS \'Factory defaults\'.
Er der nogle bip toner ?
Demonter alt \'unödig\' hardware ( bränder, lydkort, HD #2, bränder )

Avatar billede cstern Nybegynder
23. oktober 2000 - 11:26 #2
Prøv at hive alt ud undtagen CPU, RAM og grafikkort. tænd så og se om der sker noget. Det er også en god ide at have monteret højttaleren til bundkortet og lytte efter hvad der sker. Hvis du får et bip og tegn på skærmen kan du begynde at sætte tingene i igen en ad gangen.

Hvis du får flere bip kan det betyde (to serier af korte bip: grafikkortet sidder ikke korrekt/skærm ikke tilsluttet) (langsomme bip: RAM fejl).

Hvordan kan du høre om CPU\'en er startet? mener du blæseren?

CPUen skal være trykket helt i bund i soklen - afmonter evt støttemekanismen hvis du er i tvivl (man må ikke kunne se kontakterne (lederne) på CPUen når den er sat rigtigt i.

Nu har du da lidt at gå igang med...
Avatar billede zycho Nybegynder
23. oktober 2000 - 12:37 #4
Der er ikke nogle bip der kan høres!! Og med hensyn til cpu´en ja så mener jeg at man ikke kan høre blæseren. Jeg tror ( er næsten sikker )at det er blæseren fra strømforsyningen man kan høre
Avatar billede slashman Nybegynder
23. oktober 2000 - 12:43 #5
Hvis der slet ingen \'bip\' kommer er det ikke kun et grafikkort problem - der skal komme et \'bip\'.
Tag Hollywood og Voodoo kort helt ud og tag ledninger af harddisk #2 og bränder og DVD.
Måske klok CPU til default 300 MHz.
Avatar billede cstern Nybegynder
23. oktober 2000 - 12:44 #6
OK, så check om CPUen er trykket HELT i bund.

CPUblæseren får strøm fra et separat kabel som går fra blæseren til bundkortet. Du kan evt forsigtigt stikke et eller andet (en kuglepen, f.eks.) ind der hvor CPU blæseren er og høre om den kører (du skal selvfølgelig ikke tonse kuglepennen ind, du skal bare kunne konstatere om den bliver ramt af den kørende blæser eller ej).

Er der nogen jumpere på bundkortet? så skal du være sikker på de står rigtigt til CPU\'en (hvad har der siddet af CPU i før?) I øvrigt - jeg ser du noterer Celeron 300@450 - jeg går ud fra det betyder overclocking? Hvis ja, så sæt frekvensen ned til de 300 under fejlsøgningen !!
Avatar billede zycho Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:05 #7
har prøvet med kun cpu, ram et grafikkort og en HD, men intet hjalp
Avatar billede powell Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:08 #8
Hvormeget spinder op når du smækker strøm til dyret? Kun powersuplien eller også hdd?

Hvis hdd\'en ikke spinder op, kan det skyldes at denne er defekt og hiver de andre ting ned.

Er strømforsyningen stor nok til at trække de elementer du har sat i computeren?
Hvis ikke kan det være fordi, bundkort ikke for nok strøm.
Avatar billede zycho Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:09 #9
ja jeg ved at man kan tage batteriet ud og i igen for at resete bios´en. Jeg har ikke prøvet det men skal prøve det i dag. Det vil resultere i at den bliver nedclocket til 300 fordi den er overclocket gennem biosen.
Avatar billede cstern Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:10 #10
prøv også uden hdd - altså cpu @300 , ram, gfx
Avatar billede zycho Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:11 #11
nej den får helt sikkert nok strøm for jeg har før haft et geforce kort i agp´en og der var nok strøm. Både Powersuplien OG HD´en starter op!!

Der har ALDRIG sidet en anden cpu på bundkortet så det skal kunne virke!!
Avatar billede cstern Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:11 #12
er der ikke en reset jumper? (kender ikke det pågældende bundkort)
Avatar billede zycho Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:13 #13
Cstern >> Der skal da være Hd i for at der kan \"ske noget\". Den er IKKE gal med HD´en!
Avatar billede cstern Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:14 #14
ok. prøv det med at tage drevene af nu. Jeg har faktisk utallige gange være ude for at paralyserede PC\'er kunne komme til live igen hvis man tager floppy, hdd og CD fra (også Powerkabler!), tænder for strømmen (hører det dejlige bip) slukker igen ogh monterer tilbage. Men i de tilfælde har PSU\'en vis nok også været død i det så vidt jeg husker - det er nogen tid siden jeg sidst har været ude for det.
Avatar billede cstern Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:16 #15
Nej der skal IKKE være en HDD i for at der kan ske noget. Men du kan selvfølgelig ikke boote et OS på denne måde (du får noget i retning af NO BOOT DEVICE - PRESS ANY KEY TO RETRY på skærmen)
Prøv nu bare...
Avatar billede powell Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:17 #16
Er du sikker på at strømforyningen leverer begge spændinger 5 og 12 volt. Og ikke kun 12 volt?

Er der ledninger der går til reset knappen? Sidder disse korekt? Er led\'erne monteret direkt på bundkortet eller sider de i kabinetet? Er disse forbundet rigtigt?
Avatar billede slashman Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:19 #17
Enig med CSTERN - pröv helt uden drev - et forkert vendt fladkabel til harddisk kan også göre dette.
Avatar billede zycho Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:34 #18
powell >> Led´erne sider i kabinettet.
Ledningerne fra strømforsyningen til bundkortet er monteret korekt!! Har kigget nøje i manualen hvordan de skal side!!
Avatar billede zycho Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:39 #19
--<<POINTENE ER NU SAT OP TIL 100 POINT>>--
Avatar billede cstern Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:40 #20
Jeg går ud fra det betyder du har prøvet de tidligere nævnte forslag uden held?
Avatar billede zycho Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:43 #21
jeg har endnu ikke prøvet at starte pc´en uden HD men skal prøve det når jeg kommer hjem!!

Men er der ikke nogle som har expertice i at montere de gamle slot 1 celeroner i slot 1 mobos?

Tvivler nemlig på at den er monteret korrekt da \"fangearmene\" i siden af cpu´en ikke er klikket ind på cpu´en. Den er dog presset så langt ned den kan i moboet!!!!!!!!!!
Avatar billede zycho Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:46 #22
Jeg har husket at sætte den lille ledning fra cpu´en til FAN1 indgangen på motherboardet!
Avatar billede cstern Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:48 #23
Prøv evt at fjerne holderen (CRM: CPU retention mechanism), fra bundkortet, der plejer at være nogle små \"pins\" som gå ned igennem en slags \"pløk\" og udvider denne så den holder fast. Hvis du hiver pin\'en op med en tang kan du fjerne holderne fra bundkortet. Så kan du teste om det er det der er galt (altså at CPUen ikke er i bund). Jeg har også været ud for dårlige blæser/CRM kombinationer, især med Athlon af den \"gamle\" type som har gjort at det er umuligt at sætte CPU\'en helt i bund - med de beskrevne symptomer til følge. Her var løsningen en anden blæser - men da det tidligere har virket er det jo nok ikke det der er galt.
Avatar billede cstern Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:50 #24
Man skal (på intel boards) bruge FAN3 til CPU\'en (ikke videre logisk) så check lige med manualen at det er den rigtige connector
Avatar billede syess Nybegynder
23. oktober 2000 - 14:15 #25
//ven af zycho//

Vi har kun tilsluttet MOBO, RAM, CPU, GRAFIKKORT.

Vores problem er: intet billede på skærmen.

Vi prøver idag at sætte et Geforce Agp i, så kan det være at vi i biosen kan sætte den til at køre PCI.

//syess
Avatar billede cstern Nybegynder
23. oktober 2000 - 14:28 #26
Det bedste er hvis man har et ISA grafikkort - det virker altid. Men det er der ikke mange der har ;-)

Men mht din teori om grafikkortet, så ville du få en række bip hvis det er det der ikke virker.

Mht fejlsøgning kan man i øvrigt gå endnu videre end hvad vi tidligere har nævnt:

Efter at være kommet til situationen med kun Grfx, CPU, RAM (og mobo of course). fjernes 1) grfx - skal nu give to serier af korte bip, vist nok 7 i alt. Hvis der stadig er stille: 2) fjern RAMmen - skal nu give en række gentagne langsomme bip, der bliver ved. Hvis det stadig er stille: 3) Fjern CPU\'en, tænd for strømmen (der sker naturligvis ingen ting nu). Sluk igen og monter i omvendt rækkefølge.

Hvis det stadig ikke hjælper er tiden inde til at se efter knækkede pins i kabler, måle 5/12V, kikke efter svedne lodninger osv (mao - big trouble)
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
23. oktober 2000 - 14:33 #27
Jeg tror der er et problem med strømforsyningen. Du siger at du ikke kan høre blæseren starte. Check lige om blæseren i strømforsyningen kører!
Avatar billede joe13 Nybegynder
23. oktober 2000 - 21:49 #28
prøv at rokke lidt med ledningen fra strømfor. til bundkort der kan være en lille løsforbindelse det har ejg prøver og fejlen var en løsforbimndelse!!!!!

held og lykke :-(  ------>  :-)

johan
Avatar billede zycho Nybegynder
26. oktober 2000 - 12:18 #29
jag har nu prøvet at tage alle hd´er ud af kabbinetet og startet!! Det hjalp ikke!!

jeg har også prøvet med et AGP grafikkort ( Geforce pro ) Det hjalp heller ikke!!

Jeg har prøvet at rokke i ledningerne fra strømforsyningen for at se om der var en løs forbindelse!! Det hjalp heller ikke!!

Jeg har også prøvet at tage batteriet ud og ind for at gendanne standardinstillingerne i BIOS!!
Det hjalp HELLER IKKE!!

Jeg har også prøvet at undersøge om køleren kører både fra strømforsyningen og cpu´en!! Begge dele kører!!

HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP!!!!!!!!

Avatar billede slashman Nybegynder
26. oktober 2000 - 12:26 #30
Nöglen er som CSTERN siger - fjern yderligere hardware og lyt efter bip.
Ingen bip = död motherboard formoder jeg ?
Avatar billede rsk Nybegynder
27. oktober 2000 - 00:01 #31
ingen bip + skærmen ikke tænder kan også være at den er oc for meget prøv default 300 MHZ (fik det problem da jeg oc min gamle K6)
Avatar billede zycho Nybegynder
29. oktober 2000 - 13:07 #32
Der er ikke nogen pc speaker så jeg kan ikke lytte efter bip.

Motherboardet er ikke dødt da jeg før har brugt det uden problemer. Jeg regner ikke med at det dør af at have ligget i en æske...........

Har prøvet default 300 mhz!!
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. oktober 2000 - 13:19 #33
har du prøvet med andet grafikkort, eller en pci-port? =)
Avatar billede drake Nybegynder
29. oktober 2000 - 23:21 #34
Prøv at tage CPU\'en og grafikkort ud.
Rens kontaktfladerne med sprit (helst isopropyl alkohol hvis du har). Vær her opmærksom på statisk elektricitet. BRUG EN VATPIND OG IKKE EN ÉNGANGSKLUD DER ER STATISK OPLADET.
Sæt cpu og gfx-kort i igen.
Hvis du har lyst kan dette også gøres med rammen.
Har selv haft problemer med en celly 300 der havde ligget lidt.
Kobberet på kontaktfladerne irrer når de bliver iltet.