Avatar billede amorion Nybegynder
23. oktober 2000 - 10:44 Der er 22 kommentarer og
4 løsninger

Grafikkort!

Jeg skal til at købe et nyt grafikkort og vil gerne høre lidt fra folk der har prøvet Geforce2 og voodoo4 3dfx.
Det skal primært bruges til spil,som Counter Strike og Quake 2..need for speed osv.

Hvilket er bedst, hurtigst og giver bedst grafik?..
Avatar billede slashman Nybegynder
23. oktober 2000 - 11:27 #1
Med hensyn til performance se de talrige benchmark, f.eks. denne helt friske fra Anandtech :
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1340&p=6
( Du blivert nödt til at cut-n-paste URL\'en )
Bedst grafik - tja du kunne nok ligesågodt have spurgt hvilken öl der smager bedst - lad os se om der ikke er mange andre der har stärkt personlige meninger om dette.
Avatar billede amorion Nybegynder
23. oktober 2000 - 11:36 #2
Tja efter den test at dømme, ser det ud til at Geforce løber af med sejeren.

Men..
Avatar billede slashman Nybegynder
23. oktober 2000 - 12:04 #3
Lidt mere subjektivt - 3dfx virker som et firma med storhedstiden bag sig - Voodoo 4/5 har väret meget forsinkede og de har virkeligt presset teknologien for at kunne fölge med - Topkorten er enormt stort og kräver ekstra strömforsyning.
NVidia har masser af medvind og udsender konstant nye drivere selv til äldre kort etc. - jeg ville väre lidt nervös angående supporten til 3dfx kort om f.eks. 2 år ...
Kvalitetsmässigt har 3dfx også fordele f.eks. med Full screen antialiasing - men personligt ville jeg hellere gå en tand op i oplösning.
Avatar billede amorion Nybegynder
23. oktober 2000 - 12:26 #4
Tja...du er nok inde på noget der..
Avatar billede amorion Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:27 #5
Hvis jeg nu skulle vælge Geforce istedet for voodoo4 , skulle det så være denne Creative Labs Geforce 2 MX, 32MB, DDR, AGP ??
Avatar billede slashman Nybegynder
23. oktober 2000 - 13:36 #6
GForce MX giver mest performance for pengene ( af SDR, DDR og GForce 2 ) og burde väre tilsträkkeligt i oplösninger op til 1024*768.
Jeg har selv 2 maskiner med ASUS V7100 som jeg er meget tilfreds med.
Creative laver normalt også gode produkter.
De fleste af disse kort er lavet direkte efter Nvidia reference design, så der er meget små forskelle på dem.
En fordel er at man som oftest kan bruge NVidia\'s reference drivere, som man ikke er afhängige af kortproducenten.
Der er tonsvis af reviews på nettet af disse kort. F.eks. denne artikel :
http://www.tomshardware.com/graphic/00q3/000904/index.html
Der dog ikke har Creatives kort med.
MX kort har hidtil kun brugt SDR hukommelse - DDR har jeg först set annoceret nu og ingen review so far.
Avatar billede amorion Nybegynder
23. oktober 2000 - 14:02 #7
Kan du bruge Nvidia Detonator3 drivere på det?
Avatar billede slashman Nybegynder
23. oktober 2000 - 14:40 #8
Du kan bruge Nvidia egne Detonator3 drivere på alle GForce kort - men hvis du söger på problemer her i \'Eksperten\' vil du se en del problemer blive löst ved enten at holde sig til Nvidias eller producentens drivere.
Om Creatives GForce har specielle tilböjeligheder i den retning ved jeg ikke.
Som sagt har jeg kun ASUS MX kort - på ASUS homepage er nyeste Detonator 3 driver 6.18, mens Nvidia har figivet 6.31, som körer fint. Uofficielt cirkulerer 6.35 osv. - men jeg pröver at holde mig til de officielle version medmindre der er specifikke problemer.
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
23. oktober 2000 - 14:44 #9
Du skal ta\' og købe et GeForce 2 GTS. Det er bare kanon godt.
Avatar billede slashman Nybegynder
23. oktober 2000 - 14:56 #10
Der er ingen tvivl om at \"GeForce 2 GTS er bare kanon godt\".
Men - er resten af din hardware i klasse til at kunne leve op til sådan et kort ?
Hvor höje oplöninger/farver vil du kunne spille i ?
Er du parat til at betale det extra for GeForce 2 GTS ?
Avatar billede amorion Nybegynder
23. oktober 2000 - 15:44 #11
Jeg tror jeg holder mig til prisklassen som Geforce MX ligger i (15-1700) :)
Avatar billede toast Nybegynder
23. oktober 2000 - 20:45 #12
Hvad med at vente lidt??
Nvidia, ATI og 3dfx kommer snart med deres nye graffikort, det skulle gerne presse priserne på de nuværende graffikort i bund....
Hva´ siger du til GeForce 2 GTS 1600 kr.?(pænt ikk).
Hvis du er utålmodig så, et GeForce baseret kort.
Som f.eks GeForce DDR eller GeForce MX (DDR er hurtigere)
Har du en 19\" skærm?
Hvis du har så køb ATI Radeon og kør de nyeste spil med 32-bit farvedybde...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
24. oktober 2000 - 07:59 #13
lol. du drømmer.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
24. oktober 2000 - 08:02 #14
Godt nok er der ikke tvivl om at GeForce2 Ultra vil pille priserne lidt ned, men slet ikke i det omfang der.
Avatar billede toast Nybegynder
24. oktober 2000 - 23:53 #15
Xtom---->GeForce 2 GTS Ultra er blot en overclocket version af GeForce 2 GTS.
Til feburar kommer Nvidias nye chipsæt, det vil komme ca. samtidigt med Radeon 2 og 3dfx´ nye kort.
Avatar billede srhansen Nybegynder
24. oktober 2000 - 23:59 #16
Øøøh, var der ikke også noget med at ultra anvender hurtigere RAM 6ns og først herved kan GTS chippen udnyttes fuldt ud ?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
25. oktober 2000 - 10:32 #17
toast, nVidia GeForce2 Ultra er egentlig næsten mage til en GTS, pånær RAM-kredsene der denne gang leveres af tyske Infineon. Såvidt jeg sådan lige kan huske from the top of my mind, ligger de på 5.4ns eller deromkring.
Avatar billede timbreuning Nybegynder
27. oktober 2000 - 09:12 #18
I stedet for at fokusere så meget på performance, ville jeg nok se mere på hvad brugerne synes om de forskellige skærmkort. Prøv nyhedsgrupperne eller hvis producenten har det - på dennes forum. Her kan du helt sikkert få en mængde oplysninger, både om kompatibilitetsproblemer (ikke alle motherboards er lige glade for alle skærmkort), drivere, performance, og meget andet.
Avatar billede denboj Nybegynder
27. oktober 2000 - 11:22 #19
der er også den ret vigtige detalje at geeforce kortene kan have store problemmer med at køre på K6\'ere hvis det er sådan en du har.
Avatar billede denboj Nybegynder
27. oktober 2000 - 11:24 #20
lidt det timbreuning er inde på - men hvis du har en PIII/Athlon/thunderbird eller duron så ville et gforce kort være et rigtigt godt køb. Der har dog været en del probs med f.eks. asus 7100 Geforce 2 mx her på det sidste - så pas på det.
Avatar billede amorion Nybegynder
27. oktober 2000 - 17:13 #21
Og det kommer EFTER jeg har købt et asus 7100 Geforce 2 mx ?...hehe..
<denboj> Hvilke problemer drejer det sig om? :)

Synes ikke asus 7100 Geforce 2 mx gir meget bedre effekt en et Riva TNT2 pro med Detonator 3 driverne.. :((
Avatar billede amorion Nybegynder
01. november 2000 - 19:10 #22
Sårn :)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
01. november 2000 - 19:12 #23
Denboj, lav MX\'en om til en Quadro? (tweakup.dk)
Avatar billede slashman Nybegynder
01. november 2000 - 19:26 #24
--> xtom\'
Jeg har set det på tweakup.dk, men er der nogle der har prövet der kan sige hvor meget det giver ? ( i FPS )
Avatar billede xtom2 Nybegynder
01. november 2000 - 19:30 #25
Øhm hang on.. jeg mener der er en test påøh amdzone eller tweaktown.. ellers er der jo MadOnion, mht fx 3DMark™2000 benchmarks..
Avatar billede denboj Nybegynder
01. november 2000 - 20:27 #26
anmorion - jeg har ikke løsningen til problemmet men  jeg mener at der ofte sker det at grafikkortet konflikter med diverse netkort. Indtil videre har jeg kun hørt om folk der har løst det ved at pille deres netkort ud - Det er jo selvfølgelig ikke et problem hvis du ikke har netkort i. Problemet viser sig ved at spillene fryser. Jeg var på en computercafé for et par uger siden - De havde købt en ordentlig røvfuld af kortet og havde problemmer på alle deres computere.