Avatar billede hoffe Nybegynder
27. december 2002 - 14:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvilket TYAN kort?

Hej med jer

Står for at købe mig et TYAN bundkort, men er kommet meget i tvivl om hvilket jeg skal købe.

Valget står mellem:

TYAN Tiger i7500 s2722
Specification her: ftp://ftp.tyan.com/Datasheets/d_s2722_102.pdf

TYAN Thunder i7500 Pro s2721
Specification her: ftp://ftp.tyan.com/Datasheets/d_s2721_110.pdf

TYAN Thunder i7500 s2720
Specification her: ftp://ftp.tyan.com/Datasheets/d_s2720_180.pdf

--------------------------------

Følgende ting købes ved siden af:

Ram: 2 x 1.795 = 3.590,-
Samsun 512 ECC

Processor: 2 x 2.195,- =  4.390,-
Intel Xeon 2.0 Ghz Socket 603 Boxed
Socket 603 / (L1) 32kb / (L2) 512kb / Inkl. køler

Harddisk. 2 x 1.995,00 = 3.990,-
Maxtor Ultra 160 Wide SCSI 36GB 10000 RPM
Ultra160-SCSI / 10,000RPM / 8MB / 4,5ms

SCSI kort.  2.095,-
Adaptec SCSI Card 29320-Raid Retail
320 mb/s

/hoffe
Avatar billede pentium4 Juniormester
27. december 2002 - 15:00 #1
Hvis du vil købe et SCSI-kort ved siden af skal du nok købe den øverste for det er det eneste af de 3 M/B som ikke har et integreret SCSI-kort.
Det i midten har et som også overfører 320MB/sec lige som det du skriver at du vil købe og det nederste har et der kan overføre 160MB/sec.

Du kan spare 606 kr. ved at købe det i midten som koster 5337,- (1489,- mere end det uden SCSI-ctrl.), men da du skal give 2095,- for SCSI-kortet, vil du altså spare 606,-

Men hvorfor ikke nøjes med at købe det sidste som har en SCSI-ctrl. som overfører 160MB/sec for HD'ene kan jo ikke overføre mere end de 160MB og det koster kun 4998,-

Priserne er set her:
http://www.edbpriser.dk/hardware/bundkort-show.asp
http://www.3ware.dk/catalog/default.php?cPath=30
Avatar billede pentium4 Juniormester
27. december 2002 - 15:07 #2
Det øverste har "kun" plads til 4 ram-stænger hvor de 2 andre har plads til 6 stk.
Avatar billede hoffe Nybegynder
27. december 2002 - 16:00 #3
Pentium > Det er fordi jeg har brug for at kunne køre RAID 0 og 1 på SCSI kortet og det tror jeg ikke at de SCSI kort kan.. Som jeg ser det så kører de kun RADI 0?

´Hvilket kort ville du selv købe hvis det var ?

Den skal kunne køre følgende:

- MS SQL
- WEB SERVER
- MAIL server
- Statik server
Avatar billede pentium4 Juniormester
27. december 2002 - 16:27 #4
Ja, der står kun "Zero Channel Raid" og det må jo være Raid 0.
Så må du jo købe det uden SCSI-kort og så købe kortet ved siden af hvis det kan køre begge dele.

De 4 ting som du skriver at den skal kunne, ved jeg ikke noget om - desværre.
Avatar billede hoffe Nybegynder
27. december 2002 - 17:17 #5
nej det var nu mere hvilket kort du ville vælge hvis det var dig der skulle købe en server.. Vi du også købe TYAN eller ASUS eller ?
Avatar billede pentium4 Juniormester
28. december 2002 - 15:16 #6
Jeg ville nok holde mig til Asus, da jeg kender det mærke både fra mig selv og fra mine venner og det man læser rundt omkring.
Jeg havde et Tyan lige da de kom frem og det var ikke helt vellykket, men de er vel blevet meget bedre nu ellers var de vel stoppet med at producere.
Men Asus er også noget dyrere og du kan ikke få det til 2 stk. Xeon-Cpu'er uden at der også er SCSI-kort på i hvertfald ikke ifølge www.edbpriser.dk

Du kan få disse her:
Asus PR-DLSW ATX til 5.980,- u. grafikkort http://usa.asus.com/mb/socket603/pr-dlsw/specification.htm
Asus PR-DLS/1030 til 6.495,- m. grafikkort http://usa.asus.com/mb/socket603/pr-dls/specification.htm
Avatar billede hoffe Nybegynder
28. december 2002 - 15:21 #7
Pentium du har været til en stor stor hjælp.. mange tak.. :)

/hoffe
Avatar billede pentium4 Juniormester
28. december 2002 - 15:23 #8
Du skal også passe på med Raid for du kan miste alt hvad der ligger på dem hvis bare den ene disk går i stykker.
Så hvorfor ikke bare købe et alm. bundkort med en P4 Intel-Cpu og så købe 2 stk. Caviar Special WD1200JB på 120GB og så bruge den ene til at tage backup af den anden.
Det er da både billigere og MEGET mere sikkert og du får meget mere plads.
Avatar billede pentium4 Juniormester
28. december 2002 - 15:29 #9
Takker for point'ne og her er et par steder hvor du kan læse mere om Raid.

http://www.acnc.com/raid.html
http://www.acnc.com/04_01_00.html
http://www.hardinfo.dk/artikler/artikel.asp?ID=119&Page=7
http://searchstorage.techtarget.com/sDefinition/0,,sid5_gci214332,00.html

Jeg havde ellers skrevet alt dette 2 gange i går, men første gang dummede jeg mig ved at klikke på et link det kom til mig i en mail og så gik den væk fra det jeg var ved at skrive og anden gang ville den have mit brugernavn og kode og selvom jeg skrev det ville den ikke sende det af sted og så gad jeg altså ikke lige skrive det for 3 gang, men det er hermed gjordt.

Skriv lige hvad du beslutter dig til når du kommer så langt for selv om spørgsmålet er lukket kan du sagtens skrive det her.