Avatar billede michael-k Nybegynder
23. december 2002 - 17:02 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor er det så svært at blive iværksætter i Danmark !!

Har spekuleret lidt på hvad det er der gør det så svært at blive iværksætter i Danmark.
Jeg er selv en af dem der drømmer om det, i starten var det diskoteksbranchen jeg brændte for efter en del år arbejde indenfor det område. Det fladt til jorden hvergang på grund af penge, da det koster sindsygt meget.
Har så arbejdet på et koncept som har noget med nettet at gøre men tør ikke rigtig at tage springet, da man næsten kun møder sure miner og misundelse over alt man henvender sig til.
Jeg har så langt det på is indtil vidre, men laver da stadig i ny og næ lidt på konceptet og drømmer lidt om det nogle gang.

De største barriaere som jeg kan se er :

Penge    som siger sig selv vil man starte noget der koster et par millioner har man ikke mange chancer syntes jeg.

Jantelov:  Den findes over alt og eksperten er bestemt ikke en undtagelse. Har set et par ekspempler hvor folk prøver at søge partner eller fremlægge dele af et projekt her og de bliver sablet ned hver gang.

Arbejdsindsats:  Tja nu har jeg aldrig prøvet at være selvstændig men tror ikke jeg kan forestille mig hvor meget der enlig skal ligges i. Måske en af de ting der afskrækker mig og måske andre.

Uddannelse:    Er en af dem der aldrig fik en uddannelse. alle råber op om hvor vigtigt det er med sådan en. Men i denne branche  (web, grafisk) Bliver man uddannet til arbejdsløshed mange gang. Hvad gavner en uddannelse så.

Kan ikke lige finde flere  men har i nogle så tilføj dem.

Hvad vil i gør, har gjodt for at opnå at føre sit projekt ud i livet, som man selvfølgelig tror er det vildeste :)

Der er langt op til lidt debat, så giver ingen point, også lidt for at se hvad point betyder på eksperten, har på fornemmelsen de betyder en del for mange. Men det jo enlig klart nok når de point nu er her ;)

Håber i har et par minutter her i alt juleræset
Avatar billede andersf Nybegynder
23. december 2002 - 17:19 #1
Der er en hel del mere papir-arbejde i en selvstændig virksomhed i danmark og der skal bruges en hel del penge på det offentlige vil naturligvis tager energi ud at virksomheden.

MEN så er det altså også sagt -> det at starte egen virksomhed handler om at tage en chance og derefter at holde fast i ideen og selvfølgelig at tilpasse sig selv og virksomheden til virkeligheden.

Det er ikke almindelig akceptabelt i Danmark at tage chancer og nogle gange tage fejl det er bare helt forbudt!!!!

I bund og grund er janteloven jo ikke noget andre trækker ned over hovedet på dig men noget du har lært siden du var barn -> stik ikke næsen frem!!! og derfor bliver den usikkerhed der er ved at tage en chance bare mange-doblet inde i dit hoved.

Det her emne har jeg mange meninger om og esensen er at: små, mellemstore og store virksomheder har store fordele i at samarbejde og støtte iværksætteren - ideen kunne jo være god eller måske er det en kommende underleverandør.

Jeg er klar til den debat :-)
/AndersF
Avatar billede staf Nybegynder
23. december 2002 - 17:29 #2
Kan kun give dig helt ret i dine synspunkter. Nu er jeg selv under udd. i webverdenen, og på studiet oplever man i særdeleshed janteloven. Har man lavet noget fedt, smart, flot eller genialt på anden måde, ja så søger folk næsten altid frem til kritikpunkter som den første. Hvorfor?!?!? tjaaa.... misundelse ala "tænk nu hvis han laver noget der er bedre/federe, smartere end mit" vil jeg tro! Den bedste kritik man kan få er den konstruktive på en positiv måde!!! men det er mange for stolte og egocentrerede til at give! (læs: mange, bestemt ikke alle).

Den udd. jeg går på er multimediedesigner. Denne uddannelse er mildelst talt blevet høvlet ned i presse og ude i virksomhederne. Hvorfor...tja`? De kender os simpelthen ikke godt nok, de ved ikke hvad vi kan, og så er det jo nemmest at afskrive fra starten. Jeg ser mange på mit studie der laver nogle fuldt ud professionelle ting. På niveau med langt de fleste webbereauer i danmark. At der så ikke er penge nok i it-branchen PT til at ansætte nye folk er en anden diskussion.
Mht. at blive selvstændig så er det ikke lige umiddelbart det jeg selv går og drømmer om. Derimod drømmer jeg om at blive en brik i en førende webvirksomhed.
Dog er jeg af den holdning at hvis man vil noget, og selv ser det geniale i planen/konceptet, ja så må man til en vis grænse frem med albuerne. Og ikke lade sig slå ud af problemer undervejs. Mht. økonomien i det, så kunne jeg forestille mig at man måske kunne overbevise nogle relevante organisationer om sin ide, og dermed opnå nogle sponsorater....!

Det var vist lidt ved siden at dit emne Michael, men det er rart at kunne ytre sin mening ind i mellem :) Og så er point vel ikke det afgørende :)
Avatar billede shors Nybegynder
23. december 2002 - 18:40 #3
Der findes vel over 1000 gode grunde til ikke at starte sin egen virksomhed, og de er vel alle sammen, mere eller mindre, fornuftige nok. Men hvem er det der kommer med disse "gode" grunde??

Er det Martin Thorborg, medejer af Jubii.dk, eller er det lønmodtageren som selv er bange for at tage skridtet, og derudover intet begreb har om hvad det vil sige at starte en virksomhed op??

Derudover vil jeg sige, at selvfølgelig vil der altid være mennesker der vil stille sig kristisk til det du laver, men kan du på den anden side stå inde for det du har lavet, så er det altså ikke så fandens svært at modargumentere kritikken.

Og jeg lover dig at evt. investorer er hamrende ligeglade med janteloven, så længe idéen holder, og de kan se nogle penge i det - Og det samme burde du!

Jeg ser mere og mere janteloven som en ting der bliver brugt, af netop dem der vil starte noget op. Det er dem med en genial idé der bruger janteloven som undskyldning for ikke at realisere konceptet.

For vi danskere er opdraget til at blive lønslaver i et 9 - 16 job. Det holder bare ikke i længden, og heldigvis er det ved at gå op for en del danskere - Håber også det kommer til at gælde dig michael-k!

Forhindringer er der nok af, og chancen for at fejle findes, men jeg lover dig at oddsene for at blive rig på din egen virksomhed er væsentlig højere en chancen for at du vinder jackpot i lotto!

Glædelig jul og godt nytår!

/shors
Avatar billede michael-k Nybegynder
23. december 2002 - 19:23 #4
Jeg sad og tænkte på noget mens jeg læste jeres indlæg.  Noget jeg enlig ikke havde tænkt over før, debatten tager nok en lille drejning men kunne det være på grund af denne branche. Altså it branchen.
Har set en masse firmaer specielt indenfor web som jeg selv befinder mig i eller rettere håber at befinde mig i om nogle år. Det jeg mener er at alle starter virksomheder op. lige godt om de kan noget eller ikke.  Her tænker jeg på de webfirmaer der findes et utal af hvor 90% af dem vel er meget lidt seriøst.  Nu kommer min indre jantelov frem, men håber i kan følge mig.
Er det mon derfor at folk er meget spektiske når man kommer med sine ider ?

Jeg har da selv været lidt skeptisk her den anden dag over en på eksperten der ville starte et firma  men han kunne mildestag ingenting.
Kan det være sådan noget der kan ødelægge en branche    kender ikke rigtig andre brancher, dog diskoteksbranchen  men der handler det om at have en masse penge og selvfølgelig tør tage skridtet.  Så ved ikke hvordan det foregår i andre brancher.
Avatar billede andersf Nybegynder
23. december 2002 - 19:49 #5
Der hvor der kan lugtes guld er der gulgravere, fuskerer, lykkefugle o.s.v.

Bare tænk på dot.com virksomhederne der skal minimum være en der bluffer og en der troer før det virker og lidt grådighed fremmer budskabet.

Der er intet galt i konkurence og når nu den nystartede virksomhed er bedere til at sælge sine produkter så må jeg tilpasse mig -> bare det foregår på lige og lovlige vilkår.

Her er en betydelig forhindring for mig i min udvikling - godt nok bygger alt samarbejdet på en aftale men den skal være skriftelig og der bruges  mange juridiske krafter på at finde smuthuller og det der ikke står som ulovligt det er tilladt og hvis det er muligt at eliminerer en partner så er der en kortsigtet gevinst i sigte.

Jeg er ikke så bange for de useriøse og de virksomheder med en kort tidshorisont - de dør jo alligevel - jeg er mere bange for den udvikling der går imod monopolligende tilstande indenfor praktisktalt alle brancher og danskernes mangle vilje/evne til at se og vedkende hvad de er gode til og finde sammen med virksomheder/enkelpersoner der kan det de ikke kan.

Ups -> det løber af med mig :-)
/AndersF
Avatar billede reesedk Nybegynder
24. december 2002 - 00:26 #6
Uha.. Et farligt emne som jeg har mange skarpe holdninger til, men nu skal jeg prøve at beherske mig ;)

Mange af de ukompetente virksomheder der starter op, specielt web/it, har jeg personligt intet imod. De udgør ikke den store konkurrence, og som andersf skriver, dør de virksomheder i løbet af kort tid. Dér hvor jeg bliver irriteret over branchen som helhed er, når man må afvise den ene kunde efter den anden på baggrund af "den forventede pris" i branchen. Man ser det ene web bureau efter det andet, stå frem og sige de laver komplette internet løsninger for 500 kr (overdrivelse fremme forståelsen). Det rammer alle de seriøse web bureauer, for kunderne tror, at de kan få et komplet e-commerce system o.l. for en slik. "Jamen jeg så et andet bureau tage 500 kr" Den har jeg hørt mange gange.

Vedr. janteloven,- er jeg fløjtende ligeglad med. Spild af tid, brug hellere tiden på at være kreativ og vær frembrusende med dine idéer. Jeg har i de sidste 3-4 år rendt frem og tilbage mellem investorer og dvs. firmaer, hvor janteloven er et ukendt begreb, for lige at give andersf medhold. Tror du nok på en idé, spring ud i det,- det værste du kan gøre er, at blive bremset af andre folks holdninger.

Vedr. chancer som michael-k omtaler, så kan jeg nævne, at jeg i samarbejde med et par folk fik hvad der blev kaldt en vild ide for 3 år siden. Vi stødte panden mod muren samtlige steder vi henvendte os og ingen troede på os. Nu er projektet stort set gået hjem, fordi vi nægtede at gi' op.. Bare lige ment som et skulderklap ;)

Forresten michael-k, hvis du vil ha' noget konstruktiv kritik til din ide så smid en mail til mig på nfg@peer2peerstudios.com. Medmindre det er en hemmelighed,- så garanterer jeg, at jeg vil kigge på det med ikke jantelovs øjne ;)

God jul
Avatar billede kein Nybegynder
24. december 2002 - 02:42 #7
michael-k: Ja at være iværksætter er spændende og nok manges drøm, men det kræver hårdt arbejde !

At have den rigtige ide er første skridt - herefter gælder det om at finde ud af hvad målet er og hvordan man kommer dertil. Ofte er penge en af de forhindringer man støder på, hvorfor man til tider bliver nødt til at finde en partner, investor el.lign. Det kan også være sundt at dele arbejdsbyrden med en evt. partner, så man ikke mister modet undervejs.

Personligt har jeg altid været en iværksætter - Jeg har flere projekter bag mig (og foran mig), både webbaserede og "real life projekter". Jeg har med succes hjulpet andre med at realisere deres projekter - kommet med konstruktiv kritik, hjulpet med planlægning, økonomi, salg, markedsføring og hvad der nu ellers var brug for.

Hvis du ønsker lidt sparring til dit koncept, er du derfor meget velkommen til, at sende en mail til olin@kein.dk. Hvis ideen er god nok, så skal der nok komme noget konstruktivt ud af det. Om du ønsker en partner, investor eller blot lidt gode ideer undervejs, så skriver du bare!

Mvh
Kein

PS. Har faktisk selv et diskoteksprojekt på tegnebrættet, så hvem ved :)
Avatar billede grind Nybegynder
24. december 2002 - 10:22 #8
Hej Michael-K. En iværksætter er én der er drevet af en idé -og kæmper med sig selv og omverdenen for at få ideén realiseret. Du har en idé,lyder det til. Hvis du virkelig mener der er noget i den, så spring ud i det. Jo længere du venter, desto svagere bliver din motivation fordi du lader dig overvælde af alle de ubesvarede spørgsmål.
Hvis du vil gøre noget seriøst ved ideen, så sæt dig ned og forklar for dig selv på et stykke papir: Hvad er ideén? Er det noget andre kan bruge? Hvordan?, Vil andre betale for de ydelser du tilbyder? Er der tilstrækkeligt grundlag for at kunne udvikle en virksomhed på det? Hvordan kan du nå dit mål: a)dit kortsigtede mål (antal kunder,indkomst,finansiering) og b) dit langsigtede mål(skal der ansættes flere,hvordan kan udviklingen forventes at påvirke din ide et år eller to frem i tiden?)
Når du har alt skrevet ned for dig selv, får du overblik. Din idé, som måske i begyndelsen er lidt difus og vidtfavnende, bliver konkret og indsatsen for at nå en realisering af ideen bliver målbar.
Skal du have fremmede til at indgå i et samarbejde (f.eks som økonomisk partner)vil de føle sig mere trygge ved en gennemarbejdet handlingsplan, end blot en difus ide med mange løse ender.
Lad dig ikke gå på af jantelov,men tal med nogen der véd noget om dit felt. Mener andre eat ideén kan bære så GØR DET DU TROR PÅ. Hvis andre mener ideén er uholdbar bør du måske lytte og lære af den seriøse kritik.
Håber det lykkes for dig.
Avatar billede demib Nybegynder
25. december 2002 - 22:49 #9
Jeg har altid holdt fast i et gammelt slogan fra den hedgangne avis "København": Man skal ikke være bange for at banke panden mod en mur - hveem siger det er muren der holder!

Jeg har aldrig kunne lade være med at være selvstændig og kastede mig derfor ud i det allerede da jeg var 18. Dengang var det hele lige så besværligt som nu, og jeg kan sagtens nikke genkendende til alle de "gode" argumenter for hvorfor det er så svært, farligt eller dyrt. Hvis du brænder for at blive selvstændig må du lægge alt det pjat på hylden og tro på dine egne ideer - der er nemlig ingen andre til det (og hvis der var, så snuppede de hele kagen). Det er dig der skal løfte opgaven.

Og opgaven kan godt være stor. Jeg har efter snart 20 år som selvstændig vennet mig til det, men du må se i øjnene at din arbejdsuge fremover bliver tættere på 80 end på 40 timer, og at der godt kan blive meget langt mellem weekender og ferie. Det er ikke bare når du starter op der skal bruges meget tid - det fortsætter. Hvis du gerne selv vil udvikle dine virksomheder, og stå i spidsen for det der sker kræver det en enorm indsats.

Dette siger jeg på ingen måde for at jage dig væk - tværtimod. Hvis du har mod på at skide på alle de "gode" råd du får om ikke at starte, hvis du tør løbe den økonomiske risiko (med alt hvad du ejer - og lidt af dine bedste venners) og hvis du ikke er bange for at knokle, så skal du kaste dig ud i det. Jeg har selv været utrolig glad for den vej jeg har valgt.

Held og lykke! :)

Mikkel deMib Svendsen
www.joyzone.dk - www.seo-debat.dk
Avatar billede michael-k Nybegynder
26. december 2002 - 15:37 #10
lækkert at hører folk der er i det. Jeg har bestemt ikke opgivet håbet, og jeg vil da prøve at præsentere projektet for jer når de er færdig udviglet. Har lige fundet en artikel på hvordan man laver sådan en firma profil/forretningsplan eller hvad det nu hedder, så vil få kigget på den og så vil jeg nok prøve at sende den til en af jer.
Men takker for de dejlige ord og gode råd :)
Avatar billede _michael_ Nybegynder
27. december 2002 - 15:02 #11
Den gamle speedway-stjerne Ole Olsen havde også et ordsprog, som jeg har taget til mig:

Viljen til at ville vinde, avler evnen: at kunne.

Og det er præcis det, du skal gøre. Tro på dig selv, din idé og knokl for det!

Michael
Avatar billede _michael_ Nybegynder
27. december 2002 - 15:05 #12
Lidt eftertanke...
Skal lige tilføje, at hvis du tror nok på din idé, ja, så er det jo ligemeget med alverdens kloge ord og råd. For så ved du jo selv, at din idé er genial - og er skideligeglad med, hvad andre tænker.

Tror du ikke nok på din egen idé - og begynder at overveje, hvad andre mener, tjah... så er det måske fordi du ubevidst er klar over, at din idé ikke holder.
Avatar billede michael-k Nybegynder
27. december 2002 - 15:17 #13
Jeg tror bestemt på den, men er også realist. Det fede er at der skal ikke smides en masse penge i, så af den vej vil jeg ikke miste så meget.
Syntes selv det er meget vigtigt af få tænkt både det positive og det negative igennem inden man begynder, så får man et lidt mere realistisk syn på tingene, istedet for at man tror det hele er lyserødt og den dag det får ned af bakke er man forberedt på det også kunne ske :)

Vil lige hører om der sidder en god programmør imellem jer, gerne asp eller asp.net  og selvfølgelig html og css  gerne javascript :)
Avatar billede _michael_ Nybegynder
29. december 2002 - 04:08 #14
Hmm... Realisme... Skal man være realistisk, så kan man sgu lige så godt lade være med at lave noget som helst. For der er jo folk, der har flere penge, bedre viden, større erfaring og flottere cykler end alle os andre, så realistisk set, kan man jo ligeså godt lade være med at forsøge - for sandsynligheden for at det går galt er jo tilstede.

Hvad jeg mener med det. Realisme er et af de der underlige begreber, som ikke kan defineres eller beskrives. Så man kan sgu ligeså godt lade være med at tænke realistisk. Alt er relativt! :o)

Jeg er ret sikker på, at mange af de hoveder, der har startet en virksomhed op både har tænkt det negative og det positive igennem mange, mange gange før opstart af virksomhed - og jeg er også ret sikker på, at der ikke er ret mange, der tror, det er særlig lyserødt at starte eller - for den sags skyld - drive sin egen virksomhed. Tror man, at ens idé kan klare sig alene uden hårdt vedvarende og ufatteligt meget arbejde, ja, så er det altså også meningen, at man skal ryge på røven.

Den med at man skal være forberedt på, at det måske kunne ske at virksomheden går ned af bakke. Den køber jeg ikke. Jeg kender ingen (inklusive migselv), som har tænkt i disse baner. Men idéen er ikke helt dum. Måske skulle jeg også forberede mig på, at jeg måske bliver kørt over i morgen?
Avatar billede ALS Praktikant
30. december 2002 - 12:53 #15
Jeg syntes ikke tingen er så sorte, som du gør det til. Det er ikke SÅ svært at være iværksætter i Danmark. Det kræver en arbejdsindsats, men det skal man også være instillet på at yde.

Jeg tror dit problem med "sure miner" hos evt. investore i høj grad skyldes den branche du har valgt. Diskoteks- og resuratuonsbranchen har et temmelig dårligt ry, med mange plattenslagere og konkurser.
Mit lille firma arbejder i pereferien af
Avatar billede ALS Praktikant
30. december 2002 - 12:58 #16
hm, hvad sker der her????

Mit lille firma arbejder i pereferien af bl.a. resturations-branchen.
Jeg er glad for at det ikke er den enkelte resturatør, der er min slutkunde. Det ville betyde store tab på dårlige betalere.

Synd for dem, der driver en sund og seriøs forretning. Det er de "sort-får", der ødelægger det.