Avatar billede sorenriis Nybegynder
23. december 2002 - 12:21 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Min computer opfører sig mærkeligt!

Min computer opfører sig meget mærkeligt. Når jeg kommer hjem fra skole eller computeren ikke har været tændt i et par timer, vil den ikke starte op 1. gang. Den står bare og "summer" og der kommer ingenting på skærmen. Lader jeg den står og "summe" i 5-10 minutter, og så genstarter den så starter den op ganske upåklageligt.

Herefter kører den perfekt (jeg kan sågar slukke og tænde den igen) indtil den har været slukket i længere tid.

Så vil den igen ikke tænde og så er jeg nødsaget til at lade den stå at "varme op" inden jeg kan tænde den!

Hvad kan det skyldes?

Jeg synes selv at jeg har prøvet alt. Nogle der har en idé til hvad problemet kan skyldes?
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2002 - 12:32 #1
Sikkert en defekt power supply !
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2002 - 12:33 #2
Hvis du har mulighed, så prøv at teste med en anden
Avatar billede sorenriis Nybegynder
23. december 2002 - 12:36 #3
Jeg har prøvet med en anden strømforsyning.. det gav samme problem..
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2002 - 12:39 #4
Ja, så kan det være alt. Har du checket at alle diske sidder som de skal. Evt. ta' dem fra en ad gangen (Hvis du har flere end en)
Avatar billede sorenriis Nybegynder
23. december 2002 - 12:40 #5
Jeg har prøvet at afmontere mine drev.. det gav samme problem..
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2002 - 12:41 #6
Skift bundkort :-) Jeg er blank - det kan være hvad som helst
Avatar billede sorenriis Nybegynder
23. december 2002 - 12:44 #7
Jeg havde samme problem med mit gamle bundkort - derfor skiftede jeg det ud og købte derfor andre ram.. Så bundkortet har jeg så godt som udelukket.

CPU'en har jeg testet i en anden maskine, og der fungerede den perfekt..
Avatar billede Slettet bruger
23. december 2002 - 12:52 #8
Det udelukker jo ikke at dit nye bundkort er OK (jeg ved godt chancen er lille)
Men eller kan det næsten kun være bundkort eller dine RAM
Avatar billede sorenriis Nybegynder
23. december 2002 - 13:01 #9
Jeg har kørt en såkaldt "memtest".. Der viste ingen fejl..

Computeren fungerer jo perfekt, når jeg endelig får den tændt..
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. december 2002 - 13:13 #10
jeg tror det er din harddisk, den kan ikke finde bootsporet, ellers kunne det godt tænkes at være din strømforsyning.
En elektrolyt i strømforsyningen mister sin kapacitet, når den så har stået et stykke tid ladet elektrolytten op og så først kommer den i gang.

Prøv med en anden strømforsyning.
Avatar billede esben_aaberg Nybegynder
23. december 2002 - 13:23 #11
Det er bundkorts bateriet der er har mistet pusten!

Når du tænder PC'eren lader du en smule på bareriet, og når du så gendstarter igen har bateriet nok power til at sparke systemet igang. Dog er bateriet nu så dårlig at den ikke kan holde strømme serlige længe.

Du oplever sikkert også at pc'er lige i opstarten kommer og sige at opsætningen er blevet ændret eller noget ligenden.

Det er et rundt fladt batteri 3V, som du ville kunne se når du kigger på bundkortet.

Skift batteriet og dine problemer vil være historie!
Avatar billede sorenriis Nybegynder
23. december 2002 - 13:26 #12
Kan det passe at biosbatteriet er fladt???

Bundkortet er kun 4 dage gammelt...
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. december 2002 - 13:27 #13
hvis batteriet er fladt ville den nulstille dato & klokkeslet, og 4 dage gammel, så er den nok ikke helt defekt.
Avatar billede esben_aaberg Nybegynder
23. december 2002 - 13:36 #14
Ca. 1% af nye pc'er kommer med et defekt batteri, ca. 5% får et defekt batteri i løbet af det første år, 40% efter 2 år, 70% efter 3 år og resten iløbet af 4-5. år!

Det er ca. statestik fra den skole hvor jeg arbejder som systemadministrator. Så du kan være rendt ind i den 1%.

Det er også en af de mest alminlig fejl jeg ser, og så er den samtig nem at teste!
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
28. december 2002 - 22:43 #15
http://www.eksperten.dk/spm/298073

-Geforce 4 grafikkort?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. december 2002 - 23:21 #16
bastian1989> du har ikke læst reglerne for Eksperten for så ville du vide at det IKKE er tilladt at henvise til et andet spørgsmål som du har oprettet.
Avatar billede bastian1989 Nybegynder
29. december 2002 - 12:17 #17
huh nej den regel er vist ny siden jeg har været væk et stykke tid..  Sorry... Men det var nu helt venlig ment ikke for at skaffe opmærksomhed til min post...!
Avatar billede sorenriis Nybegynder
29. december 2002 - 21:10 #18
Jeg har prøvet med et andet grafikkort og en anden strømforsyning..

Det gav absolut ingen forbedring.. Så jeg er stadig på bar bund!!
Avatar billede esben_aaberg Nybegynder
09. februar 2003 - 20:46 #19
Jeg siger stadig prøv med et andet batteri. Det 100% de symtomer en pc'er udviser når den har et batteri der ikke funger mere!