Avatar billede mss Nybegynder
21. oktober 2000 - 22:22 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

2 pc\'ere med hub i w2k netværk virker ikke?

Har opsat netværk med hub (10 mb) der består af i alt 2 pc\'ere med w2k prof.

TCP/IP og DNS er sat til automatisk.

Begge er medlem af \"workgroup\".

Netkort lamper og hub lyser som de skal.

TCP/IP, KLientprogram til MS netværk, NetBeui, og fil og udskriftdeling er installeret. C: er delt.

Pc\'erne kan ikke finde hinanden - hvad har jeg gjort galt??

Avatar billede maniacdog Nybegynder
21. oktober 2000 - 22:25 #1
Prøv og give dem en fast IP adresse.
Hvis du allerede har gjort dette så prøv og fejlsøge, f.eks. med:

Gå ned i Start Menuen>kør og skriv Command [ENTER]

Prøv og skriv

Ping [IP-adressen på PC2] (Dette skal gøre fra PC1)

Hvis du får et svar så virker netværket i hvert fald fordi du får et svar fra den anden computer.
Prøv og gør det samme den anden vej.

Ellers så prøv og opdater dine netværksdrivere.

Meld lige tilbage,

håber det hjalp lidt.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
21. oktober 2000 - 22:26 #2
Prøv f.eks. og giv dem:

PC1:
IP adresse - 192.168.1.1
Undernetmaske - 255.255.255.0

PC2:
IP adresse - 192.168.1.2
Undernetmaske - 255.255.255.0
Avatar billede kurtj Nybegynder
21. oktober 2000 - 22:27 #3
Sikkert ikke dig der har gjort noget galt.
Prøv at fjerne protokollerne og geninstallere dem igen,det plejer at hjælpe. Installer evt også Ipx/spx
Avatar billede teknik Juniormester
21. oktober 2000 - 23:09 #4
Du har såmænd ikke gjort noget galt...havde det været et par flinke PC\'er, så havde de snildt set hinanden med den installation.

En ting, som ofte kan hjælpe på dit problem er Odds bedre end 60%
Tilføj Microsoft IPX/SPX protokollen.
Derefter
I egenskaber for IPX/SPX protokol (den til netkortet!)
-Avanceret, -Rammetype....Ret det til 802.3 på begge maskiner i stedet for at lade den stå på auto.

...Hjælper det ikke, så prøv at få en tredie PC koblet på....Det vil hjælpe dig til at se hvilke maskine der er ged i...to maskiner, én som laver fejl=famlen i blinde. Fordi man ikke kan se hvilken maskine man skal rette på.

Får du en tredie PC på, og de to kan se hinanden, så prøv lige at \"cirkulere\" netværkskablerne.

mvh :-)
Teknik

Avatar billede mss Nybegynder
21. oktober 2000 - 23:24 #5
Har gjortt flg. uden resultat.

Givet pc\'erne statiske ip adresser - dette virker ikke!

Ping fra pc 1 til 2 ikke muligt.

Opdater \"netværksdriver\" - Ej heller muligt...

Har geninstalleret driver... - uden resultat.

Microsoft IPx/SPX protokol?? - er det den som hedder \"NWlink IPX/SPX/NetBios-Kompatibel transportprotokol\" - Hvis ikke, hvordan får jeg så installeret den anden??

Har endnu ikke prøvet forslaget endnu....

Avatar billede kurtj Nybegynder
21. oktober 2000 - 23:29 #6
Ja, det er den. Hvis dine maskiner kan se sig selv,så prøv at skifte workgroup på begge pc`er. Har lige rodet med det samme problem. Og har ikke sat statiske ip`er på. Det kan godt være lidt tricky.
Avatar billede mss Nybegynder
21. oktober 2000 - 23:56 #7
Har nu gjort flg.:

Installeret den ekstra protokol, samt foretaget ændring - uden resultat.

Ændret navn fra workgroup til arbejdsgruppe på begge pc\'er.

Den ene pc kan via netværkssteder, hele netværket, hele indholdet, Microsoft Windows netværk, Arbejdsgruppe, se den anden pc\'er - uden at den dog er tilgængelig....

Den anden pc\'ere kan kun se sig selv.....

Andre forslag?? :-(
Avatar billede kurtj Nybegynder
22. oktober 2000 - 00:04 #8
Prøv fra den første at logge på med bruger/adgangskode på den du kan se.(Som du plejer på den maskine) Hvis du da bruger det? har du en hånd under de mapper du vil dele. Sommetider kan du se den anden maskine fra stifinder.
Prøv dig lidt frem, det er mit råd. Lige pludselig er den der bare.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2000 - 00:13 #9
Undskyld, mig jeg blander mig lige. Prøv lige denne opskrift, selv om nogle siger der er fejl i den:

Konfigurere Netværk som følger:

PC1 Kaldes PC1 underidentifikation: Arbejdsgruppe Mitnet
PC2 Kaldes PC2 underidentifikation: arbejdsgruppe Mitnet

På begge maskiner slettes alle protokoller. Hav kun KlientProgram til Microsofts netværk, TCP/IP og fildelingen.
Under egenskab for TCP/IP sættes følgende værdier:

PC1 10.0.0.11
PC2 10.0.0.12

Undermaske for begge maskiner: 255.255.255.0

Giv lov til fildeling på begge PC\'er
Giv lov til printerdeling på PC\'er med printer.

Har du adgang til nettet via PC1 skal de respketive protokolder fra din udbyder også indkodes under opkladskort, som hidtil. Hvis det er ADSL er det en anden sag. Så skal du have din faste ip Adresse med undermaske indkodet, samt Gatway og DNS adresser, som du ligeledes har fået opgivet af den internetudbyder.

Hvis dette ikke køre, kunne noget tyde på, at der er noget galt med dit netkort. Du kanevt. prøve at pinge maskinerne hver for sig og mod hinanden i promt ping: 10.0.0.11 , og ping 10.0.0.12 på PC1 , Det samme på PC2. Hvis der er svar fra den anden, så er skulle det være ok.

Husk lige at lave en deling af en mappe, så du kan se den under netværkstedet.
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2000 - 00:14 #10
Ja prøv ved testen st logge dig på som samme bruger på begge maskiner.
Avatar billede mss Nybegynder
22. oktober 2000 - 01:07 #11
Har gjort flg.

Fjernet alt overflødige protokoller, dvs, kun MS Netværk, Fil deling, TCP/IP.

Sat til DNS og TCP til automatisk, og indsat et nyt netkort.

Nu virker det.

Skyldes formentlig problem med netkort.

Point til alle, som tak for hjælpen.
Avatar billede mss Nybegynder
22. oktober 2000 - 01:07 #12
Har gjort flg.

Fjernet alt overflødige protokoller, dvs. kun MS Netværk, Fil deling, TCP/IP. tilbage.

Sat til DNS og TCP til automatisk, og indsat et nyt netkort.

Nu virker det.

Skyldes formentlig problem med netkort.

Point til alle, som tak for hjælpen.